Ingen baklys - mulige årsager?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Ingen baklys - mulige årsager?

Indlæg af dykker5502 »

Situationsbeskrivelse: Audi A2 3L med ny kobling. Kobling skiftet på værksted men jeg skulle selv grundinstille. Af forskellige årsager var den i bakgear hvilket bl.a. viste sig ved at baklyset virker. Kører så en grundjustering for dels skal det gøres efter koblingsskift, og dels for at få den ud af bakgear og i det hele taget i en veldefineret tilstand.
Grundindstilling gennemføres i første forsøg med succes og bilen kan starte og køre både forlæns og baglæns (dvs bakgear virker). Bakker ud af værksted og køre en lille testur rundt i kvarteret - ingen problemer.
Pakker sammen og kører nu en længere tur med landevej og motorvej - primært for at få den blæst igennem (har stået stille i nogle uger på det værksted) og få batteriet ladet helt op på den bedste måde.
Ved Herfølge drejer jeg fra og kører ind på en P-plads of stopper bilen. Da jeg starter vil den ikke gå i bakgear :-( Den klikker 4-5 gange og giver så op og reagerer ikke på speederen. Nu er en Audi A2 nem at skubbe, så jeg skubber den ud fra P-båsen, starter og sætter den i "D" - Eureka. Den kører og jeg kommer hjem uden problemer.
Søgning her på forum giver opslag der præcis beskriver problemet og at det er bak-lyskontakten der er defekt. Hm. Den har jo lige fungeret, men OK - Murphys lov osv - men den har jo ikke været i bakgear siden på værkstedet.
Jeg kører ien grundindstilling igen - og den fejler med den velkendte RTFM 12. Så nu har jeg en dørstopper på 700 kg!
Jeg kører den igen og går ud af bilen og betragter baklyset mens der grundindstilles: INGEN lys i baklygten.
For fat i en ny baklyskontakt - øhh - den der sidder på ser nu ret ny ud, men skifter den alligevel.
Desværre samme resultat. Et check med ohmmeter af den gamle viser at den sansynligvis ikke fejler noget.

OK!

1) Hvilket trin i grundjusteringen går den i bakgear?
2) Jeg kom til at tænke på at der kunne jo være sprunget en sikring så lyset ikke virker. Har det nogen effekt hvis sikringen er sprunget? Det kommer jo an på hvordan CPUen bruger baklyskontakten, men det simpleste ville jo være et checke om der er spænding på pæresiden af kontakten.
3) Der må jo kunne måles 12 Volt på det ene af de to ben i stikket til baklyskontakten? Og er der ikke 12 Volt kan man starte med at checke sikringen.
4) Hvis der ikke er 12 V og sikring er OK, så skal man vel igang med at finde en knækket ledning? (Suk!).

Jeg har ikke decideret checket om der er slør i kugleledene, men det kommer vel ikke lige pludselig og den kørte jo grundindstillingen fejlfrit igennem faktisk 2 gange ved værkstedet. Så kunne man jo tro at jeg kunne være heldig med at ramme en god grundinstilling - men de 4 - 6 stykker jeg har prøvet er alle fejlet.
Så jeg tror på at det er problemet med baklyset et eller andet sted.

Svar gerne på de 4 spørgsmål og kommenter iøvrigt.

På forhånd tak!
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Ingen baklys - mulige årsager?

Indlæg af Atjuh 3L »

1. 456 stykker

2+3+4, Nej.

Kugleled skal "finpudses", og stik på gangsteller skal NØJE inspiceres for "næsten" brud.

Det er bare mine forslag.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ingen baklys - mulige årsager?

Indlæg af HamSjelv »

1.
Jeg mener altid det har heddet trin 5-7.

2. - 4.
Ja, gearkassestyreenheden bruger baklyssignalet aktivt. Er sikring, baklyspærer, ledninger eller kontakt defekt(e) kommer du ikke igennem en grundindstilling. Baklyskontakten er placeret i 'plussiden', og er sikret med sikring SB29 (15A).

Tænding på, kortslut de to terminaler i stikket til baklyskontakten. Så skal lamperne lyse hvis ellers alt er i orden.


Men RTFM12 synes ofte at hænger sammen med slidt kuglekoblingsstang.

Husker du at lave justering i neutral i punktet "Adjust!" :?:
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Ingen baklys - mulige årsager?

