Vil Ikke gå i gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
FrankHP
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 18:27
Geografisk sted: Vejen

Vil Ikke gå i gear

Indlæg af FrankHP »

Hej Forum

Jeg har en LUPO (500+) som jeg holder kørende for en ven. Den vil ikke rigtig vil gå i gear når den lige er startet op. Når den har kørt lidt virker det øjensynligt... Meen kan gå "i baglås" fortået på den måde, den ikke vil skifte og lys ved gearvælger blinker... Det er hvad jeg ved lige nu:

- Klokken er skiftet for nylig, og olie kontrolleret.
- Gearkasse er grundjusteret, med både koblingspunkt og creep punkt.. ingen fejl..
- Skifter fint når alt er drfits varmt.

Jeg her selv en teori om at hydraulik-tryk tager for lang tid om at bygge ordentligt op... eller noget el ved gear vælger

(Syntes ikke at have hørt hydr. blok/pumpe kan være slidt op.)

Kan nogen hjælpe med gode ideer?

Mvh

Frank
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Vil Ikke gå i gear

Indlæg af HamSjelv »

Manglende pakninger omkring de to kuglekoblingshoveder og derved vand (is)/rust der blokerer/begrænser/giver træg vandring?

Koblingsstangen mellem gangsteller og gearkassens skifteaksel...
FrankHP
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 18:27
Geografisk sted: Vejen

Re: Vil Ikke gå i gear

Indlæg af FrankHP »

Hejsa

TAk for svar, det kigger jeg på..

Jeg har lige fået kigget kort på den jeg har følgende observationer


- Bygger fint hydraulik tryk op og starter fint
- Hvis man efter start sætter den i "D" kører den fint.... meen
- Sætter man den i "R" kan man hører den prøver et par gange (den her klikkende lyd) hvor efter hverken speeder reagerer eller kan få den til at køre fremad... MAn kan så slukke, starte igen .... og så kan man igen lige indtil man prøver at få den i bak gear

Jeg tænker at det er et mekanisk probelm at den ikke vil/kan komme i bakgear... så din teori passer faktisk fint :-)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Vil Ikke gå i gear

Indlæg af 383CI »

Alene fordi der er de problemer med bak vil jeg, som det første, skifte baklys kontakten.

De går i stykker og giver nogle underlige problemer. Samtidig er det en enhed der godt kan være "lidt i stykker" så den fejler periodisk.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Vil Ikke gå i gear

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er meget lidt i tvivl om, at årsagen er slør mellem gangstellerens øverste arm og aksel. Efterspænd T-skruen med en lang nøgle - der er ikke meget plads, men jeg har da fornyligt gjort det på den ene af mine A2, som havde præcis samme fejl. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
FrankHP
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 18:27
Geografisk sted: Vejen

Re: Vil Ikke gå i gear

Indlæg af FrankHP »

Hejsa

Problemt er løst...

Jeg skiftede baklyskontaketen alene af den grund "den kan drille", og var alt andet end ny.

Endvidere skiftede jeg forbindelsesarm til gangsteller (inklusiv støvpakninger og nyt kugleled)

Derefter kører den parfekt igen.... :-)

Tror selv det var "fastgroet" arm til gangsteller, men de 113 kr. til en baklys kontakt skulle ikke ødelægge festen :-)

Endnu engang tak for hjælpen... håber andre finder nytte i det her opslag

Mvh Frank
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Vil Ikke gå i gear

Indlæg af dykker5502 »

Hm - det er præcis den fejl min A2 har nu. Jeg ved dog fra tidligere hvor den var endt i bakgear at baklyset virkede. Jeg tror jeg starter med at se på den kuglearm.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
FrankHP
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 18:27
Geografisk sted: Vejen

Re: Vil Ikke gå i gear

Indlæg af FrankHP »

Hej

Det er sikkert forbindelsesstang, men virker kontakten ikke går den i "skoven" når du prøver at grudjusterer.... Den er jo nem at tjekke (og billig at skifte:-9)
Besvar