5 gear problem (ikke mekanisk)

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
mr-mechanic
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 23:51
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Ringsted

5 gear problem (ikke mekanisk)

Indlæg af mr-mechanic »

Bilen 3l fra 99.. km 345000. Bilen køre godt og skifter fint i alle gear på nær 5.. den vil ikke gå i 5.. Den prøver men går ikke i og vender så tilbage til 4 igen under kørsel. man kan ikke gi gas og nogle sekunder efter er den i 4 igen og man kan forsætte som intet var hent.. Det sorte rundt om geartallet i instrument forsvinder og dukker op ved 4 tallet igen..

Har haft endedækslet af, skiftet nåleleje og justeret gaffel. det hele ser fint ud.. Når jeg holder stille på liften og tænding på køre den i trip op igennem gear kan jeg heller ik få den i 5.. man kan se gangstiller trykker ned . men den vil ikke trykke ind i gearkassen.. Når trykket så er taget af systemet kan jeg med lethed skifte til 5 med en hånd på vælgeren.... har os gjort det med dækslet af. det fungere fint.

Nogle ideer/ løsninger ..
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 5 gear problem (ikke mekanisk)

Indlæg af Kim B Olesen »

Har du prøvet at grundjuster ? Jeg prøvet en gang hvor jeg oplevede nøjagtigt det samme som blev løst med en grundjustering 👍🏻
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 5 gear problem (ikke mekanisk)

Indlæg af doktorfrank »

Hvis der helt sikkert ikke er endeslør på akslen, har det muligvis at gøre med slør ved gangstellerens øvre arm. Det plejer dog at begynde med modvilje imod indrykning af bakgear, men tjek det - en lang torx nøgle plus en tang er min model for at nå frem til den :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
mr-mechanic
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 23:51
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Ringsted

Re: 5 gear problem (ikke mekanisk)

Indlæg af mr-mechanic »

Det hele startede med at jeg kørte en grundjustering. bum fejl 12. (for meget slør i diverse dele) ret mig hvis der er noget jeg tager fejl i.. For et halvt år siden gjorde den det samme. Der spændte jeg så den torx 20 og satte ny arm og kugler på. så spillede det igen. Men ku godt mærke at øverste arm ik var 100.. Men den kom igennem grundjustering. Her for nylig ville jeg så køre en grundjustering igen, det jo meget rart lige at se hvorfor den køre så godt :lol: . fejl 12 igen. Vi pillede så hele gangstilleren af og pillede øverste arm af. Lynsliber på med tynd skæreskive og fik slidset den lidt op så den kan spændes mere sammen om akslen, samt ny bolt i. Det blev rigtig godt og vi monterede det hele på bilen igen og kørte grundjustering.. Røg lige igennem og den kørte bare. Alle gear virkede og skiftede godt.. efter ca 50-60 km begyndte den så på det problem jeg har startet dette indlæg med..

Nej jeg har ikke kørt en grundjustering nu her da jeg er bange for den ik vil igennem og så har jeg en bil der ikke kan køre. Men kan da godt være jeg skal prøve.

Har ingen fejl koder, og har heller aldrig haft det.. Gode råd er meget velkomne..
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 5 gear problem (ikke mekanisk)

Indlæg af doktorfrank »

Hvis 4.gears synchromesh klemmer fx fordi fjederringen er knækket, slipper det ikke skiftegaflen, og så er der jo låst for 5te. Test evt ved dobbeltskift direkte fra 3. til 5. i tiptronic.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar