Gearboks renovering - spørgsmål til eksperterne

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Gearboks renovering - spørgsmål til eksperterne

Indlæg af Ejner »

Er pt. under adskillelse og opbygning af gear efter den mistede sit 3. og 4. gear momentan under kørsel, hvor motoren døde samtidigt - intet andet skete, ingen mislyde eller andre alvorlige kalamiteter.
Der er præsteret 346.000 gode km med gearet, og den har så mødt forudsigelserne dette forum har stillet op for mange år siden. Fik i øvrigt frisk gearolie ved km 300.000 af den foreskrevne Castrol kvalitet Syntrans Transaxle 75W-90 og kvantitet 3,1L.
Mit spørgsmål går på samling af skiftefingre system i gearhuset:
Den aksel, der demonteres gennem gearhus bunden, og holder skiftefingre blokken på plads, har 2 fjedre monteret. Den store fjeder med største diameter og trådtykkelse giver ligesom sig selv, hvor den skal være placeret i blokken.
Men den lille fjeder var jeg ikke helt obs på ifm. adskillelsen. Den kan umiddelbart sidde både nederst og øverst når styreakslen proppes op gennem bunder af gearhuset - hvad er den korrekte placering af den lille fjeder?

Svaret herpå er næsten kun det eneste jeg ønsker mig til jul... :o
Nedenfor vedlagt foto af delene
Vedhæftede filer
Bundprop demonteres med hjemmelavet slaghammer
Bundprop demonteres med hjemmelavet slaghammer
20221128_215838_e-mail1.jpg (305.07 KiB) Vist 720 gange
Skiftefingre blok m/ fjedre - stor / lille
Skiftefingre blok m/ fjedre - stor / lille
20221129_211208_e-mail2.jpg (260.74 KiB) Vist 720 gange
Skiftefingre blok m/ fjedre - stor / lille
Skiftefingre blok m/ fjedre - stor / lille
20221129_211230_e-mail3.jpg (333.65 KiB) Vist 720 gange
Knækket skiftegaffel - langsom revne udvikling
Knækket skiftegaffel - langsom revne udvikling
20221130_074554_e-mail4.jpg (126.15 KiB) Vist 720 gange
Knækket skiftegaffel - bruddet er fatalt, kræver ny del eller...
Knækket skiftegaffel - bruddet er fatalt, kræver ny del eller...
20221130_074916_e-mail5.jpg (222.85 KiB) Vist 720 gange
Skiftegaffel sat i fikstur, svejset med CO2 tråd, 180-200A, A-mål ~ 6-8mm
Skiftegaffel sat i fikstur, svejset med CO2 tråd, 180-200A, A-mål ~ 6-8mm
20221204_212631_e-mail6.jpg (117.7 KiB) Vist 720 gange
Skiftegaffel efter svejsning med CO2 tråd
Skiftegaffel efter svejsning med CO2 tråd
20221204_212636_e-mail7.jpg (123.36 KiB) Vist 720 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gearboks renovering - spørgsmål til eksperterne

Indlæg af doktorfrank »

Fine billeder. Der ser ikke til at være tvivl om den lille fjeders placering i din optik. Og det er også korrekt. Et tip til samleproceduren: Monter akslen uden aluproppen, mens holderen fastspændes. Den skal glide let ud og ind, når holderen er fastspændt. Og undgå at drive aluproppen så langt ind, at holderen bliver deformeret.
Vi er snart mange, der har spildt timer med udskiftning af lejer, opshimning, samling og genmontering af gearkasse, blot for at konstatere det ulidelige faktum, at svejsning af en knækket skiftegaffel havde medført en skævhed, som giver funktionsvanskeligheder. Plus det faktum at det igen er en ensidigt svejst gaffel med deraf følgende begrænset levetid. Så jeg er meget nysgerrig efter at se din fikstur - billede?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Gearboks renovering - spørgsmål til eksperterne

Indlæg af Ejner »

Tak for en meget indsigtsfuld og opbyggelig tilbagemelding på gearboks spørgsmålet.
Jeg kan helt følge din indføring i, hvad der kan opstå af følge problemer, Såfremt flad stål profilet - sat igennem og nu svejset på begge sider af det udstansede rektangulære hul nederst i den halvrunde gaffel - ikke er linet op i vinkel 90° på hinanden. Det er kun yderspidsen af de to gaffelfingre der skal have kontakt i sporet på den forskydelige låsering placeret på indgangsakslen, der enten kobler 3. eller 4. gearhjul ind.
Opliningen på fixtur skal også tage højde for at det profilerede flad stål på begge sider af gaffelpladen følger samme center linje.
Alt i alt ser jeg centerlinien gennem flad stål profilets to plast dutter, der ligger an i begge ender i udboringer i boksens væg og som i en 90° vinkel forskyder gaffel fingrene skal forgå parallelt med centerlinien gennem indgangsakslen der er styret af leje pros. 15 og pos. 2. Min smed er kontaktet, og jeg tror fixtur ligger i skuffen endnu. Så vil jeg gerne komme tilbage og give detaljer herom, måske blev der taget fotos.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Gearboks renovering - spørgsmål til eksperterne

Indlæg af Ejner »

Så er der via ETKA syn for sagen - pos 13 fjeder er placeret mellem gearkasse bund og pos 9 skiftefingre blokken
Vedhæftede filer
ETKA1_Shaltsystem_SCHALTSTANGE-20(221111).pdf
pos 13 fjeder placeres mellem gearkasse bund og pos 9 skiftefingre
(190.15 KiB) Downloadet 32 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Besvar