Manglende kraft

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Torpedo
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 31. jan 2023 16:02
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Sorø

Manglende kraft

Indlæg af Torpedo »

Hej. Vi er lige blevet ejer af en 3L fra 2002 og indtil idag kørte den perfekt. Men på vej hjem på motorvejen mistede den lige pludselig pusten og ville helst ikke køre i 5. Gear og ikke over 110 km/t i 4. gear. Kan dog sagtens få den i 5 gear ved at lette på speederen men så ryger den ned på 90. Den vil ikke over 4000 omdrejninger når du træder speederen ned i neutral. Jeg efter fyldte den grønne væske igår ca 0,5 dl ved at løsne klokken hælde på og stramme klokken igen. Og den kørte fint på arbejdet i nat. Har i nogen ide om hvad det kan være. Den ryger ikke når man accelerere.

Mvh Thomas
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Manglende kraft

Indlæg af doktorfrank »

Velkommen i klubben.
Søg og du skal finde ... der næppe noget problem med Lupoen, der er beskrevet, debatteret og endevendt så mange gange i vores "bagkatalog" som netop nødprogram i forbindelse med turbotryk uden for arbejdsområdet. Eller med forskellige betegnelser.
Når du lige har kigget emnet ud, er du velkommen til at kontakte mig i Ringsted, hvor jeg gerne vil hjælpe med fejludlæsning og diagnose. Send pb her evt. med tel.nr; tovejskommunikation (samtale) sparer tid og fremmer forståelsen.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Torpedo
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 31. jan 2023 16:02
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Sorø

Re: Manglende kraft

Indlæg af Torpedo »

Tak for svar doktorfrank. Jeg bor selv i Sorø så det kunne jo godt være.
Mvh
Thomas
Igelsoe 3L
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 5. mar 2023 16:32
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Manglende kraft

Indlæg af Igelsoe 3L »

Hej Thomas har du fundet en løsning på problemet, jeg oplever præcis det samme som det du har beskrevet!
Mvh
Jonas
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Manglende kraft

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har måske bedre tid til at svare. Slangen fra turbo til intercooler var hoppet af som følge af et overrustet spændebånd. Tillige blev N75 byttet til en bedre, men det var nok ikke den egentlige fejl, der forårsagede nødprogram.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Igelsoe 3L
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 5. mar 2023 16:32
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Manglende kraft

Indlæg af Igelsoe 3L »

Hej doktorFrank.

Tak for svaret! Det vil jeg kigge efter.

Håber det er okay jeg spørger i samme tråd som dette:

Jeg oplevede præcis samme problematik som Thomas. Det fik mig til at prøve at skifte mit brændstoffilter. Efter udskiftning af filteret, ville bilen ikke starte. Bilen kom på et værksted som fortalte mig at det nok var pumpen den var gal med, da der ikke var noget diesel i filteret (som jeg lige havde købt og monteret).

Nu står jeg tilbage med min elskede Lupo, den kan starte, den kan stå stabilt i tomgang, den kan køre i lav hastighed med fine gearskift. men det kan den kun under 50 km/t.

overskrider jeg 50-60 km/t går den ud, og er veldig svær at starte igen.

Har du nogle gode bud på hvad jeg kan gøre eller kontrollere udover slangen ned mod intercooler?

disse ting har jeg kigget efter og prøvet:

-Efterfyldt dieselfilter (resulterede i at jeg kunne starte bilen)
- kontrolleret sikring 23
- motioneret VNTarm på turbo

nu er jeg på herrens mark, håber du kan hjælpe :-)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Manglende kraft

Indlæg af doktorfrank »

Se pb 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Igelsoe 3L
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 5. mar 2023 16:32
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Manglende kraft

Indlæg af Igelsoe 3L »

jeg kan ikke se noget under mine private beskeder :)
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Manglende kraft

Indlæg af Ejner »

Og de indlysende ting som
- der er brændstof på tanken.
- tjekket at tanken kan udlufte det undertryk der opstår ved forbrug, evt. køre med "løsnet" dæksel
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Manglende kraft

Indlæg af doktorfrank »

Underligt, men jeg skrev bare en opfording til tlf-kontakt på 4011 - 2442.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar