Lupo går ud under kørsel

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Lupo går ud under kørsel

Indlæg af Mukisimba »

Hejsa folkens. :)

Lang tid siden jeg har været på, men ville egentlig bare dele en episode med Lupoen.

Jeg kører for små 2-3 uger siden på arbejde. Jeg når lige at køre ca. 100-200m, (bilen er kold), så går den helt ud. :shock:

Jeg får selvfølgelig tanker om, hvad der er galt. VCDS udlæser ingen fejl i systemet. Nå... Vejret bliver lidt varmere og der sket ikke noget i ca. 10 dage.

I forgårs starter den så igen, denne gang bare meget værre end før. Nu går den ud, og er utrolig svær at få liv i, og kunne kun tørnes igang i N. STOP er umuligt. Sjovt nok starter bilen fint i tomgang på STOP, når det er første opstart efter en nats hvile.
Den skulle gerne gå ud 3-4 gange og genstartes(tørnes igang), før den ikke gik ud mere, hvilket naturligvis er totalt uholdbart i længden.

Nå, hvad må jeg igang med, selvfølgelig Lupo forummet. :mrgreen:

Jeg falder over den første og bedste tråd, der henviser til brændstoffilter og returventil, som jeg selvfølgelig slet ikke husker at jeg har skiftet. :roll: :roll:

Henter så i dag et nyt filter og returventil, monterer dette efter bilen har stået kold i ca. 5 timer. Fik naturligvis hældt ny diesel i filtret.

Monteret og installeret, 333kr. 8-)

Nu opfører den sig som den altid har gjort igen.

Blot til info, hvis nu en anden falder over samme problem engang.

God weekend. Det her Forum overrasker mig positivt hver gang. :D
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Lupo går ud under kørsel

Indlæg af Ejner »

Et rigtig interessant indlæg om dette problem, når motoren går ud.
Har lige været igennem samme oplevelser. I første runde blev relæ 109 skiftet (gl. kkm 95), da bortgang af drift på motor virkede lidt momentant, altså som om afbrydelsen kunne henføres til et elektrisk problem. Endvidere blev ledningsbundtet under tandenpumpen samt ledningsnet (under ventil dæksel) til dysestyringen grundigt tjekket uden at finde antydning af dårlig isolering på kobberet eller brud på selvsamme og dårlige forbindelser i stik. VCDS udlæsning gav ikke nogen fejlmeldinger.
Så kunne den egentligt starte igen både i S og N, men under en kort test tur gik motor langsom ud - som om den manglede brændstof.
I anden runde fik den ny dieselfilter og returventil (gl. kkm 30). Nu var den klar til test tur 2.
Her kom den mindre end en god stenkast fra hjem adressen inden den døde på motoren - igen virkede det som motoren døde lidt sløvt, og igen pludseligt ikke reagerede på gasgivningen.
Efter returnering gik 3 runde igang med mistanken rettet mod dårlige dysepakninger (gl. kkm 325).
Returventil blev forsigtigt lirket op af dieselfilteret uden at beskadige o-ringe. Det kunne nu konstateres at der ikke var nogen diesel overflade at se over filtermaterialet. Skulle der være diesel i filteret måtte det stå med en overflade langt nede i det diesel våde filtervæv og var slet ikke til at se igennem åbningen for returventil. Returventil og dieselfilter blev nu luset ud af brændstof kredsløbet. Der blev på begge studse på returventil monteret ø8x40 mm slangestumper lukket i enden med ø8x20 mm alu rundprofil. Derefter monteret et stykke ø8x50 mm transparent PTFE plastslange mellem slange for returløb til dieselfilter og returslange til tank.
Efter opstart af motor kunne det konstateres, at der ved ca. 1.500-2.000 motor omdr. er bobler med i returdiesel. I tomgang ved ca. 850 omdr. ses også bobler men knap så udpræget.
Konlusion = Dysepakninger skal skiftes.
Testtur 3 viste dog, at motor nu kørte ufortrødent og holdt sig fint igang med normal reaktion på gasgivningen, at der dermed var brændstof tilstede ved både lave og høje omdrejninger. Et udtryk for at alt udskilt luft går til tank, og ikke via returventil tømmer dieselfilter for brændstof længere.
Er således efter en del test og undersøgelser nået til vejs ende med at ramme den rigtige diagnose synes jeg - og de indledende knæbøjninger er begyndt med hensyn til at få sat nye dysepakninger på de 3 stk PD'ere.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Lupo går ud under kørsel

Indlæg af Ejner »

Foranlediget af PB om emnet vedlægger jeg her en opdatering til interesserede lupo'ister.

Siden jeg primo november 2020 har lavet bypass over diesel filter, så returdiesel (der indeholder luften) nu sendes direkte til tank har jeg ikke haft umotiveret stop af motor.
Returventil er koblet ud af diesel kredsløbet ved indbygning af det gennemsigtige teflon plastrør med ca. længde 100mm.
Når motor er i tomgang eller holdes oppe i omdrejninger kan luftbobler ses i plastrøret i mere eller mindre omfang. Sluttelig er returventil afblændet i begge ender, men har selvfølgelig stadig sin position i dieselfilter aht tætning, se foto.

Min konklusion er, at o-ringe på de 3 injektorer trænger til udskiftning, se exploded view.
Reparations sættet er købt hjem, men udskiftning passes tidsmæssig ind til lidt senere.
Vedr. udskiftning af o-ringe er der vedlagt en glimrende YouTube video lavet af firma Elring
https://www.youtube.com/watch?v=kli4dbI ... e=youtu.be

Vedr. relæ 109, der er placeret bag sikringsboksen udfor venstre knæ i forhold til førersædet. Jeg skiftede min, men det var ikke der årsagen var.
Vedhæftede filer
20201101_180926_Dokument-Stort.jpg
20201101_180926_Dokument-Stort.jpg (397.24 KiB) Vist 1399 gange
Unit injector - exloded view.gif
Unit injector - exloded view.gif (43.99 KiB) Vist 1399 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Besvar