Gearkasse smadret...?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Hulgaden
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 2. maj 2021 06:51
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ebeltoft

Gearkasse smadret...?

Indlæg af Hulgaden »

Hej. Vi er en lille familie der bare elsker vores Lupo- men nu har jeg (husbonden) gjort en kæmpe fejl jeg frygter for konsekvenserne af. Vi var sikre på at den havde en defekt drivaksel på passagersiden, og at denne måtte tages ud. Snakket med diverse mekanikere som gav instruktion på hvordan vi kunne få det inderste led ud (den del der er indenfor tripoden). Så vi gik i gang med alle kræfter for at få den løs, og da den sad helt fast, endte vi med at lave hul i "leddet" for at forsøge at trække det ud. Da det hellere ikke gav resultater begyndte jeg at mistænke at der var noget helt galt!

Og nu forstår jeg at vi har smadret en del af gearkassen på den kære Lupo, da den jo ikke er lavet som andre biler :(

Er det rigtigt at man ikke kan få den cylinder del løs fra gearkassen? Jeg synes nemlig jeg har set billeder af Lupo gearkasser hvor der bare er et hul, og det ser ud til at den er taget ud. Eller var det bare fata morgana/ønsketænkning?

Hvis dette betyder ny gearkasse, er der nogen der ved hvor svært det er at skifte på Lupoen? Og om det er at få fat i..

hjælp modtages med stor tak fra en lidt fortvivlet Lupo-ejer.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Gearkasse smadret...?

Indlæg af HamSjelv »

Jævnfør den her: https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/lupo ... 07-407032/ skal man huske at løsne en bolt (4) inden der trækkes til...

Hvis differentialet er knust, kan du vel nøjes med at skifte det fremfor hele gearkassen?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearkasse smadret...?

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis det bare er koppen i har smadret, kan den bare skiftes - har i haft noget inde bagved for at brække den ud og der nu kommer olie ud er problemet nok større 🙈
Ja den skal løsnes med en 6 mm unbacho top inde midt i hullet når i har pillet akslen ud 👍🏻
Det har faktisk været sådan på VW siden golf 1 så vidt jeg husker, så nok ikke den rigtige mekanikker i har snakket med 🤪
Hulgaden
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 2. maj 2021 06:51
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Gearkasse smadret...?

Indlæg af Hulgaden »

Tak for gode svar! Jeg var sikker på det var 1/4 tomme umbraco, ikke mærkeligt det ikke lykkedes så.

Jeg er bange for at vi har gjort det med for meget magt, vi har forsøgt at brække den ud, og ja, der kom nogle olie-dryp tilsyneladende fra samlingen med gearkassen :?
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Gearkasse smadret...?

Indlæg af dykker5502 »

Hallo! det er en TYSK bil! Der er ikke noget der er tommer på en tysk bil :-)
Håber du har fået løst det.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Gearkasse smadret...?

Indlæg af HamSjelv »

dykker5502 skrev: søn 19. jun 2022 15:51Der er ikke noget der er tommer på en tysk bil :-)
Hmm,
Den kører da 14" dæk og fælge
Besvar