Torxskrue i gangstellerarm?

Alt vedrørende teknikken på 3L
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af søens »

Hej alle gode 3L folk.
Vi har en lupo fra o5 som ikke kan finde bakgear mere - står bare og blinker i R og kan ikke tage gas. jeg skiftede så baklyskontakt og så virkede det igen - men kun i en uge - hvorefter det var nøjagtig det samme problem. ?
Nu har jeg så skiftet kuglestangen uden nogen ændring i fejlen - jeg læste en gammel tråd herinde om at det kunne være en torxskrue i øverste arm på gangstelleren der er gået løs - men jeg kan ikke umiddelbart se den torx?- sidder den nedad eller skal den strammes oppefra? og hvis det ikke hjælper på sluppet i armen er der så en der har et andet godt bud på hvad jeg kan gøre? :(

Med bedste hilsen - Erik
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af Kim B Olesen »

Der sidder en på hver af de arme på gangstelleren - de sidder begge nedefra og den øverste lidt gemt når man ikke ved hvor den er 🤪
Hvis nu du starter med at kigge på den nederste og evt efterspænde den ( ikke spænde den nederste for meget, det får tit armen til at knække) så ved du lidt om hvor du skal lede på den øverste 😎👍🏻
Det er enten en torx 20 eller 25 afhængig af årgang - sørg for at blæse hullet rent inden og brug den rigtige torx 😬
Du skal selvfølgelig have grundjusteret inden du kan forvente mirakler 😎
Hvis der stadig er for meget slør efter tilspænding af skruer, skal du til at finde en anden Gangsteller 🙈
mr-mechanic
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 23:51
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Ringsted

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af mr-mechanic »

Jeg har slisset begge arme op med en lille skæreskive på en lynsliber, sat nye bolte i og slup er væk.. det kræver selvfølgelig at man afmontere gangstilleren og skiller den delvist ad..
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af søens »

Tak for de gode indlæg til jer begge - nu har jeg fundet den nederste torx (torx 25) - den var helt stram - den øverste har jeg ikke lokaliseret endnu - hvis den er så løs at akslen kan hoppe i strålerne så kan den vel heller ikke finde de andre gear - jeg kørte en tur for at tjekke gearskift og de 5 fremadgående skifter helt som de skal.

For at udelukke at det var en ny måske defekt baklyskontakt jeg havde sat i - prøvede jeg at luse stikket så der kom baglys på og tjekkede så i R - den blinker stadig i R og gangstelleren foretog gentagne bakgearforsøg uden at kunne komme i gear -der bemærkede jeg at hele gangstelleren rykkede sig 3-4 mm op og ned ved hvert skiftebevægelse
- må den det? eller er det måske en løs gangsteller der er årsag til hele balladen?

Skal en gangsteller sidde helt solidt fast eller sidder den i gummiklodser eller lignende ophæng - har endnu ikke haft fornøjelsen af at afmontere en sådan. :-)
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af Ejner »

Gangsteller har 2 stk bolte med indvendige splines (fine stråler) i hoved, så vidt jeg husker.
Pas på med ikke at ødelægge de indvendige stråler, du kan stort set ikke kom til med andet værktøj, da pladsen er snæver.
Begge bolte skal tilgås nedefra, som kræver løft af forenden og demontering af bundskjold.
Bolte skal være entydigt spændt, helst på moment, så gangsteller som komponent er aldeles fastholdt i gevindbeslag på chassiset. Så aktuatorerne kan "bokse" med indskubning- /udtrækning - og vrid af gearaksel med præcise bevægelser.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af Ejner »

Jeg skynder at komme med en korrektion.
Gangsteller sidder fast på gearhuset!
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af Kim B Olesen »

Den sidder helt fast, så den er helt sikkert gået løs 🙈
Der sidder to 8 mm bolte med 6 mm unbraco hovede fra motor siden og ind i gearkassen, og så sidder der sådan en splint bolt bag differentialet på gearkassen og direkte opad 👍🏻
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af søens »

Tak - Tak - Super med den info - jeg vil straks tjekke op på det :-)
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af søens »

Så fik jeg strammet de to bolte med unbrako - og bliver nu klar over at der også er en opadgående bolt (tak Kim!)- men bare de to har nu taget sluppet i gangstelleren ift. gearkassen.

men men - den kan stadig ikke gå i bak - så ved end en slørtest kan jeg mærke at den øverste lille arm med kuglen den rokker ca. 1 -1,5 mm og det er garanteret det der mangler for at den kan finde gearet - torxskruen kan ikke strammes mere - så jeg tænker at tage gangstelleren helt af og lave tricket med at slidse op og så spænde sammen påny - men jeg er lidt usikker på om jeg kan afmontere gangstelleren alene eller skal hele systemet med aktuator og hyc.station med af for at få gangstelleren fri?
Og skal jeg forvente at den ikke kan køre før den bagefter er blevet grundstillet - jeg har 5 km over til et værksted hvor de kan den slags.
Og endnu engang tak for alles indspark - det er bare super. :o)

Vh. Erik
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af Ejner »

Det nemmeste, og som giver mest plads at arbejde på, er at demontere hydralikstation, og tage den helt ud af maskinrummet. Oppe fra skal slanger frigøres under hydraulikstation (kontraventiler lukker tæt) og stik (opmærkes) på gangsteller inden de evt. klikkes af.
Når den er frigjort nedenunder i trækstangen med kuglehoveder, og fastspændingsbolte er taget ud, er der så meget slup i ledningssættet at den kan løftes lidt ovenud uden at tage stik af. Er det ikke tilstrækkeligt må den frigøres i stik for at komme helt ud.
Den manøvre vil betyde, at der skal grundjusteres inden der kan startes.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af søens »

Tak for din arbejdsbeskrivelse - rart at høre det fra en der har erfaringen - skal det forståes sådan at det først er hvis jeg tager stikkene af på gangstelleren at bilen ikke vil kunne starte bagefter - selvom den selvf. skal grundjusteres alligevel bagefter - det kunne bare være fint hvis den kunne trille de 5 km til værksted.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af Kim B Olesen »

Du kan godt risikere den ikke vil noget uden en grundjustering, det har ikke noget at sige om du piller stikkene af eller ej, men sørg for at have 100 % styr på de stik og slanger du piller af 😬👍🏻
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af Ejner »

Min gangsteller satte fejlmeldinger efter den havde været bygget ud og genmonteret. Batteri var selvfølgelig frakoblet under seancen. Fejlmeldinger kunne dog alle kvitteres væk med VCDS, herefter gennemført grundjustering, og start var nu mulig. Gangstelleren blev bygget ud ifm skift af kobling.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af søens »

Hej.
Igen tak for svar :D

Det ser ud som om at hvis jeg tager det øverste stik af de to stk. ved siden af kuglestangen og så skruer den sorte boks som stikket går i af - at så vil jeg kunne komme til nedefra at løsne torxskruen og derefter oppefra trække vippearmen med kuglen af akslen med strålerne? - er dette en mulighed eller bare ønsketænkning ?? :? - det vil jo være dejlig nemt hvis det var muligt. :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er ønsketænkning 😎 hvis du prøver bliver det nærmere et mareridt 😂😂
Akslen med stråler følger med ud og så er der nemlig en vippearm inde i gangstelleren der falder af, derefter er du alligevel nødt til at afmontere gangstelleren og forsøge dig frem med den rigtige position på vippearmen 🙈🤪🤷🏼‍♂️
Fik du pointen - ikke løsningen 👍🏻😎😂😂
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af søens »

Det kan jeg godt høre ikke er en farbar vej - det så umiddelbart så enkelt ud - tak for advarslen.! :)
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af søens »

Hej igen.
Nu har jeg så gangstelleren på arbejdsbordet og har afmonteret den sorte blok ved øverste vippearm - og løsnet det lille "hus" under og kan se at hvis jeg trækker udad så kommer arm og aksel med - jeg kan bare ikke lige gennemskue hvordan jeg fanger det rette sted på strålerne når det skal samles igen - er det sikret med en større stråle et sted eller hvordan - det vil jo ikke være godt at fange en forkert stråle ! - så får jeg den nok ikke til at køre igen?

Hvis nogen der har prøvet opgaven og vil dele deres viden - vil det være fedt. :D :D

Mvh. Erik
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af Kim B Olesen »

Du kan faktisk kun pille armen af ved at fjerne den metalfætter der drejer potmetret rundt og den skal sidde helt præcist bagefter 😬🤔
Derudover er der både armen inde i Gangsteller, den arm du vil slidse og den metalfætter til potmeter - alle skal sidde helt præcist 🤔😬🤪🙈🤷🏼‍♂️
Kan du slet ikke komme til at slidse uden at afmontere 🤔
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af Atjuh 3L »

Når du har erkendt at du har skilt for meget ad, så skiller du lidt mere ad ..........
Herefter vil du se at den "vippearmsmodvægr" skal "kigge" lige meget op i begge sider ved fuldt udslag!

Jeg har beskrevet det tidligere, og jeg synes det "maker sense" når man ser på det adskilt/halvt samlet.
Om du rammer én stråle ved siden af er ikke SÅ vigtigt, men man kan faktisk få den til at sidde lige i øjet med lidt øvelse.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Torxskrue i gangstellerarm?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er den øverste arm der er tale om, den du beskriver er nok den nederste 😬🤔
Besvar