Problemer efter død kobling

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Stange
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 23. jul 2019 16:35
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Ringsted

Problemer efter død kobling

Indlæg af Stange »

Jeg har fået et problem med min lupo. Kørte hjem for snart 2 måneder siden og så ved et lyskryds døde den fordi den ikke ville koble ud. Og når jeg prøvede at køre i den, koblede den så hårdt til at bilen hoppede og døde.
Jeg pillede gearkassen af og fandt et knækket føringsrør og en MEGET slidt kobling.
Skiftede begge dele og fik den grundindstillet igen. Bilen kørte perfekt fra søndag aften indtil onsdag morgen. Så opstod samme problem igen.
Kørte hen til et lyskryds og bilen koblede ikke ud og døde og vil derefter ikke koble ind og dør bare ud. Bare ikke voldsomt denne gang, den dræbte bare motoren.
Får den hjem og prøver at skifte koblingsaktuatoren ud med en jeg havde liggende. Får den grundindstillet og bilen kører igen.
DOG kun i cirka 40-50 km.
Så gør den det samme igen.

Der er som sagt ny kobling.
Nyt originalt føringsrør
Anden koblingsaktuator.
Ingen fejl i hændelses lageret.
Koblingsarm kontrolleret.


Hvad tænker folket?
Indkøb af fabriksny koblingsaktuator?

Sendt fra min SM-G988B med Tapatalk

383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Problemer efter død kobling

Indlæg af 383CI »

Død trykkugle er en mulighed. De fåes ikke mere, men ibbermand herinde laver et alternativ der virker bedre end originalen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Problemer efter død kobling

Indlæg af Skipper »

Er kødbenet tjekket for slør?
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Stange
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 23. jul 2019 16:35
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Ringsted

Re: Problemer efter død kobling

Indlæg af Stange »

Den laver meget hurtigt tryk og synes ikke den kører ofte.

Kødbenet er vel kun hvis den fjumrer i gearne? Her er der jo kun problemer ved koblingen, gear bliver fint valgt.

Sendt fra min SM-G988B med Tapatalk

383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Problemer efter død kobling

Indlæg af 383CI »

Stange skrev: søn 26. sep 2021 21:23

Kødbenet er vel kun hvis den fjumrer i gearne? Her er der jo kun problemer ved koblingen, gear bliver fint valgt.

Sendt fra min SM-G988B med Tapatalk
Det er en Lupo 3L det drejer sig om, ikke? De har deres eget liv, eller i det her tilfælde jo så lidt det modsatte.

En andet bud kunne være defekt, eller træt, batteri så spændingen svinger for meget til en ordentlig tilkobling. Alternativt et laderelæ der ikke er på toppen.

Et 3 bud kunne være en abs ring der driller, det giver heller ikke fejl i loggen før det er helt slemt, men styringen bruger signalerne fra baghjulene til at koble og skifte gear.
Scoop dem med VCDS, altså signalerne fra de 4 hjul.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Problemer efter død kobling

Indlæg af Atjuh 3L »

Hyd. station eller koblingsaktuator, er mine bud.


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Stange
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 23. jul 2019 16:35
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Ringsted

Re: Problemer efter død kobling

Indlæg af Stange »

Det ser ud til at en fabriksny koblingsaktuator har løst problemet. Så den brugte jeg monterede i et forsøg har så bare brækket sig af at være monteret sammen med en ny kobling. Men indtil videre har jeg kunne køre 130 km uden problemer.

Sendt fra min SM-G988B med Tapatalk

Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Problemer efter død kobling

Indlæg af Atjuh 3L »

Såfremt du har tænkt dig at smide den/de gamle aktuatorer ud, så må du gerne smide dem denne vej.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar