Bremselys og stoplys bøvler

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Jhols
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 12. jul 2020 14:41
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Esbjerg

Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af Jhols »

Hej
På min Lupo fra 2003 er følgende fejl opstået.
Baglyset (altså positionslyset) er holdt op med at lyse i venstre side, der er således kun baglys i højre side.
Til gengæld virker bremselyset kun i venstre side (og naturligvis i midten)
Så det er jo ikke pærerne der er sprunget.
Der er ingen fejlkoder, har tjekket med mit kabel.
Har skiftet lyskontakten, uden effekt.
Bilen kører elles upåklageligt.
Forslag til hvad der er galt?
Ejner
Indlæg: 344
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af Ejner »

Fra det punkt på baglygte indsats - hvor multistik med kabler er klikket på frem til polpunktet på lyskilden (pæren) - er der et stykke vej endnu inden lyskilde kan opleve at der er spænding på.
Har du tjekket for det + sikring, og ligeså skal stelforbindelse være intakt...
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af sussi »

Jhols skrev: man 12. okt 2020 10:22 Baglyset (altså positionslyset) er holdt op med at lyse i venstre side, der er således kun baglys i højre side.
Til gengæld virker bremselyset kun i venstre side (og naturligvis i midten)
Så det er jo ikke pærerne der er sprunget.
Det kan du ikke være sikker på, 2 pærer kan sagtens springe samtidig, så start med at udskifte pærer, har selv lige oplevet noget lignende :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af HamSjelv »

Som Sussi skriver: Skift lyskilderne!

De lamper du taler om er begge udstyret med lyskilder ('pærer') med to glødetråde; Der kan sagtens sprinde en 4W baglygte-tråd i den ene lyskilde og en bremselys-tråd i den anden.

Der er sikringer til hver side af vognens positionslygtelyskilder. Er der lys i begge forreste parkeringslamper er begge sikringer i orden.
Jhols
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 12. jul 2020 14:41
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af Jhols »

Hej igen
Har nu skiftet begge pærer, samme problem desværre.
Har testet med multimeter og kan se, at der ikke er strøm til positionslys i venstre side, men sjovt nok kommer der strøm når der trykkes på bremsepedalen.
Forslag til hvad jeg kan gøre mere?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af doktorfrank »

Mit gæt: Du bliver snydt af en svigtende stelforbindelse. Når du aktiverer bremsen, trækker den ene glødetråd stel igennem den anden tråd.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Jhols
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 12. jul 2020 14:41
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af Jhols »

OK - hvor og hvordan skal jeg lede efter den stelforbindelse?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af doktorfrank »

Volt- og ohm-meter. Og start fra en ende af.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Jhols
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 12. jul 2020 14:41
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af Jhols »

Hej igen - tak fordi du vil svare og hjælpe, men jeg er nok lidt tung i det og skal have det ind med skeer...Hvor er det henne jeg skal søge den dårlige stelforbindelse - er det omme ved fatningen ved pæren, stikket til baglygten eller?
Ejner
Indlæg: 344
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af Ejner »

Inde i baglygten er fatningen som pæren er monteret i.
På dette fjederbelastede punkt som polen på pæren har kontakt med kan du gå tilbage til multistikket via ledningsfarven og finde "fødeledningen" ind i baglygten. Sæt multimeter til måling med passende ohm måleområde mellem de 2 punkter, og eftervis at der ingen modstand måles. Så er ledningsfremføringen alt andet lige intakt på denne strækning og pæren får spænding ~ 12V uden unødig spændingstab, og burde lyse ved OK stelforbindelse.
Vedr. kontrol af stelforbindelse sidder pæren i et metalhylster, der nu anvendes som målepunkt. Find på karroseriet et metallisk punkt uden maling inde i bagagerum (fex. - batteripol eller en skrue monteret med stelkabel) og eftervis at der ingen modstand måles mellem de 2 punkter. Så kan stelforbindelsen erklæres for intakt på denne strækning. Strømkredsen ind over pæren burde virke, såfremt din pære også er intakt...
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Jhols
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 12. jul 2020 14:41
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af Jhols »

Hej alle
Jeg har nu testet med multimeter om der er strøm til baglyset - og det er der ikke. Jeg har testet både i selve fatningen, men også afmonteret stikket for at se om der er strøm i der - men det er der ikke. Så af een eller anden grund er strømmen til baglyset/positionslyset forsvundet i venstre baglygte.
Er der en sikring eller et relæ der kan forklare det? Jeg har indtil videre skiftet lyskontakten og lyskilderne uden held.
Som tidligere skrevet virker alt andet lys bagpå, både baklys, tågelygte, blinklys og stoplys - det er kun positionslyset i venstre side der er “væk”.
Forslag til næste skridt modtages gerne:-)
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af HamSjelv »

Har du lys i venstre positionslys foran?

Hvis ja, skal du på jagt efter elektrisk afbrydelse (lednings- eller stik) til baglygten.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af sussi »

HamSjelv skrev: tors 12. nov 2020 15:45 Har du lys i venstre positionslys foran?
Hvis ja, skal du på jagt efter elektrisk afbrydelse (lednings- eller stik) til baglygten.
Hvis nej, så er det 99% sikkert, at der er sikringen der er fejl på :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Jhols
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 12. jul 2020 14:41
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af Jhols »

Hej
Ja der er positionslys foran i begge sider
Den eneste fejl ved lyset på bilen er, at der ikke er strøm til positionslyset / baglyset i venstre side.
Hvad mener du med at der er en elektrisk afbrydelse? Lednings eller stik?
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Bremselys og stoplys bøvler

Indlæg af HamSjelv »

Der kan være en knækket ledning.

Der kan være stik-dele (han/hun) der har mistet den elektriske forbindelse, typisk ir.

Der kan være irret bundstykke i lampefatningen

Afbrudt sikring (som er afledt af en kortslutning)


Alle 4 fejltyper medfører der ikke kan flyde en strøm i lampen = ingen lys....
Besvar