Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af CJohansen »

Hejsa

Har fået det her problem.

Når der accelereres dykker effekten og kommer tilbage igen. Alla normal-1/2 gas-normal-1/2 gas osv, hele vejen op i omdr. jo flere omdr og jo mere speedertryk jo værre føles det. Det ske ved alle speederpositioner, ikke kun fuld gas. Det sker i alle gear. Det bliver mindre udtalt når den er varm, men det er der stadig. Det er ikke som om den går ud, eller motorbremser, bare som om den mister det meste kraft, og så på igen.

Bilen har kørt lige godt 200.000, og gik ellers super fint lige indtil dette kom. Det startede gradvist, og blev hurtigt værre.

Der er ingen fejlkoder.

Jeg har skiftet dyse ledningsnettet for det var ligesom det jeg kunne finde på det. Det hjalp ikke.

Jeg har skiftet brændstoffilter, og tjekket der er masser af flow på dieselen.

Jeg tænker ikke det kan være speeder potmeter da den gør det ved alle positioner.

Jeg er strandet. Please en eller anden - Red mig!

Har tænkt dyser, ledninger før de går over i dyseledningsnet, Ladetryks styring, dobbeltpumpen, Maf eller anden sensor?

håber på lidt guldkorn :-)

Tak
Senest rettet af CJohansen man 7. dec 2020 19:46, rettet i alt 1 gang.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Hakker / mangler kræfter on/off

Indlæg af Ejner »

Jeg kan ud fra din beskrivelse kun lade min fantasi komme afsted med dette gæt.
Såfremt den ikke kan presses over 90-110 km/t i 5. gear på motorvej, så ret mistanken mod turbo ikke åbner ledeskovle nok i gassiden, og den derved ikke kan tage høje omdrejninger.
Mere specifik at forstiller mekanismen indvendig går i bekneb fordi den er sat til med sod og rustskaller. Tjek om der evt er begrænsninger ved at bevæge udvendig arm ved vacuumdåsen. Den skal med forholdsvis lethed kunne flyttes med et udslag på ca. 10-14mm.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Hakker / mangler kræfter on/off

Indlæg af CJohansen »

Tak for forslaget men nej, det har ikke noget med det at gøre. Den trækker fuld skrue. Ca 90 hk, går så ned på ca 30hk (gæt) og hopper så sådan frem og tilbage 5-10 gange i løbet af et gear. Det må være noget elektronisk, måske, tror jeg vist nok :) Har haft det andet flere gange. Slet ikke det samme.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tror det er ladestyring - enten noget vacuum der ikke fungerer 100% eller noget fejl på map sensor eller N75 🤔
På med vcds og kig hvad der sker når den svinger 😎👍🏻
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af CJohansen »

Ja. det tænker jeg er en god ide. Hvad præcist kikker jeg på i vcds. Er ikke lige en ørn til det. Hvad skal den stå på og hvad værdi? Takker
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af 383CI »

En anden mulighed jeg har set var et hul i en turboslange. På tryksiden.

Den åbnede kun når der var tryk nok, så kørte bilen som den skulle, men af og til stod hullet åben, så var der ligesom ikke noget at gøre med..

Hvis der er fejl på LMMen vil den umiddelbart ikke tabe kræfter, men bare bruge noget mere brændstof, men der er også en muligehed. Iøvrigt er det ikke altid fejl på den giver en fejl i loggen.
MAP sensoren, eller ledningerne til den er også oplagte muligheder. En af dem, ledningerne, giver iøvrigt heller ikgen fejl hvis den er knækket, og giver periodevis dårlig forbindelse.

Men det er ingen træk og hakkeri i stedet for fejlmelding.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af Skipper »

Så har jeg lige haft CJ på kort besøg til vcds udlæsning. CJ har bedt mig spørge, om der skulle være nogen der har et bud på problemet, baseret på nedenstående, inden vi i juleferien begynder at skifte komponenter i vildskab.

VCDS siger at:

N75 virker som den skal. Åbner og lukker som den skal.
MAP virker som den skal, der kommer fuld tryk på og det forbliver konstant.
LMM flower også som den skal og konstant hen over hakkeriet.
Jeg kan ikke umiddelbart se problemer med Vacuum, hverken på funktion af N75 eller ved visuel inspektion.
Atmosfærisk tryk sensor OK, det står som det skal.
pedaltryk står stabilt uden udfald.
Cylinderballancen er helt inden for det normale.
Nul fejlkoder.
Da den holder konstant fuld tryk (1,3 bar) hele vejen ud i rpm, ser jeg ikke et hul i slangen som en mulighed.

Min oplevelse af hakkeriet er stort set som CJ har beskrevet, men det er korte hak. Som: kraften er væk i stød a måske op til 0,5 sek, så på igen i et sekund eller to, og så HAK igen. Nogen gange kommer hakkene tæt, andre gange mere spredt.

