Lupo kan starte 1 gang og så død

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Christian Dons
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 18. nov 2015 11:02

Lupo kan starte 1 gang og så død

Indlæg af Christian Dons »

Hej.

Jeg har efterhånden bøvlet med min Lupo i et par måneder.
Der er fundet flere fejl på ledninger, et par stykker knækket og andre afisoleret.
De er alle repareret, men det har ikke hjulpet noget.

Vi har prøvet af skifte relæ 109 også, men uden held.
Bilen kan starte 1 gang, men herefter ikke.
Gear virker fint når den er startet. Hvis jeg slukker den, kan den ikke starte igen efterfølgende.

Den kommer med følgende fejlkoder som bliver ved med at komme igen og igen selvom de slettes.
19958 Indsugningsmanifold, servomotor - signal mangler
19957 Indsugningsmanifold, servomotor - afbrydelse/kortslutning til stel
17957 Ladetryk magnetventil - funktion ukorrekt
17849 EGR-ventil - funktion ukorrekt

De skulle alle forsynes af det relæ vi har forsøgt at skifte, uden held. (109)
Når jeg forsøger at starte bilen igen (tænding), er det kun 5-tallet der lyser inde i displayet. De andre er der ikke.

Vi har forsøgt at forsyne direkte med strøm, men det virker heller ikke.

Hydraulikpumpen starter ind imellem selvom der ikke er tænding på og fordøren er lukket.
Det er også som om at trykkuglen står og vibrerer hele tiden, selvom bilen er slukket og uden tænding mv.

Er der nogen der har nogle idéer? Vi er ved at gå helt kolde i det, da alt hvad vi har forsøgt ikke ændrer noget.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo kan starte 1 gang og så død

Indlæg af HamSjelv »

19957 og 19958 er fejlmedelser omkring et stopspjæld der ikke fungerer korrekt. Er det spjæld lukket kan motoren ikke startes.

17849 er fejlmedelse om elektrisk afbrudt N18 - elektrisk ventil der styrer vakuum til mekanisk EGR-ventil.

17957 er fejlmeddelse om elektrisk afbrudt N75 - elektrisk ventil der styrer vakuum til turbolader VGT.


Jeg trur du skal på jagt efter noget afbrudt ledningsnet/sikring. Hvordan er det nu, en eller anden 5A sikring ?23? der er notorisk kendt for at springe grundet nogle kortsluttede ledninger til et ikke-eksisterende elektrisk varmelegme?
Christian Dons
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 18. nov 2015 11:02

Re: Lupo kan starte 1 gang og så død

Indlæg af Christian Dons »

Ja, jeg tænker også at det er noget elektrisk eller en sikring et eller andet sted.
Vi har bare været det hele igennem uden at finde nogen fejl der forklarer problemet.

Bilen kan starte 1 gang når den har stået i noget tid. Herefter går der 1-2 dage før den kan starte igen.
Sidder der nogle skjulte sikringer nogen steder?
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo kan starte 1 gang og så død

Indlæg af HamSjelv »

Hydraulikpumpe der kører efter nøgle er taget ud af tænding lyder som om der mangler noget gearkasse grundindstilling.

Kan motoren startes når skiftegreb er i neutral?

Virker baklygterne? Er der monteret LED-lyskilder i baklyset?

Korrekt fungerende sikring 23 kan testes i stikkene til N18 og N75. Knastsensor er også forynet af sikring 23. Uden knastsensor er motoren svær at starte.

Returventil i dieselfilter er også en fejlmulighed.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo kan starte 1 gang og så død

Indlæg af doktorfrank »

Hovsa - citat: Når jeg forsøger at starte bilen igen (tænding), er det kun 5-tallet der lyser inde i displayet. De andre er der ikke.
Nu er femtallet jo en kortslutning i bilens designsfdeling ... det betyder "S"
Nok om det. Når resten af det forventede i displayet ikke kommer, er der tydeligvis (stadig) en graverende elektrisk fejl.
I min erfaringsverden - og når der i forvejen er konstateret og udbedret fejl på ledningsnettet - ville jeg søge efter svigtende forbindelse i de to multistik, der sidder under hydraulikstationen. Der har jeg i et par tilfælde funder årsagen til startvanskeligheder m.m. Formentlig kan det også forklare de fire nævnte fejl.
Ellers er det et godt bud at prøve med en udskiftning af knaskselføleren, der som jeg husker ikke altid melder fejl med vcds.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Christian Dons
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 18. nov 2015 11:02

Re: Lupo kan starte 1 gang og så død

Indlæg af Christian Dons »

Motoren kunne ikke starte i N heller ikke. Den kunne starte 1 gang, og derefter skulle der gå 1-2 dage før den kunne igen.
Baklygter og baklys virker fint, og der er ikke installeret LED nogen steder.
Der blev fundet en fejl på et andet arbejdsrelæ, der nu har fjernet fejlkoderne på de fire ting.

Nu er der så konstateret et nyt problem. Bilen kan nu starte i N, men ikke i STOP.
Hvis man kører en tur i bilen kører den fint igennem alle gear og bakgear.
Hvis man så sætter bilen i STOP, kan den ikke starte igen.
Den bliver stående i 1. gear umiddelbart, så man skal manuelt trække i geararmen og få den i N.
Herefter kan man starte den igen i N, og sætte den i D, R og og Manuel.
Hver gang bilen kommer i STOP så går det galt. Den står ind imellem og blinker i N, R og D, når den ikke vil gå i gear.

Er det bare en grundjustering? Og kan jeg gøre det når bilen ikke kan noget i STOP?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo kan starte 1 gang og så død

Indlæg af doktorfrank »

Lad den stå i tomgang i N. Stands motoren med tændingsnøglen. Kan den nu starte igen?
Jeg er forundret over, at strartvanskelighederne sådan flytter sig uden påviselig årsag.
Er det helt sikkert, at der ikke er slør i gangstelleren? Jeg mener ikke bare forbindelsesstangen, for især den øverste arm har tendens til at løsne sig på akslens stråler (kan efterspændes), og selve akslen kan få slør i bøsningen. Alle tre forhold gør grundindstilling umulig og medfører startvanskeligheder. Desuden er der ikke så sjældent elektriske eller mekaniske fejl ved gangstellerens såkaldte potentiometre. Her er udskiftning mulig ... de koster ca. 1100 kr. pr. stk, men jeg har adskillige på hylden.
Endelig er det muligt at kontrollere gangstellerens præcision i funktionerne med vcds. Det anbefales.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Christian Dons
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 18. nov 2015 11:02

Re: Lupo kan starte 1 gang og så død

Indlæg af Christian Dons »

Ja, hvis jeg slukker bilen i N kan jeg fint starte den igen.
Jeg ved ikke om der er slør i gangstelleren, men det er ikke så længe siden den var afmonteret for renovering. Forbindelsesstang og kugleled er heller ikke særlig gamle.
Bilen kører jo fint igennem alle gear når jeg kører en tur i den. Den kan bare ikke starte i STOP.
biaggi
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors 22. sep 2011 07:31
Geografisk sted: haderslev

Re: Lupo kan starte 1 gang og så død

Indlæg af biaggi »

Fandt i fejlen?
Besvar