Skift bagbro Lupo 3l

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
mtkn
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 19:56
Geografisk sted: Skanderborg

Skift bagbro Lupo 3l

Indlæg af mtkn »

Hej Eksperter
Har brug for et råd igen ang. min Lupo 3l fra 2004, Den var til syn hos FDM, hvor synsmanden fandt alt fint fraset, at han bankede et hul i bagbroen lige under til hæftningen i højre side. Jeg vidste, hvor jeg skulle banke, sagde han. Det er der jo ikke meget at sige til - rust .
Den må skiftes. Jeg kan købe en brugt til rimelige penge hos huggeren. Min spørgsmål er nu, da jeg selv må kaste mig ud i det, er der nogle fif ? Er specialværktøj nødvendigt. Bøsningerne skal vel også skiftes. Hvor lang tid ville en ekspert afsætte i timer til opgaven ? Mange tak
mtkn
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 19:56
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Skift bagbro Lupo 3l

Indlæg af mtkn »

Lige et ekstra spørgsmål. Når nu jeg køber et brugt bagbro, skal jeg være opmærksom om den et født til ABS, som min Lupo. Eller kan flanchen bag lejet flyttes fra min til den nye (brugte), så abs sensoren kan monteres.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Skift bagbro Lupo 3l

Indlæg af Skipper »

Mig bekendt er alle lupoer med ABS. Jeg har i hvert fald aldrig set en uden. Men bed huggeren om en til ABS, så er den ged jo barberet. Og bed om at han sørger for skruerne til ABS sensorerne er løsnet, for det er så træls at stå med en knækket skrue nede i gevindet. Og det gør han garanteret gerne, for eller skal han jo ud og finde endnu en bro til dig.

Det er en lige til opgave som ikke kræver det store, på nær bøsningerne. Blot vær opmærksom på at der ofte kommer følge ting der skal skiftes. Bremserør/slanger + div. bremsedele, og evt. håndbremsekabler for lige at nævne de mest åbentlyse som kan gå i ged under adskillelsen. Og nu du har det skilt ad, så er det måske lige værd at gennemtjekke støddæmpere og fjedre, bremserne generelt, og hjullejerne.

Bøsningerne skal presses ud og i, så hvis de er kaput dem i den ny bro, så må du bede huggeren om at presse dem i for dig, når du henter den nye. Han har presseren til det, og broen i hånden. Med det rette værktøj tager det 5 minutter.

Hvor lang tid det tager? tja, det er svært at sige. Hvilke forhold og faciliteter har du til rådighed, og hvor god er du til at skrue i gamle rustne biler. Har man alt det rette grej, og erfaringen, så gør et par timer underværker, især hvis der ikke er noget der driller for meget. På den anden side, hvor man gør det i perlegruset for første gang, med en pappegøjetang, lidt gaffatape og en bøjet skruetrækker, så går der hurtigt en dag formoder jeg, + ventetid på stumper der er gået til i kampens hede.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
mtkn
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 19:56
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Skift bagbro Lupo 3l

Indlæg af mtkn »

Hej Igen
Mange tak for rådet. Jeg fik afmonteret bagbroen og som i kan se på billedet var den ganske rusten. Den nye som jeg købte fra huggeren var en import fra Spanien, 2k, var som ny uden en eneste rustplet. Der var også nogle broer fra danske lupoer, men jeg syntes de var lige så rustne som min. Spindelen og bremsebagpladen sidder med 4 skruer og kunne uden problemer moteres, så jeg undgik de trivielle problemer med at skille bremsesystemet ad med muligt knækkede rør til følge. Den ene fjeder var også brækket.
Og tiden - ja langt fra Skippers niveau- Jeg brugt faktiske 6 timer + turen til huggeren.
Vedhæftede filer
download3.png
download3.png (89.8 KiB) Vist 1294 gange
download (1).png
download (1).png (84.82 KiB) Vist 1294 gange
Besvar