Anyway, jeg har ikke set dette problem før, og skulle nogen have de vise sten, så er det værdsat inden det bliver til "skift i blinde og håb det virker" strategien. :D
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af HamSjelv »

Hvilken værdi udlæses for synkronvinklen (tandremstiming)?
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af Skipper »

Den står også som den skal.

Jeg tænker vi starter med at koble map fra, og ser om den stadig ter sig. Mavefornemmelsen siger det er der det er galt.

CJ, det kan du godt selv gøre. Vip stikket af MAP sensor. den sidder på LLK lige under din oliepåfyldning i front. Den vil give dig en fejl i display, men prøv det. den vil være sløv i stor stil, men hvis den ikke hakker, så er det map sensor eller ledninger dertil.

Kan man mon få ledning og pin ud af det stik?
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kunne godt tyde på Map sensor ledningsfejl 👍🏻
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af 383CI »

Kim B Olesen skrev: ons 16. dec 2020 06:54 Det kunne godt tyde på Map sensor ledningsfejl 👍🏻
Enig, og det er jo ikke altid det står i loggen.
En anden, og tænkt ide, kunne være at brandstof trykket falder af en eller anden grund. Det overvåges jo ingen steder elektrisk så ville heller ikke give fejl i loggen.
Stoppet filter, defekte ventil ............ men det bliver spænde og lærerigt når fejlen bliver lokaliseret.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af CJohansen »

Har prøvet som skipper sagde. Den blev sløv som bare pokker uden stikket i map sensoren, men ingen hakkeri. Da jeg satte stikket i igen var det tilbage, bare ikke helt ligesådan som før. Så må det vel være ledningerne. Er der nogen der ved hvor de ender? Jeg tænker på om det ku være en ide at skifte dem ud hele vejen. De går vel til ecu eller?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af 383CI »

CJohansen skrev: ons 16. dec 2020 20:05 Har prøvet som skipper sagde. Den blev sløv som bare pokker uden stikket i map sensoren, men ingen hakkeri. Da jeg satte stikket i igen var det tilbage, bare ikke helt ligesådan som før. Så må det vel være ledningerne. Er der nogen der ved hvor de ender? Jeg tænker på om det ku være en ide at skifte dem ud hele vejen. De går vel til ecu eller?
Knækket er tit lige der hvor plastic røret går fri af fastgørelsen på bilen og over til sensoren. Et sted på de 5-8 cm. Det må være nogle vibrationer der gør det. Det er ikke sikkert du kan se hvor det er, men måske mærke det med en negl.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version - LØST

Indlæg af Skipper »

I går var CJ så endelig forbi for at få kikket på problemet, som åbentbart var gået lidt i sig selv, men som nu var vendt tilbage i endnu værre grad. Anyway, jeg laver en frisk udlæsning, og stadig ingen fejl. Starter så med at lave en flow test på brændstoffet, og det flyder egentligt fint, lige indtil der kommer sug på. Så drosler den gevaldigt ned for flowet. Hmmmm...

Nå men så må vi jo have kikket på tingene i brændstofsystemet, spore bagud, og her finder jeg så i bagenden ved filteret, at der er en mør slange som ikke ser mør ud, men som indvendigt er gået i kludder. den klapper simpelthen sammen ved det mindste sug.

Af med det originale filter system under bunden i bagenden, og på med to stykker sløjfe slange, og så på med et filter uden ventil oppe i motorrummet, og hey presto!

Problem løst.

Slangen der var klappet sammen var en 2 lags konstruktion, hvor det inderste lag ikke var særlig tykt. Inderste lag havde løsnet sig, og virkede vel nærmest som en omvendt og defekt veneklap. Der kunne komme flow, men kun i begrænset mængde, ellers trak suget simpelthent klappen i. Den åbnede sig så igen så snart suget faldt, og så frem deles. Det viser sig så at CJ havde skiftet filter, lige da det var gået delvist i sig selv, men da det stadig var der, bare mindre, og kom tilbage på fuld skrue relativt hurtigt, havde han ligesom dømt det ude som en mulighed. Men, bare det mindste modstand på sugesiden, var nok til at klappe "ventilen" i.

Denne beskrivelse, blot for at understrege vigtigheden af, altid at tjekke det simpleste først........................................... ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af Supercharger »

Har ligende problem. hakker ved acceleration og svært ved at holde 130 på motorvejen.
Har du mulighed for at tage et billede af dit slange fix? ;)
for så vil jeg prøve det samme. :D
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Hakker / mangler kræfter on/off - NY version

Indlæg af Skipper »

viewtopic.php?f=13&t=8643&p=77756#p77756

Det er fra en tidligere operation, men same same.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Besvar