Turbofejl i kulden

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Turbofejl i kulden

Indlæg af omjomj »

Hej, mens det var koldest oplevede jeg periodisk turbofejl og limbomode på min A2, af den slags der kan resetes ved at at slukke bilen.
Jeg fik ikke fejlsøgt det nærmere, men nu hvor vejret er slået om til varme temp, er det forsvundet.
Nogen herinde der har prøvet noget tilsvarende og har et tip til hvor jeg skal begynde at lede?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Turbofejl i kulden

Indlæg af omjomj »

Nå, det er så n75 ventilen der er stået af. Er holdt helt op med at virke.
Er der mon en i det (vest)jyske som har en i overskud?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Turbofejl i kulden

Indlæg af 383CI »

Det er jo ikke nemt at tjekke N75 når fejlen ikke er der, men det er ellers grundigt beskrevet her hvordan det gøres.

Ellers er map sensoren også en mulighed, eller rettere, en knækket ledning dertil.
Er der fejl i loggen?
Det giver N75 ikke, men MAP bør gøre det.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Turbofejl i kulden

Indlæg af omjomj »

Nå, det var så alligevel ikke N75. Utæt ud til vakuumdåsen, mærkeligt jeg ikke kunne høre det.

Under fejlsøgningen tabte jeg kontraventilen (eller hvad det nu er for en dims der er skudt ind i kredsen??) ned i motorrummet, så da jeg alligevel ikke har EGR aktiv, har jeg bare tilsluttet vakuum direkte til N75. Det lader umiddelbart til at køre fint.
Men hvad er erfaringen - skal den helst ha en buffertank, også selvom egr er frakoblet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Turbofejl i kulden

Indlæg af Kim B Olesen »

Den kan fint køre uden 👍🏻
Besvar