Kobler ikke ud når jeg bremser

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Jimmischmidt+
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 20. dec 2020 14:38
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Gelsted

Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af Jimmischmidt+ »

Hej alle sammen...jeg håber der er en der kan hjælpe mig med et problem jeg har med min Lupo 1,2 TDI 3L 2001....den kan kører og skifter fint mellem gearene...men når jeg skal bremse feks i et lyskryds kobler den ikke ud, og fordi den står i gear går den ud, og kan ikke starte igen før efter ca 15 min...jeg har kigget på gearkassen hvor armen som koblingskablet sidder på mens der bliver trådt på bremsen, og der sker ingen ting...den hydraulik der skal trække i kablet fungerer ikke...jeg har ledt efter en føler der fortæller hydraulikpumpen at bremsen bliver trådt ned, men jeg kan ikke finde den...den eneste føler jeg kan finde er den der sidder på bremsepedalen men jeg tror ikke det er den....jeg tænker at det enten må være føleren eller pumpen det er galt med...håber virkelig i kan hjælpe mig
cult
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 29. sep 2011 22:00
Geografisk sted: Kolding

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af cult »

Jeg ville starte med måle bremse lys kontakten virker når problemet er der


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jimmischmidt+
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 20. dec 2020 14:38
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Gelsted

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af Jimmischmidt+ »

Bremselyset virker og det grønne bremse ikon på instrumentbrættet går ud når jeg træder på bremsen...så derfor går jeg ud fra at kontakten virker....ved du om det er den kontakt der sender signal til pumpen også ?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af doktorfrank »

Kontroller føleren for hydraulisk tryk i bremsesystemet. Den sidder på bremserøret til højre forhjul, i motorrummets højre side fastgjort til adskillelsen til kabinen.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af 383CI »

doktorfrank skrev: tors 24. dec 2020 00:40 Kontroller føleren for hydraulisk tryk i bremsesystemet. Den sidder på bremserøret til højre forhjul, i motorrummets højre side fastgjort til adskillelsen til kabinen.
Det ville også være mit bud, nu da det er den eneste funktion der ikke virker. Kobling ved nedbremsning, så virker cylinder og hydraulikstation jo, f.eks.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Jimmischmidt+
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 20. dec 2020 14:38
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Gelsted

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af Jimmischmidt+ »

Kan man ohme den føler ? Jeg har desværre ikke alt det fine/nødvendige udstyr...eller kan jeg sætte et voltmeter på føleren og træde på bremsen og se om det giver udslag ?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af 383CI »

Den kan testes med VCDS
Her er en vejledning

viewtopic.php?t=7326
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Jimmischmidt+
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 20. dec 2020 14:38
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Gelsted

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af Jimmischmidt+ »

Jeg har ikke en vcds...kan føleren udmåles på anden vis ?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af doktorfrank »

Ohmmeter er da fint.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Jimmischmidt+
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 20. dec 2020 14:38
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Gelsted

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af Jimmischmidt+ »

Jeg har fundet føleren på bremserøret i højre side...den er svær at komme til ...jeg fik stikket af og målte på stikket...det måler 12v...selve føleren kunne jeg ikke komme til....er det den føler pumpen der trækker i koblingskablet får signal fra ?...kan jeg eventuelt luse stikket til trykføleren ?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af doktorfrank »

Du skal måle modstand - ohm - mellem de to ben på føleren med og uden bremsetryk.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af sussi »

Jimmischmidt+ skrev: tirs 29. dec 2020 15:51 .er det den føler pumpen der trækker i koblingskablet får signal fra ?..
Ja
.kan jeg eventuelt luse stikket til trykføleren ?
Nej
Gør som Frank siger eller få Steffen til det
https://www.vagtech.dk/

Alternetivt lad være at køre i Eco mode, eller skift gear manuelt.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af HamSjelv »

Frit fra hukommelsen:

Demonteres den bremsetrykssensor elektrisk vil koblingen kun åbne til krybepunktet når fodbremsen betjenes - altså der vil files kobling, ikke stoppes motor.
Omvendt, er bremsetrykssensoren konstant kortsluttet og fodbremsen IKKE betjenes, vil koblingen kun blive lukket til krybepunktet - der vil files voldsomt kobling ved kørsel.


Udfra trådstarters fejlbeskrivelse tror jeg ikke fejlen skal findes på bremsetrykssensoren. Jeg tror der mangler tryksat hydraulikolie til de 'sidste' gear under nedgearing 5. -> 1.

