Fast i gear
-
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: fre 28. sep 2018 00:42
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg Ø
Fast i gear
Hejsa folkens
Har været ved at grundjustere efter at have skiftet slave cylinderen.
Kan bare ikke komme forbi det første step.
Når vi læser spændingen ud når denne kun lige op på 1,9V når kablet er helt slapt.
Samtidig har bilen låst sig fast i første gear og vil ikke starte.
Har tjekket hydraulikolie og den er helt fyldt op...
Hvad kan problemet være?
Har været ved at grundjustere efter at have skiftet slave cylinderen.
Kan bare ikke komme forbi det første step.
Når vi læser spændingen ud når denne kun lige op på 1,9V når kablet er helt slapt.
Samtidig har bilen låst sig fast i første gear og vil ikke starte.
Har tjekket hydraulikolie og den er helt fyldt op...
Hvad kan problemet være?
Re: Fast i gear
Kig i FAQèn omkring at justere "kødbenet" på gangstelleren.
Det skal gøres under 1. step, "adjust"
Det skal gøres under 1. step, "adjust"
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
-
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: fre 28. sep 2018 00:42
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg Ø
Re: Fast i gear
Okay. Det må jeg lige prøve at undersøge.
Mere mærkeligt er den dog blevet. Fik den til at ville skifte gear og gå i frigear.
Men så alligevel ikke helt. Når den ikke er startet kan man hoppe ned i tiptronic og gå i alle gear og høre at der skiftes mellem dem. Når jeg så hopper op i 'N' eller 'stop' og starter vil den ikke gå i gear. Man kan høre at den fumler med gearet, men går aldrig i.
Når bilen så stoppes kan man ikke starte igen. Ude i motorrummet kunne man høre pumpe stå og "summe" stille og jeg skubbede til koblingsarmen hvorefter den hoppede rundt i gearene og så kan man starte bilen igen, men stadig ikke gå i gear...
Nogen forslag? Eller er det stadig kødbenet der lyder som årsagen?
Skal siges at inden jeg skiftede slavecylinderen (til en fra en donorbil) var der intet problem. Den kørte lige som den skulle (lige indtil pakningen gik i slavecylinderen).
Mere mærkeligt er den dog blevet. Fik den til at ville skifte gear og gå i frigear.
Men så alligevel ikke helt. Når den ikke er startet kan man hoppe ned i tiptronic og gå i alle gear og høre at der skiftes mellem dem. Når jeg så hopper op i 'N' eller 'stop' og starter vil den ikke gå i gear. Man kan høre at den fumler med gearet, men går aldrig i.
Når bilen så stoppes kan man ikke starte igen. Ude i motorrummet kunne man høre pumpe stå og "summe" stille og jeg skubbede til koblingsarmen hvorefter den hoppede rundt i gearene og så kan man starte bilen igen, men stadig ikke gå i gear...
Nogen forslag? Eller er det stadig kødbenet der lyder som årsagen?
Skal siges at inden jeg skiftede slavecylinderen (til en fra en donorbil) var der intet problem. Den kørte lige som den skulle (lige indtil pakningen gik i slavecylinderen).
-
- Indlæg: 4801
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Fast i gear
Du har fucked den op ved at skifte noget i hydrauliksystemet, og nu vil den ingenting før du har kørt en grundjustering Helt standard
Du kan ikke regne med noget som helst før du har gennemført grundjustering
Ikke komme forbi første step - hvad betyder det ? Hvad står der på skærmen og hvad har du gjort ?
Du kan ikke regne med noget som helst før du har gennemført grundjustering
Ikke komme forbi første step - hvad betyder det ? Hvad står der på skærmen og hvad har du gjort ?
-
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: fre 28. sep 2018 00:42
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg Ø
Re: Fast i gear
I den guide i FAQ skal man indstille cylinderen til den rigtige spænding inden man starter.
Når den står rigtigt vil bilen ingenting og for at kunne starte skal den stå på 0.5V i stedet for de 1.9V.
Da den stod på 1.9V ville computeren slet ikke starte grundjusteringen. Det ville den faktisk ikke på noget tidspunkt...
Hvordan gør man lige når nu i siger at der skal grundjustering til, men man ikke kan starte den inde i VCDS?!
Når den står rigtigt vil bilen ingenting og for at kunne starte skal den stå på 0.5V i stedet for de 1.9V.
Da den stod på 1.9V ville computeren slet ikke starte grundjusteringen. Det ville den faktisk ikke på noget tidspunkt...
Hvordan gør man lige når nu i siger at der skal grundjustering til, men man ikke kan starte den inde i VCDS?!
Re: Fast i gear
VI skal lige have HELT styr på hvor det er du strander?
