Hydraulisk tandstang Lupo 3L?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
dunlopdk
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 14. jan 2014 11:23
Geografisk sted: Svendborg
Kontakt:

Hydraulisk tandstang Lupo 3L?

Indlæg af dunlopdk »

Hej Alle

Jeg ved godt at Lupo 3L aldrig kom med hydraulisk servostyring og at det vil gå udover brændstofsøkonomi osv osv

Jeg har dog brug for at vide om en tandstang fra en Audi A2 vil passe på en Lupo 3L
Nogen må jeg have tjekket på et tidspunkt, har de samme højde målt fra bund til top af gummipladen?
Er de mere eller mindre lige lange?
Passer bolthullerne nogenlunde?
Selve akslen der er inde i kabinen, passer kardan fra lupo på a2 tandstang?

Jeg kan foreløbig fortælle om projektet
Servopumpe og beslag passer fint fra en anden VW TDI Motor, om det er 1.4, 1.7, 1.9. Det er samme blokdesign også selvom vores hedder AYZ/ANY.

Servobeholderen vi har, er fra en 1.4 benzin, hvilket både er heldigt og uheldigt.
Heldigt fordi man stadigvæk kan få slangerne til den model.
Uheldigt pga dieselfilteret skal flyttes til andet sted i et forvejen pakket motorrum.

Tandstangen fra en alm lupo har ikke samme højde og selvom jeg efterhånden har prøvet alt for at få det til at passe, er det ikke lykkedes endnu.
For at få tandstangen til at flugte med kabinen, skal tandstangen hæves ca. 34 mm. Det giver blot den udfordring at hydraulikrør på tandstangen nu støder på forrør.
Løftes tandstangen ikke, kan kardan ikke nå tandstangen, derudover vil kabinen blive meget våd i tilfælde af regn.

Jeg er ved at rive resterne af håret ud af hovedet og jeg må indrømme at jeg ikke har meget lyst til at ofre penge på en ny tandstang, bare for at se om den passer.

Mvh
Daniel
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hydraulisk tandstang Lupo 3L?

Indlæg af Kim B Olesen »

Du er godt klar over at det er en konstruktiv ændring og HVIS synsmanden har lidt forstand på 3L aldrig vil godkende det ikke !
Ved desværre ikke om de passer sammen 🤪
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hydraulisk tandstang Lupo 3L?

Indlæg af doktorfrank »

Jeg kender kun én grund til at have servostyring på en Lupo, og det er behovet for at blære sig med frække 9x17 fælge og 245 dæk. Og så er bilen alligevel kun til udstillingsbrug, for den kører og styrer ad helvede til. Og i min optik er det nærmest lige så galt med standarddæk ... men jeg er nu også generelt hader af servo.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
dunlopdk
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 14. jan 2014 11:23
Geografisk sted: Svendborg
Kontakt:

Re: Hydraulisk tandstang Lupo 3L?

Indlæg af dunlopdk »

Jeg er klar over at det er en konstruktiv ændring...

Jeg kan så tilføje endnu en grund til, hvorfor en 3L bør have servostyring..
Min kone arbejder i hjemmeplejen og har i den forbindelse fået ødelagt sine håndled, hun kan simpelthen ikke dreje rattet uden smerter, derfor.
Hun elsker sin 3L, men kan pt kun se den holde i indkørslen.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Hydraulisk tandstang Lupo 3L?

Indlæg af Robert »

Jeg har en komplet servostyring med hydraulikbeholder og hydraulikpumpe du kan købe for 2500 fra en a2.
dunlopdk
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 14. jan 2014 11:23
Geografisk sted: Svendborg
Kontakt:

Re: Hydraulisk tandstang Lupo 3L?

Indlæg af dunlopdk »

Så er vi ved det oprindelige spørgsmål, passer det på en Lupo 3L.
Her tænker jeg på højden af tandstangen, bolthuller og endelig kraven på akslen til kardan.
dunlopdk
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 14. jan 2014 11:23
Geografisk sted: Svendborg
Kontakt:

Re: Hydraulisk tandstang Lupo 3L?

Indlæg af dunlopdk »

Svare selv, den har samme højde og længde. Bolthuller er det samme
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Hydraulisk tandstang Lupo 3L?

Indlæg af Atjuh 3L »

Super.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar