Kobler til og fra i "huk"

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Kobler til og fra i "huk"

Indlæg af Henrik Madsen »

Hej

En mekanikker har nu kigget på min lille Lupo nogle uger, skiftet nogle forskellige ting, grundjustret gentagne gange osv, men problemet fortsætter. Jeg har læst alt hvad jeg syntes at kunne finde og har fundet et par stykker der ligner mit problem en smule men ingen beskrivelse der passer direkte, så nu tillader jeg mig altså a spørge

Problemet
Når jeg starter bilen kan den ikke gå i R (reverse) Står bare og blinker.
Den kan godt gå i D (drive) og når den er i D skal jeg blot slippe bremsen en lille smule så den trækker fremad, derefter virker R igen.
Nogle gange kan den dog heller ikke gå i D. Så står den og "hukker" koblingen til og fra og det bliver den ved med. Se video https://www.youtube.com/watch?v=gbHIIglBc2w

Hvis den står og hukker, som set i video'en, og jeg så skubber den lidt i gang (ruller ned af en bakke), kobler den til og derefter kører den fint i alle gear igen.

Nogle få gange har den koblet hårdt til mens den er i drift. Når dette sker skal den bare i P - startes igen og så kører den helt perfekt.

Så, når den kører er der ingen problemer. Alle gear virker, den skifter helt perfekt, den kobler fra og lader bilen rulle når jeg slipper speederen, den kobler til og motor bremser når jeg giver et lille hurtigt tryk på bremsen og start/stop virker.

Det eneste jeg kan finde er at start/stop ikke altid lader til at virke. Min kammerat som har kørt i bilen da alt det her opstod har skiftet batteriet 2 gange det sidste år så der lader til at være noget der tager strøm, så jeg tænker om gear problemet ved start kan være relateret til et lidt lavt batteri? Jeg tog en 200km tur i bilen i sidste uge og derefter startede og kørte den perfekt indtil i går hvor jeg lå og kørte bykørsel i den hele dagen. Den kørte perfekt hele dagen men efter at have været parkeret nogle timer og det blev sent og temperaturen faldt, ville den igen pludseligt ikke i R og den "hukkede" koblingen til og fra i D.

Lige efter jeg optog video'en i linket ovenfor startered jeg bilen igen og så virkede alt igen.

Udover batteriet kan jeg ikke komme på andet end bremserne i for er meget slidte (under VW mål) så kan det have med ABS sensoren at gøre?

Håber på lidt råd fra alle eksperterne herinde :-)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kobler til og fra i "huk"

Indlæg af 383CI »

Det allerførste råd er at undlade at bruge bilen inden fejlen er fundet og udbedret.
Du risikere det hele ligger på gaden lige pludseligt og det bliver det sikkert ikke billigere og nemmere af.

Dernæst skal du KUN lade folk røre ved bilen der ved noget om LUPOèr. Det er helt lige meget de ved noget om Toyota Corolla og Volvoer. Eller VW Golf for den sags skyld.

De biler har intet Lupoer, og deres "specialproblemer" at gøre. Absolut intet.

Når det så er sagt tænker jeg du godt kan have flere problemer.
En halv defekt baklys kontakt, fordi bilen hakker og periodisk ikke vil i bak gear, er første tjekpunkt.

Er der lys i baklys når den døjer med bak?

Bilen kan hakke i gear fordi udrykkerlejet er defekt.

En anden ting at tjekke op på er om koblings armen er revnet? Det giver også nogle besynderlige gearfejl.

Lidt længere langskud er ABS ringe fordi bilen bruger dem til at skifte gear.

Er problemet opstået pludseligt? Eller over tid?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Kobler til og fra i "huk"

Indlæg af 2a2 »

Vil tro det er et smadret udrykkerleje + føringsrør - synes beskrivelsen passer meget godt på min grå a2'er for nogle år siden...

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Kobler til og fra i "huk"

Indlæg af Atjuh 3L »

2a2 - enig.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Kobler til og fra i "huk"

Indlæg af Henrik Madsen »

Tusind tak for hjælpen jeg er meget taknemlig for at i bruger jeres tid på min gamle Lupo (bedste bil jeg nogensinde har ejet :D )

Hvad angår baklys, så var det noget af det første jeg tjekkede (efter at have tjekket at den starter pumpen når føre døren åbnes) og bak lyset tænder ikke når den bare blinker R i instrumentering men det tænder når den rent faktisk går i bakgear. Det tænkte jeg var meget normalt da jeg ikke tænkte den skulle tænde når den jo ikke går i bag gear, men der tog jeg fejl så bak lys kontakten skal skiftes?

Jeg tænker dog også at en defekt baglys kontakt vel ikke kan have indflydelse på om hvorvidt den kan gå i D eller? Og så kan jeg eller ikke lige vende det i min hjerne hvordan baklys kontakten kan være defekt på en måde hvor den virker efter bilen har været koblet ind i D? Men den kontakt er vel til at skifte så det skal jeg gerne gøre for at se hvad der sker.

Udrykkerleje/føringsrør var også i mine tanker og jeg læste alle de indlæg jeg kunne finde, men der synes jeg bare at folk havde mere konstante problemer, og bilen sætter sig fast i gear, springer ud a gear, skifter gear meget hårdt, osv., hvor min jo netop kører perfekt når den kører og kun har problemer ved opstart og hovedsageligt når den har holdt i længere tid. Hvilke muligheder har jeg for at tjekke op på udrykkerleje/føringsrør uden at skille det hele ad først?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Kobler til og fra i "huk"

Indlæg af Atjuh 3L »

Ingen :(
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Kobler til og fra i "huk"

Indlæg af Henrik Madsen »

Fandt den her udtalelse

"Indlæg af AndersWJ » lør 14. jan 2012 22:37

Ang. slidt føringsrør, så kan man jo rent faktisk kigge ned i koblingshuset hvis blot man piller gummi proppen op. Det kræver blot at man ved hvad man kigger efter..
Men klart nok, så ville det være bedst med noget fiberoptik til at se det helt præcist.."

viewtopic.php?t=1887

Er der noget om snakken og i så fald kan det gøres uden special udstyr?
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Kobler til og fra i "huk"

Indlæg af Skipper »

Og når så du har det skildt ad, så er bedste råd, "på med nyt" med mindre det er helt nyt. Som minimum udrykkerleje og føringsrør, hvis der er masser af kød på koblingen, ellers skift hele møllen, så er du ude over nært forestående problemer på den front.

Er svinghjulsfladen blevet dårlig, så skimmes den på drejebænken, og på med ny kobling. Det kan ethvert smedeværksted gøre, og det tager ikke lang tid.

Tjek så lige gearkassen også, lejerne er jo en ting der skal skiftes i ny og næ, og nu er den ude. IE, er det nu en 2-300.00 km siden de er skiftet, så er det måske ikke så tosset at få det gjort nu.

Det er bare for meget arbejde, at skulle skille det ad en gang til, lige om lidt, for at spare de sidste kroneter.

Husk føringsrøret skal smørres med "tør" slipmiddel.

Bare min mening :-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Kobler til og fra i "huk"

Indlæg af Henrik Madsen »

Helt enig @Skipper Der er 270tkm på klokken så hvis jeg skal derind så bliver det hele skiftet.
Besvar