Indlæg af dykker5502 »

HamSjelv skrev: man 9. aug 2021 06:40 Husker du at lave justering i neutral i punktet "Adjust!" :?:
Det gjorde jeg den sidste gang jeg prøvede. Det der undrer mig er, at den 1 time tidligere kørte 2-3 grundindstillinger igennem uden fejl. Så en tur på 120 km og så vil den slet ikke.
Testen med at kortslutte ledningerne til baklyset er en god ide. Den isolerer jo kontakten, men to formentlig begge nye kontakter skulle være defekte lyder utroligt.
Men jeg prøver at få fat i et "kødben".

Foreløbig tak for input og inspiration!
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Ingen baklys - mulige årsager?

Indlæg af dykker5502 »

Update: Sikring 29 (Baklys) var sprunget. Ny 20 A springer lige så snart man sætter tænding på. Når ledningen er taget af baklyskontakten (ny) sker der ingenting før man sætter ledningen på. Så der må jo være opstået en kortslutning? En 30A sprang ikke, men intet baklys (og den skal nok blive udskiftet med en korrekt 15A sikring).

Nogen kommentarer?
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Ingen baklys - mulige årsager?

Indlæg af dykker5502 »

Det var den ene pære i baklygten der kortsluttede! 2 nye pærer og den gennemførte grundindstilling! Og det er 5-6-7 der er bakgear. :-)
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ingen baklys - mulige årsager?

Indlæg af doktorfrank »

Tillykke :D
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ingen baklys - mulige årsager?

Indlæg af Brabus »

Denne tråd var behjælpelig i fejlsøgningen på lignende problem på en A2er og dukkede op i søgningen på netop baklyskonrakten.

Så jeg tænkte og fylde lidt ekstra godter på kødbenet.

A2eren ville pludselig ikke I bak gear. Og ingen lys i baklygterne så ned og tjekke ledningerne og stik til kontakten på gearkassen. De så rigtig gode ud ingen problem. Nå. Ned og købe en ny kontakt hos, thansen af mærket jdtuhfjhd (aldrig hørt om det før) og husker det ikke i skrivende stund hvilket også er total irelevandt.

den gamle målte sporadisk on off når man trykkede på den. Men vi kom hjem med den nye, Kun for at montere den og stadig Ingen lys eller funktionelt bakgear.

Så blev der søgt på problemet og denne tråd kom op.
Så vi prøvede selvfølgelig og tjekke sikring 29 som ja ganske rigtig var sprunget. Så i med en ny og ja den sprang med det samme jo. Og straks efter tjekkede vi baglygterne som tråden her antyder. og tog lampe fatnings panelerne ud. Kikkede nøje på dem banerne ned til stikket osv. Men nej. Alt normal. Nå vi tog stikkene af og satte ny sikring i nr. 29 satte tænding på.. Bang sikringen sprang igen. "uden baglygterne på" . Hmm. Prøvede så og tage stikket af til baklys kontakten. Og vupti så sprang den lige pludselig ikke.

Så gik i tankerne om lednings nettet et sted måtte være kortsluttet for vi havde lige sat ny kontakt på. Men hmm var jo ikke så sandsynligt heller. Fik så måle instrumentet frem og forventede og måle nær 0 ohms modstand på den side af stikket mod baglygterne. Men nej 36 Ohm. Dvs. Det var pærens modstand i glødetråden til stel jeg målte igennem. . = ingen kortslutning, men hvorfor sprang sikringen så når stikket blev sat på og strømmen kunne gå videre til disse...

Aha. Ide. Kunne det tænkes at baklyskontakten selv lavede kortslutning. Dvs både den gamle OG den nye. Ganske rigtigt. På plus ledningen ned til baklys kontakten målte jeg 12 volt (sort hvid ledning) og den modsvarende del i kontakten (mod den runde side af stikket) målte jeg 0 ohm mod stel. U anset hvilken position gearkassen stod i.

Med en lus kunne jeg herefter bekræfte at sikringen ikke sprang når man satte lusen I stikket og imiterede baklyskontakten forbindelse lige i det øjeblik man satte den i bakgear. Og vupti var der baklys på og den stod ikke og hakkede ind og ud af bakgearet længere.

Læren her. Aldrig antag at nye dele er fejlfrie og husk og mål frem til løsningen og ikke bare udskifte og antage.

Så baklys kontakten kan være problemet hvis den er fra thansen. Den gamle var i øvrigt også fra thansen og virkede kun I 6 måneder, blev udskiftet ved et andet gearkasse problem 6 måneder siden.

Så gode Dr. Frank fandt en aldrende original kontakt frem der stadig virkede og nu køre bilen uden problemer. BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk


Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Besvar