Lupo - find 5 fejl (vil ikke starte) LØST

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
DMorratz
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 6. sep 2020 23:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Lupo - find 5 fejl (vil ikke starte) LØST

Indlæg af DMorratz »

Min Lupo er ved at give mig lidt for mange frustrationer, og jeg hører meget gerne om råd, ideer, tanker og andet godt. Jeg har nærlæst rigtig meget i forummet herinde efterhånden, men har ikke fundet fejlen/fejlene endnu.

Historik:
Kort efter jeg købte den, satte koblingen sig fast, hårdt. Jeg kunne se, at "noget" havde kørt med koblingen rundt, og slidt mærker indvendigt i gearkasse/koblingshus/hvad det nu hedder. Ny kobling, udrykkerleje, trykplade og føringsrør - i samme omgang skiftede jeg olien på gearkassen og skiftearmen.
Bilen kørte tilfredsstillende ca 35 km, hvorefter den slet ikke kunne styre koblingen. Ny koblingsaktuator. Herefter har den kørt 300 km med rigtig dejlige gearskift.

På landevejen gik motoren pludseligt ud, ikke noget host eller andet, nærmere rent cut off. Det skete efter et stykke med kørsel ved lave omdrejninger, muligvis tomgang. Herefter var bilen rigtig svær at starte. Den trak fint motoren rundt, men den hoppede ikke i gang. Da der kom liv i den, lavede den samme nummer igen, nærmest omgående. Efter flere forsøg, slog jeg "eco" fra, og bilen kørte herefter uden problemer.

Et par dage efter ville den ikke starte. Starteren trak ikke motoren rundt. Jeg pillede + af batteriet, holdte det til stel, og satte det på igen. Herefter startede den og kørte, begge dele uden problemer.

Dagen efter dette kunne den ikke starte, selvfølgelig 15 km hjemmefra. Starteren trak ikke motoren rundt. Tricket med batteriet gjorde ingen forskel. Jeg prøvede at pille relæ 109 ud, og kunne umidelbart ikke finde nogen fejl på det. Det trak fint når det fik strøm. Efter jeg havde relæ 109 pillet ud, blev "grøn fod" lampen underlig. Den reagerede ikke på bremsepedalen når bilen fik tænding før jeg trådte på pedalen. Hvis jeg holdte pedalen nede, tog tænding af og på igen, var lampen gået ud. Herefter var min kone dukket op, og jeg fik hende til at prøve at starte bilen imens jeg målte spændingen på batteriet. Der var et stort spændingsdyk, som jeg tolkede som, at starteren prøvede at køre rundt, men af en eller anden grund ikke kunne. Starteren er ca en måned gammel. Jeg gav den et par dask, og pludselig trak den motoren rundt uden problemer.
Men den startede ikke. Efter starteren har kørt i ca 5 sek, laver bilen en form for cut off. Det gjorde den ikke da den var træls at starte tidligere. Det endte med bilen blev efterladt til dagen efter.

Jeg fik den bugseret hjem, har ladet batteriet helt op, og bilen vil bare intet. Der kommer ikke spænding på stikket på starteren (noget afholder den altså fra at starte). Jeg har været ved at måle lidt forbindelser, uden at finde noget galt - dog har jeg langt fra målt alt endnu. Jeg har skiftet bundstykket i tændingslåsen, uden nogen ændring. Jeg har kortsluttet relæsoklen til relæ 109, for at se om relæet evt skulle fejle på trods af min tidligere vurdering. Det får "grøn fod" lampen til at blive normal igen, men bilen starter ikke. Alle sikringer er kontrolleret.

Min tankerække er nogenlunde således:
1: Noget afholder bilen fra at starte nu. Jeg mistænker en eller anden fejl er lagret, muligvis noget jeg har fremprovokeret under mine forsøg. Jeg har kontakt til en gut med en tester, og så snart det er muligt, kommer han forbi med den.
2: Noget fik den til at gå ud under kørsel, men den "måtte gerne" kører med starteren lige så længe jeg ville. Jeg tænker brændstoffilter og/eller returventil. Dog forklarer det ikke hvorfor bilen kørte fejlfrit, da jeg slog "eco" fra. Et tilfælde? Anden teori om samme oplevelse er, at noget forvirrer "Start/Stop" funktionen.
3: Når der bliver lavet et cut off på starteren, efter den har kørt 5 sek, tænker jeg umiddelbart at styringen tror, at motoren enten er startet, eller står stille på trods af starterens drift.


Nogen gode ideer? Noget jeg overser? Eventuelle erfaringer?
Senest rettet af DMorratz tors 22. okt 2020 16:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo - find 5 fejl (vil ikke starte)

Indlæg af doktorfrank »

Vcds på. Og lad os så høre!
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
DMorratz
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 6. sep 2020 23:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Lupo - find 5 fejl (vil ikke starte)

Indlæg af DMorratz »

Vcds kunne ikke få kontakt med motorstyringen.

Relæ 109 var defekt.

Der var 2 dårlige forbindelser til motorstyringen (klemme 1 og 2 I stikket).

Det lykkedes at starte bilen i dag - den startede endda rigtig fint.

Starteren driller fortsat periodisk, mistænker enten dårlig starter eller dårligt batteri. Jagten fortsætter...
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Lupo - find 5 fejl (vil ikke starte)

Indlæg af Ejner »

Altid godt at give det her forum en detaljeret tilbagemelding - tak for det.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
DMorratz
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 6. sep 2020 23:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Lupo - find 5 fejl (vil ikke starte)

Indlæg af DMorratz »

Forummet mister jo ret meget værdi, hvis man ikke deler løsninger også ;)

Jeg har haft starteren af, og slebet let på gearkassen, hvor starteren har kontakt. Herefter har den startet uden problemer flere gange.
Jeg satser på balladen er overstået for denne gang.
DMorratz
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 6. sep 2020 23:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Lupo - find 5 fejl (vil ikke starte) LØST

Indlæg af DMorratz »

Såfremt nogen følger med på sidelinjen, tilføjer jeg lige brændstoffilter og returventil.

Bilen blev rigtig svær at starte, og kunne ikke gå i tomgang efter den havde taget omdrejninger.
Besvar