Test:
Vognen i tænding trin 2, stoppet motor: Kan der så foretages nedgearing fra 5. gear til 1. gear i tiptronic unden fejl?

Jeg synes det lugter af ny trykkugle....


/
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af doktorfrank »

Som sædvanligt en meget overbevisende analyse ... jeg erklærer mig enig. Men!: efter min erfaring er der langt imellem så udslidtte trykkugler. Når det virker sådan, er det mere ofte udtryk for opslidte O-ringe i gangstelleren, så der er for stort tryktab ved hvert gearskift. Det kan evt. afsløres med vcds under stilstand ved at registrere tryktab med de enkelte gear indrykket/skift fx 2-3 + 3-2 efterfulgt af 3-4 + 4-3 osv. Ikke at det er interessant at pinpointe hvillken O-ring, der er defekt, men hvis det ikke trykkuglen, der årsagen, kan man jo med fordel nøjes med at renovere gangstelleren. :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Jimmischmidt+
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 20. dec 2020 14:38
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Gelsted

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af Jimmischmidt+ »

Jeg kan sagtens starte i neutral....men i samme øjeblik jeg sætter den i d går den direkte i gear lige som en normal bil hvor du sætter den i gear uden at bruge koblingen...den går som regel ud fordi jeg holder i perlegrus...på lige vej kan jeg nogen gange godt få den til at kører..den skifter fint op og ned i gearne..men når jeg skal bremse går den ud fordi den står i gear
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af doktorfrank »

Stop så med eksperimenterne, før der går så meget i stykker, at bilen kun har skrot-værdi. Mon ikke virkeligheden nu viser sig at være, at koblingens trykleje, føringsrør og sikkert også trykpladen nu definitivt har givet op? Tjek dog først om koblingsaktuatoren faktisk foretager den nødvendige bevægelse af koblingsarmen og at denne ikke er bøjet eller er blevet løs i svejsningen til akslen.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Jimmischmidt+
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 20. dec 2020 14:38
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Gelsted

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af Jimmischmidt+ »

Jeg ligger jo ikke og kører rundt i den..det gjorde jeg kun første gang da den gik i stykker, og jeg skulle have bilen hjem...jeg har haft den startet i neutral..og jeg har tjekket om koblings aktuatoren gør hvad den skal...det gør den ikke...koblings armen står helt stille...kan dog godt ind i mellem stå og flytte sig nogle millimeter frem og tilbage.....det jeg har brug for at vide er...hvad fortæller koblings aktuatoren at den skal lave tryk ? Der må jo sidde en føler der fortæller den at den skal pumpe tryk....min teori er at det enten er den føler det er galt med eller selve koblings aktuatoren....hvis jeg kan tjekke føleren kan jeg jo udelukke den.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af Atjuh 3L »

VCDS, og derfter kan du få en masse hjælp!
Noget så simpelt son en lille forskydning af koblingsværdien - ud over grænseværdierne - kan give det problem du bakser med.
Har du haft hydstationen af kan der være lidt med de 3 ventiler.
Endelig kan det sagtens være koblingsaktuatoren.
(Her er kun nævnt ting der ikke kræver gearkasseafmontering!)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Kobler ikke ud når jeg bremser

Indlæg af Ejner »

Giv lidt historik over din årgang 2001:
1) er den hydrauliske koblingscylinder G162 korrekt justeret med VCDS? - eller evt. skiftet/justeret med VCDS ved km?
2)er der skiftet koblingsdele (føringsrør, trykleje, trykplade, koblingsnav)? km?
3)etc?

En tanke til en evt. diagnose når der ikke haves adgang til VCDS:
a) Såfremt km tæller > 300.000 kan det være dele nævnt under pkt. 2 ovenfor der er trængende til udskiftning. Specielt vil et slidt føringsrør og/eller et slidt trykleje hvor kugler nærmest kan "overhale" hinanden give mange mystiske fejlkilder.
b) Kan det evt. være misvisende/defekt sensor G38 for omdr. i gearbox?
Vedlagt info fra SSP221 over G38 samt gearbox management over gemte fejlkoder der kan udlæses med VCDS.
Vedhæftede filer
SSP_221_p35(56)_Lupo3L_ElectronicManuelGearbox_GearboxSpeedSenderG38.pdf
(13.32 KiB) Downloadet 114 gange
SSP_221_p51(56)_Lupo3L_ElectronicManuelGearbox_Function02interrogateFaultMemory.pdf
(108.32 KiB) Downloadet 98 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Besvar