Rusker ved nedbremsning

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Jepp
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 10. sep 2017 19:38
Geografisk sted: Silkeborg

Rusker ved nedbremsning

Indlæg af Jepp »

Godt Nytår til jer alle :)

....og så til min udfordring. Jeg har de sidste tre ugers tid bøvlet en del faktisk, med at den lille røde rusker ved venstre forhjul ved nedbremsning.

Alt er blevet adskilt, renset og sågar skiftet! Bremsekaliber, nye bremseskiver og klodser (begge sider;-)) og hjullejet har jeg også skiftet....og den rusker stadig ved nedbremsning. Havde en en god lang køretur til Sønderjylland, da jeg nåede frem var der ingen rusk - lokal kørsel ingen rusk - hjem igen - ingen rusk.....før dagen efter.....

Det er lige før min konklusion er, at bilen hellere vil være i Sønderjylland.....

Kan det skyldes en trækaksel?

Dbh
Peter
Jepp
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 10. sep 2017 19:38
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Rusker ved nedbremsning

Indlæg af Jepp »

....opdatering!

Testtur...
Ved en længere tur, hvor ABS lampen pludselig tændte forsvandt ruskeriet. Ved lidt massage af sikringerne fik jeg ABS lampen til at slukke igen...med det resultat, at ruskeriet er tilbage...

Har ikke haft VCDS på endnu....det er planen i morgen...

Men, er der nogle af jer der har oplevet det samme?

Dbh
Peter
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Rusker ved nedbremsning

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kunne jo godt tyde på der er et eller andet med ABS der driller så 🤪
Jeg ville prøve at scope alle fire hjul med vcds under kørsel, der kunne godt være et af signalerne der hakkede 😎👍🏻
Jepp
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 10. sep 2017 19:38
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Rusker ved nedbremsning

Indlæg af Jepp »

Hej Kim,

Tak for din tilbagemelding.

Hvad jeg ikke skrev i første - og andet indlæg - var, at fejlen er opstået i forbindelse med skift af bagbro. Bagbroen er vist fra Spanien, ser helt ny ud, men bremserne var en anden størrelse og der var ingen abs. Så jeg renoverede ankerplade og monterede nye bakker m.m. Det ser superfint ud.....:-).....Men driller nu! OG! Jeg har aldrig haft bøvl med abs'en før - undtagen "massage af sikringerne".

Har her til aften har jeg skiftet det ene baghjulsleje - testtur, rusker stadig, skiftet føler (ved samme hjul) ingen ændring. Så nu har jeg sat en lader på batteriet og ser om det er batterinissen der driller....

Ellers var planen at skifte det andet baghjulsleje i morgen og måske føler.....

VCDS mæssigt har jeg kun erfaring med fejlkode udlæsning i.f.m. grundstilling.....men prøver lige om jeg ikke kan hitte ud af kørende udlæsning....

Dbh
Peter
Jepp
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 10. sep 2017 19:38
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Rusker ved nedbremsning

Indlæg af Jepp »

....med fare for at "jinxe" det hele...

Nuvel,

En ny forrude løste problemet...

Nej det passer naturligvis ikke. Fulgte dit råd Kim, fik følgende 5 fejl:
65535 Internal Control Module Memory Error
00290 ABS wheel speed sensor rear left (G46) 16-10 - signal outside specs
00290 ABS wheel speed sensor rear left (G46) 04-10 - mechanical malfunction intermittent
00287 ABS wheel speed sensor rear right (G44) 04-10 - mechanical malfunction intermittent
00668 Supply Voltage Terminal 30 16-10 - signal outside specs

Nu er jeg ikke vcds haj, men har en ide om, at 00290 har noget med venstre baghjul at gøre ligesom (G46), hvor 00287 og G44 er relateret til højre baghjul, jeg er sikker på, at tager jeg fejl er der en venlig sjæl eller to som gør mig opmærksom herpå:-)

....Nulstillede fejlene, skiftede venstre baghjulsleje og abs føler, gav sikringerne lidt kærlighed......det ser sgu ud til at det løste problemet, så jeg tænker ikke det var udskiftning af forruden der gjorde udslaget...

Men.....kunne hele miseren bunde i udelukkende dårlige elektriske forbindelser? For såvel lejer som følere virkede på den gamle bagbro!

Med ønsket om en god aften
Peter
HamSjelv
Indlæg: 1841
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Rusker ved nedbremsning

Indlæg af HamSjelv »

Jeg tror ikke det er forruden der har løst problematikken, men sletning af 00668...
Jepp
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 10. sep 2017 19:38
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Rusker ved nedbremsning

Indlæg af Jepp »

Jeg er nok tilbøjelig til at gi' dig ret - i hvert fald i f.t. forruden;-)

Og jeg formoder sletning af 00668 hænger sammen med sikringerne i boksen (jf. tidligere indlæg: Fejlkoder 00668 og 00532).
Besvar