starter ikke

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
kn5
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 18:03
Geografisk sted: møn

starter ikke

Indlæg af kn5 »

efter bil har stået 6mdr og var helt død i batt for jeg fejl kode 17978 har målt på stikket til mcu ben 2 ingen 12v kan se i diagam at forsyning kommer fra relæ 109 dette har jeg checket og det er ok men hvad trækker relæ 109??? er der nogen der har haft den fejl ?
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: starter ikke

Indlæg af HamSjelv »

Relæ 109 bliver styret af motorstyreenheden.

DTC 17978 relaterer til startspærre. Har du prøvet at starte vognen med en anden nøgle?
kn5
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 18:03
Geografisk sted: møn

Re: starter ikke

Indlæg af kn5 »

ja har prøvet begge nøgler. men der står også noget om den fejl med forsyning til ecm tænker om den er stået af jeg har nu prøvet med en finger på relæ 109 det klikker når man drejer nøglen har prøvet med min ikke vcds tester at checke imobilizer ingen fejl
oliver2311
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 7. apr 2022 10:30
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense NØ

Re: starter ikke

Indlæg af oliver2311 »

Jeg har samme fejlkode og kan heller ikke starte min... Har du fundet løsningen?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: starter ikke

Indlæg af 383CI »

Hvordan "starter ikke"?

Hvis problemet er relateret til startspærren vil bilen, sandsynligtvist, køre på starteren og starte ganske kortvarigt.

Hvis bilen slet ikke køre på starteren når nøglen drejes til start betyder det at styringen "ved der er noget galt" og dermed ikke vil starte.

Hvis der er lysshow i instrumenterne kan det også være fordi den aludims der sidder for enden af låsecylinderen er knækket, men den knækker jo ikke af at stå stille.

Så en detaljeret fejlbeskrivelse??
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar