Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Alt vedrørende teknikken på 3L
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Nicolai »

Den starter glimrende første gang. Når jeg så har kørt nogle KM går den ganske udramatisk bare i stå. - Nogle gange blinker gløderørslampen et splitsekund i det øjeblik den stopper.

Når jeg så stopper og sætter gearet i stop så sker det at grøn lampe ikke tænder - andre gange tænder den, men vil ikke gå ud når jeg trykker på bremsen - i ingen af situationerne vil den starte. Jeg kan ikke rykke gearvælger til N altid.

Hvis jeg får gear til N vil kører den starteren, men starter ikke.

Hvis jeg så holder en lille pause på nogle minutter så kører den fint og kan køre 150km uden problemer. Fejlen sker altid tidligt i kørslen - dvs. indenfor de første 10-15 minutter.

Min OBD-2 aflæser er desværre for ny til lupoen så jeg har ikke fejlkoden - og vil gerne lige høre om der er nogle forslag til, hvad det kan være før jeg beder mekanikker om at udlæse dem.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Atjuh 3L »

Bremselyskontakt.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Nicolai »

Ja - jeg læste godt om bremselyskontakten andetsteds her på klubben. Men er den ikke elektronisk? Den virker jo fint, hver gang ved koldstart og hvis jeg "pumper" pedalen tænder og slukker den fint (når den altså ikke er i baglås)?

Hmmm... Og den går jo ud under selve kørslen... Kan bremselyskontakten virkeligt være så vigtig at man strander folk et tilfældigt sted for den?

Det er meget konsekvent at man lige skal give den 3-4-5 minutter - hvis man giver den for længe sætter den ud igen efter en kort tur.

Jeg kan huske engang for 20 år siden da jeg lige fik min lupo (og kørekort) at jeg kom til at holde pedalen nede mens jeg kørte og der gav den sig vist til at hyle af mig.

Mvh. Nicolai og tak for forslag.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Atjuh 3L »

Bremselyskontakten er mekanisk og sidder på armen der holder bremsepedalen.
Kan købes hos Thassan, og skiftes på tre minutter.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af HamSjelv »

Relæ 109...
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Nicolai »

OK - har kigget lidt mere på det.

Jeg holdte stille, hvor lampen tændte og slukkede som den skulle.

Jeg lagde mærke til at nogen gange når jeg trykker bremsen ned kommer der en dunk dunk dunk lyd relavtivt dæmpet et varierende antal gange med cirka 2-3 hz. Hvor denne lyd forsætter i lang tid så kører kompressor pumpen igen. Efter at have trykket et antal gange på bremsen holdt den op med at reagere i den grønne lampe, men kompressoren kørte ikke og gearvælger kunne ikke flyttes. Jeg tænker at kompressionen er lav og nogle gange opdager den ikke at trykket er væk.

Det virker også som om pumpen pumper i længere tid end den plejede.

Så nu tænker jeg at det er en ventil i hydraulik systemet, som ikke er helt ok. Måske trykkuglen?
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Nicolai »

dublet
Senest rettet af Nicolai fre 10. jun 2022 18:43, rettet i alt 1 gang.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Nicolai »

Så fik jeg lavet en systemscanning.

Når problemet opstår kommer der en fejlkode 01314.

Fejl i kommunikation til gearkasse eller noget i den stil.

Det tyder på at det er et stik eller en ledning et sted, som har det dårligt? Og når så systemet resetter (slukket i nogle minutter) så virker det igen.

Jeg så et andet sted at det var spændingsregulatoren på generatoren, men det giver ikke mening her da det sker mens bilen står stille og motoren ikke er tændt.

Er der nogen som har et bud på, hvilken ledning eller, hvad jeg skal se på?
Andetsteds bliver relæ 109 nævnt kædet sammen med 01314 - så det vil jeg prøve.

Tak til Atjuh og HamSjelv - det er super fin stil.

Jeg melder herind om problemet bliver løst ved at skifte relæ 109. Jeg afhenter det imorgen hos Thansen
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af HamSjelv »

Hvis relæ 109 fejler vil alle andre styreenheder ofte lægge fejl for manglede kommunikation med motorstyrrenhed.

'Andre styreenheder': ABS, Instrument, gearkassestyreenhed, airbag.

Har du en fuld VCDS fejllog?
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Nicolai »

Mekanikkerens apparat viste kun 1 fejl. Jeg mindes ikke den bestod af mere end 3 linjer kode. Ikke ligesom de andre meget fine fejllogs jeg har set herinde. :-(

Men ang. andre fejl: Så var der en masse fejl da han først satte systemet på - bl.a. airbag, gearkasse, bremsesystem - jeg er ikke sikker på at jeg husker alle.

Dem slettede han og så forsøgte vi at fremprovokere fejlen. Da den så kom efter et stykke tid dukkede kun denne ene fejl op. Men da bilen ikke blev kørt mellem sletning, provokation og aflæsning tænker jeg nu at det kan være derfor de ikke dukkede op igen.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af doktorfrank »

Jeg ville kontrollere omhyggeligt de to multistik under hydraulikstationen. De sidder lidt udsat, og en dårlig forbindelse her kan give de mest mærkværdige fejl ... bl.a. nogle af de nævnte.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Nicolai »

Tak Frank. De er svære at komme til - er at fjerne batteriet den bedste vej til at få plads til at tjekke dem - eller skal jeg fjerne andet?

Har skiftet relæ 109. Så skal ud og køre et par ture - så ser vi, hvad der sker.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af doktorfrank »

Nåeh, det er en tidlig ANY med batteri i motorrummet. Ja, så skal man have små hænder og et ekstra led på underarmen, hvis man skal undgå at hive batteriet ud. :twisted:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Nicolai »

Hejsa igen

Skiftede relæ 109. Og har kørt 2 lange ture og 2 korte ture uden at den er gået i stå. Så det er jo fantastisk.

Den har før kørt 1-2 ture uden problemer, men 4 ture er dobbelt op af tidligere rekord. Så jeg føler mig ret overbevist om at det virker.

Jeg er lidt ked af at have købt nøjagtigt samme uoriginale relæ, som der sad i - og som var defekt....

Det betyder måske at den store hob af fejlkoder kommer når det sker mens man kører, men at der kun kommer gearkasse fejl 01314 når det sker mens motor er slukket.

Jeg er sikkert dum, men jeg fortrækker den gamle version af lupoen. Jeg kan bedre lide gearskiftet i den - føles bedre synes jeg end den nye model.

Jeg er virkeligt lykkelig for dette forum og den hjælp jeg har fået. 100000000 tak.

Btw til andre som støder på problemet: Jeg lagde mærke til at den ikke bare blinker een gang i 0.5 sek med gløderørslampen, men også i 0.5 sekund i batterilampen når den går ud. Det var helt fast procedure for den.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af doktorfrank »

Misforstå mig ret - sommansir - jeg er da helt enig; udgaverne med alubagklap og ANY motor er den rene vare. Om batteriet er anbragt i den eller den anden ende af bilen er udelukkende et praktisk problem. Faktisk har jeg da også sådan en i familien.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af HamSjelv »

Det er kun en bestemt årgang af relæ 109 der plejer at fejle.

De relæer der fejler kan skilles ad - topplastdelen er snappet i plastdelen hvor terminalerne også sidder.

Inden i relæet er der en lille printplade hvor alle relæets elektriske forbindelser samt relæterminaler er loddet på. En eller flere af lodningerne på printpladen er revnet, typisk dem til relæspolen på grund af varmetransport fra spole (90 gradder C) til printplade. Termisk udvidelse får den revnede lodning til at miste elektrisk forbindelse.

En loddekolde + frisk loddetin kan gøre meget ved sådan et intermistisk fungerende relæ.


Nyere varianter af relæet har ikke printpladen.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Nicolai »

Nu har jeg kørt 10 ture, hvor den normalt ville være gået ud i løbet af 1-2 ture - så selvom hjertet stadigvæk sidder i halsen når jeg kører på motorvej uden nødspor så tror jeg at det kan bekræftes at det var relæ 109.

Ang. printplade: Jeg prøver at åbne relæet og se, hvad det er der er sket og giver en opdatering...
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Ejner »

Hatten af for en god og viden delende tilbagemelding.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af Nicolai »

Jeg har set på printpladen i relæ 109.

Og der er nogle utydelige revner rundt om 2 ben (udover min kluntet ridse fra da jeg skilte relæet ad). Det er svært at bedømme om det virkeligt er nok, men det kræver jo nok ikke mere end en ganske kortvarig afbrydelse - måske millisekunder for at det lige klikker på en dum måde og systemet skal "resettes". Jeg kan ikke se nogen revner, som er tydeligt at de går hele vejen rundt om benene... De revner jeg normalt ser omkring ben er selve benet, som er blevet løs i midten af lodningen. Men her ser det ud til at være selve lodningen som er svækket.

Billederne er hostet på min egen server - jeg kan ikke garantere at den altid vil eksistere. Kan man uploade til lupo3lklub?

Lodning 1:
Billede
Lodning 2:
Billede
Hele relæ 109 pcb: - rettelse - det meste af pcb :-D
Billede

Jeg har ikke prøvet at lodde dem efter, men lodningerne ser lidt hmm.... sjove ud på den kedelige måde.

Så det vil jeg måske prøve...
Senest rettet af Nicolai søn 19. jun 2022 11:23, rettet i alt 1 gang.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo motor stopper uden varsel eller mislyde - derefter varierende fejl

Indlæg af HamSjelv »

"Lodning 2" ser rimelig suspekt ud - tydelig revne på højre side.
Besvar