Fast i gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Bro9
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 28. sep 2018 00:42
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg Ø

Fast i gear

Indlæg af Bro9 »

Hejsa folkens

Har været ved at grundjustere efter at have skiftet slave cylinderen.

Kan bare ikke komme forbi det første step.
Når vi læser spændingen ud når denne kun lige op på 1,9V når kablet er helt slapt.
Samtidig har bilen låst sig fast i første gear og vil ikke starte.

Har tjekket hydraulikolie og den er helt fyldt op...

Hvad kan problemet være?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Fast i gear

Indlæg af 383CI »

Kig i FAQèn omkring at justere "kødbenet" på gangstelleren.

Det skal gøres under 1. step, "adjust"
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Bro9
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 28. sep 2018 00:42
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg Ø

Re: Fast i gear

Indlæg af Bro9 »

Okay. Det må jeg lige prøve at undersøge.

Mere mærkeligt er den dog blevet. Fik den til at ville skifte gear og gå i frigear.
Men så alligevel ikke helt. Når den ikke er startet kan man hoppe ned i tiptronic og gå i alle gear og høre at der skiftes mellem dem. Når jeg så hopper op i 'N' eller 'stop' og starter vil den ikke gå i gear. Man kan høre at den fumler med gearet, men går aldrig i.
Når bilen så stoppes kan man ikke starte igen. Ude i motorrummet kunne man høre pumpe stå og "summe" stille og jeg skubbede til koblingsarmen hvorefter den hoppede rundt i gearene og så kan man starte bilen igen, men stadig ikke gå i gear...

Nogen forslag? Eller er det stadig kødbenet der lyder som årsagen?

Skal siges at inden jeg skiftede slavecylinderen (til en fra en donorbil) var der intet problem. Den kørte lige som den skulle (lige indtil pakningen gik i slavecylinderen).
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Fast i gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Du har fucked den op ved at skifte noget i hydrauliksystemet, og nu vil den ingenting før du har kørt en grundjustering 🤷🏼‍♂️ Helt standard 👍🏻
Du kan ikke regne med noget som helst før du har gennemført grundjustering 😎
Ikke komme forbi første step - hvad betyder det ? Hvad står der på skærmen og hvad har du gjort ?
Bro9
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 28. sep 2018 00:42
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg Ø

Re: Fast i gear

Indlæg af Bro9 »

I den guide i FAQ skal man indstille cylinderen til den rigtige spænding inden man starter.

Når den står rigtigt vil bilen ingenting og for at kunne starte skal den stå på 0.5V i stedet for de 1.9V.

Da den stod på 1.9V ville computeren slet ikke starte grundjusteringen. Det ville den faktisk ikke på noget tidspunkt...

Hvordan gør man lige når nu i siger at der skal grundjustering til, men man ikke kan starte den inde i VCDS?!
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Fast i gear

Indlæg af 383CI »

VI skal lige have HELT styr på hvor det er du strander?

Mit gæt er du sætter grundjusteringen igang, med de korrekte 1,85-1,9V?


Så kommer VCDS ikke viderer fra "Adjust"?

Hvis det er tilfældet skal du, inden du starter, løsne møtrikken på armen/kødbenet og spænde den "lige til" inden du starter.
Når VCDS skriver "adjust" løsner du møtrikken igen og laden placeringen passe sig til i slidsen. Måske med et lille "smæld"

Når armen har fundet sin plads spænder du møtrikken igen. Hvis justeringen ikke vil gå viderer kan det være du skal flytte gearstangen i i TT eller have batteri af og starte igen.

Det virker i ca.90% af tilfældene.

Hvis ikke tager vi den derfor. Som kbo skriver. Bilen vil intet inden den har gennemført en justering
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Bro9
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 28. sep 2018 00:42
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg Ø

Re: Fast i gear

Indlæg af Bro9 »

VCDS ville slet ikke starte grundjusteringen...

Så er slet ikke kommet til step 1 af den egentlige justering...

Kan læse spændingen ud fra cylinderen og skrue den ind og så kunne jeg ikke komme videre derfra.

Men skal lige have fundet en ny VCDS. Ikke nemt når man ikke selv har udstyret og skal rende og låne hele tiden ;)


Her er lige lidt video af hvordan den opfører sig:
Som man kan se her skifter den fint mellem gearene når den ikke er startet, men når den er startet står den bare og prøver at gå i gear...
https://www.youtube.com/watch?v=pq-SK7U-Pkg

Når bilen har været startet kan man høre at pumpen står og summer ude i maskinrummet. Når jeg så trækker lidt i koblingsarmen hopper den lige rundt i gearene og stopper med at summe...
https://www.youtube.com/watch?v=wXD1H2gqtfU
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Fast i gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg siger igen - du kan ikke regne med noget som helst før du har grundjusteret 😎🤷🏼‍♂️
Hvis ikke den vil starte grundjustering, så prøv at rykke i koblingsarmen, så går den nogle gange i gang 👍🏻
Du siger den ikke vil starte - men hvad gør den helt nøjagtigt 🤷🏼‍♂️
Er du sikker på du gør det rigtigt ?
Har du prøvet at grundjustere før ?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Fast i gear

Indlæg af 383CI »

Bro9 skrev: tirs 15. jun 2021 08:07 VCDS ville slet ikke starte grundjusteringen...



Kan læse spændingen ud fra cylinderen og skrue den ind og så kunne jeg ikke komme videre derfra.




Øhh, helt elementært, står du i den rigtige måleblok når du vil grundjustere?

Du læser koblingsværdien ud, og justere den et sted, og starter grundjusteringen et andet sted.
Den går ikke selv videre fra koblingsjusteringen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Fast i gear

Indlæg af HamSjelv »

Kim B Olesen skrev: tirs 15. jun 2021 18:31Hvis ikke den vil starte grundjustering, så prøv at rykke i koblingsarmen, så går den nogle gange i gang
Kims bud er rigtig godt. Jeg vil dog præcisere at der forsøgsvis skal trækkes i koblingsaktuatorens _stålwire_ for at komme videre i grundindstillingen.

Pas på fingrene :!:
Besvar