Mit gæt er du sætter grundjusteringen igang, med de korrekte 1,85-1,9V?
Så kommer VCDS ikke viderer fra "Adjust"?
Hvis det er tilfældet skal du, inden du starter, løsne møtrikken på armen/kødbenet og spænde den "lige til" inden du starter.
Når VCDS skriver "adjust" løsner du møtrikken igen og laden placeringen passe sig til i slidsen. Måske med et lille "smæld"
Når armen har fundet sin plads spænder du møtrikken igen. Hvis justeringen ikke vil gå viderer kan det være du skal flytte gearstangen i i TT eller have batteri af og starte igen.
Det virker i ca.90% af tilfældene.
Hvis ikke tager vi den derfor. Som kbo skriver. Bilen vil intet inden den har gennemført en justering
Mit gæt er du sætter grundjusteringen igang, med de korrekte 1,85-1,9V?
Så kommer VCDS ikke viderer fra "Adjust"?
Hvis det er tilfældet skal du, inden du starter, løsne møtrikken på armen/kødbenet og spænde den "lige til" inden du starter.
Når VCDS skriver "adjust" løsner du møtrikken igen og laden placeringen passe sig til i slidsen. Måske med et lille "smæld"
Når armen har fundet sin plads spænder du møtrikken igen. Hvis justeringen ikke vil gå viderer kan det være du skal flytte gearstangen i i TT eller have batteri af og starte igen.
Det virker i ca.90% af tilfældene.
Hvis ikke tager vi den derfor. Som kbo skriver. Bilen vil intet inden den har gennemført en justering
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
-
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: fre 28. sep 2018 00:42
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg Ø
Re: Fast i gear
VCDS ville slet ikke starte grundjusteringen...
Så er slet ikke kommet til step 1 af den egentlige justering...
Kan læse spændingen ud fra cylinderen og skrue den ind og så kunne jeg ikke komme videre derfra.
Men skal lige have fundet en ny VCDS. Ikke nemt når man ikke selv har udstyret og skal rende og låne hele tiden
Her er lige lidt video af hvordan den opfører sig:
Som man kan se her skifter den fint mellem gearene når den ikke er startet, men når den er startet står den bare og prøver at gå i gear...
https://www.youtube.com/watch?v=pq-SK7U-Pkg
Når bilen har været startet kan man høre at pumpen står og summer ude i maskinrummet. Når jeg så trækker lidt i koblingsarmen hopper den lige rundt i gearene og stopper med at summe...
https://www.youtube.com/watch?v=wXD1H2gqtfU
Så er slet ikke kommet til step 1 af den egentlige justering...
Kan læse spændingen ud fra cylinderen og skrue den ind og så kunne jeg ikke komme videre derfra.
Men skal lige have fundet en ny VCDS. Ikke nemt når man ikke selv har udstyret og skal rende og låne hele tiden
Her er lige lidt video af hvordan den opfører sig:
Som man kan se her skifter den fint mellem gearene når den ikke er startet, men når den er startet står den bare og prøver at gå i gear...
https://www.youtube.com/watch?v=pq-SK7U-Pkg
Når bilen har været startet kan man høre at pumpen står og summer ude i maskinrummet. Når jeg så trækker lidt i koblingsarmen hopper den lige rundt i gearene og stopper med at summe...
https://www.youtube.com/watch?v=wXD1H2gqtfU
-
- Indlæg: 4801
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Fast i gear
Jeg siger igen - du kan ikke regne med noget som helst før du har grundjusteret
Hvis ikke den vil starte grundjustering, så prøv at rykke i koblingsarmen, så går den nogle gange i gang
Du siger den ikke vil starte - men hvad gør den helt nøjagtigt
Er du sikker på du gør det rigtigt ?
Har du prøvet at grundjustere før ?
Hvis ikke den vil starte grundjustering, så prøv at rykke i koblingsarmen, så går den nogle gange i gang
Du siger den ikke vil starte - men hvad gør den helt nøjagtigt
Er du sikker på du gør det rigtigt ?
Har du prøvet at grundjustere før ?
Re: Fast i gear
Øhh, helt elementært, står du i den rigtige måleblok når du vil grundjustere?
Du læser koblingsværdien ud, og justere den et sted, og starter grundjusteringen et andet sted.
Den går ikke selv videre fra koblingsjusteringen.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Fast i gear
Kims bud er rigtig godt. Jeg vil dog præcisere at der forsøgsvis skal trækkes i koblingsaktuatorens _stålwire_ for at komme videre i grundindstillingen.Kim B Olesen skrev: ↑tirs 15. jun 2021 18:31Hvis ikke den vil starte grundjustering, så prøv at rykke i koblingsarmen, så går den nogle gange i gang
Pas på fingrene