Lupo 3L RTFM 12 nu med data opsamlings skema

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Lupo 3L RTFM 12 nu med data opsamlings skema

Indlæg af Ejner »

Jeg har haft en knækket skiftegaffel 3.-4. gear, som blev helbredt og fuldgod igen efter en gang omhyggelig opstilling og TIG svejsning. Samtidigt fik gearet en omgang nye lejer og pakdåser. Eksisterende shims indbygget igen, da opmåling af byggelængde på nye og gamle lejer viste overensstemmelse. Gearet har præsteret kkm 346.
Efter samling og montage kunne den ikke grundindstille, og meldte RTFM 12 via VCDS.

Jeg tog en kontakt til doktorfrank primo februar, og vi aftalte et træf hvor gearet undergik en adskillelse igen. Herunder blev synkromesh, buefjedre, paler på ind- og udgangsakslen samt 5. gear kontrolleret. Ligeledes blev shims forspændingen af aksler tjekket og fundet ok. Doktor Frank fandt at der var en nedslidning i "schaltfingre" så den kunne hænge fast ved flytning mellem skiftegafler typisk ved 2.-3.-4. gear, og herved ville skifte mekanismen vha af fjedervirkningen ikke kunne søge mod neutral stilling. Dette kan man faktisk føle sig frem til når man via udvendig stang lægger den i gear, så opleves der en ikke uvæsentligt modstand mod skiftet mellem gear (se foto).
Efter indbygning af gear skulle den lige gennemløbe grundindstillingen 2x inden Lupoen var på banen igen med alle funktioner etableret. Udover vi fik smagt på den fra Fyn medbragte Brunsviger, og mit gear kom til at spille igen, fik vi også udvekslet mange tanker og ideer omkring det at kunne holde de små øko 3L'er fit for fight.

Nu løb den jo let igennem grundindstillingen, og derfor sker der jo ikke noget ved lige at gøre det igen - av, av, av - det ville den så ikke på ugedagen der efter. Så nu hænger jeg med en grundindstilling der ikke går igennem.
Alt forebyggende er på plads
- ny kuglestang inkl. kugle foroven og forneden
- torx25 skrue efterspændt på de to arme ved G239 og G240
- kobling justeret til 1,85 volt
- nederste bolt er indstillet iht. "ham selv" metoden
- batteri backup under seancen > 12,5 volt
For at komme videre har jeg fremstillet et skema hvor spændingsværdier for G239 / G240 i måleblok 15 ved afbrudt hydraulikpumpe og løsnet nitrogenfjeder er indført. Bolten er forskudt nedad med spring på 1 mm til i alt 5mm i lysningen over boltens skive.
Bedste område er med lysning på 1-2mm her er G240 indenfor spec. Men G239 hænger med for lavt volt spænding gældende for 2. og 4. gear uanset placering i spalten!
Jeg vil for at komme videre udskifte G239 potmeter med en anden, og så se om den går igennem.
Evt. gode input efterlyses
Vedhæftede filer
shaltfinger slidområde vist tydeligere
shaltfinger slidområde vist tydeligere
20230306_082322_2.jpg (293.17 KiB) Vist 397 gange
schaltfinger til venstre slidt
schaltfinger til venstre slidt
20230306_082304_1.jpg (288.62 KiB) Vist 397 gange
Skema med optegnelser G239/G240 med bedste område 1-2mm i lysning
Skema med optegnelser G239/G240 med bedste område 1-2mm i lysning
230311.vcds_værdier_gearvælger_pr_gear_rev2.jpg (435.23 KiB) Vist 397 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Lupo 3L RTFM 12 nu med data opsamlings skema

Indlæg af Ejner »

Test med andre potmetre G239 (øverst) og G240 (nederst) på eksisterende gangsteller gav ikke forbedring mht. at ramme indenfor tolerance området i alle gear.

Test1 med anden G239 og bibeholdt G240:
Nederste kugle indstillet iht. anvisning af ham selv, der findes på hjemmesiden. med lysning ca. 0,5mm set fra kugle siden.
Måleblok 15-3: Her ligger 2. gear med er 1,23V (skal 1,70V) og 4, gear med er 1,23V (skal 1,70V) øvrige indenfor tol.
Måleblok 15-4: Her ligger 3. gear med er 2,32V (skal 2,00V) og 5. gear med er 1,27V (skal 1,20V) øvrige indenfor tol.
Grundindstilling ej mulig

Test2 med anden G239 og bibeholdt G240:
Nederste kugle indstillet med lysning ca. 0,5mm set fra kugle siden.
Måleblok 15-3: Her ligger 2. gear med er 1,23V (skal 1,70V) og 4, gear med er 1,23V (skal 1,70V) øvrige indenfor tol.
Måleblok 15-4: Her ligger 2. gear med er 2,56V (skal 2,80V) øvrige indenfor tol.
Grundindstilling ej mulig

Test3 med anden G239 og anden G240:
Nederste kugle indstillet med lysning ca. 0,5mm set fra kugle siden.
Måleblok 15-3: Her ligger 2. gear med er 1,21V (skal 1,70V) og 4, gear med er 1,25V (skal 1,70V) øvrige indenfor tol.
Måleblok 15-4: Her ligger 2. gear med er 2,58V (skal 2,80V) øvrige indenfor tol.
Grundindstilling ej mulig

Test4 med komplet anden gangsteller....
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo 3L RTFM 12 nu med data opsamlings skema

Indlæg af HamSjelv »

Ikke en løsning, men...

Hvis du nu ser den helt klassiske gearskifteknob fra en Polo 6N for dig..
R13524.jpg
R13524.jpg (2.41 KiB) Vist 330 gange
betragter du det som et X,Y-koordinatsystem, bruges g239 og g240 til at beskrive positionen på de to akser. Man starter med noget andet en 0;0 i origo (aka. nedenfor R, til venstre for 2.)

Jeg ville forvente at ved position 'neutral' skulle spændingen være 2,5V;2,5V.

Var det min vogn, ville jeg søge efter om det var muligt, helt manuelt ved at dreje/skubbe/trække gearskifteakslen, at sætte gearkassen i 2. eller 4. gear, og derefter måle spændingerne på de to potentiometre g239/g240 for sammenfald med udlæste spændinger.

Et eller andet synes at indikere gearskifteakslen (måske) kan trækkes for langt ud af gearkassen?
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Lupo 3L RTFM 12 nu med data opsamlings skema

Indlæg af Ejner »

Hvor er det et godt forum med en højt udviklet grad af eftertænksomhed, hvor det praktiske indlæg lige får en gang teoretisk efterprøvning ind over.
Jeg kan meget godt følge din tænkning, at 2. og 4. gear lander for langt ude i markeringspunktet (x,y) for potmeteret. Jeg har en observation på, at ved indkobling i 3. gear lander aluhusets (på stangen) fysiske flade ca. 6mm fra gearhuset ditto. 1. gear er lidt samme tendens ca. 3-4mm. R og 5. går stort set i "bund" og det vidner potmeter værdier også om.
Og skal jeg komme ud over dette er det nok ikke gangstelleren der skal hente denne tolerance, men gearets mekaniske system skal åbnes igen for fintrimning af stangens flytninger i gear positionerne.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Besvar