Nederste trykslange?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Vingenut_12
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. okt 2019 12:03
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: 3300

Nederste trykslange?

Indlæg af Vingenut_12 »

Hej lcdk.

Jeg hører en meget højere turbo lyd, dog kun ved kørsel/når den skal trække/mase.
"banan - slangen" er festnet, det er ikke den, men jeg mistænker den slange der går fra turbo til køler - der går under motor.

Jeg kan se, i forummet her, at den slange bliver nævnt, men der er ingen der rigtigt skriver om den.
Der står bla, at slangen godt kan have et hul, som holder tryk, når motor kører i frigear, men når lupoen skal arbejde, så løfter/udvider huldet sig, og derved kan man høre turboen.

Hvor finder man den slange? jeg synes jeg var været hele forummet rundt, diverse facebook sider samt youtube.
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af Ejner »

På med VCDS og tjek hvormeget lufttryk der kan måles på strækningen efter turbo før motorindgang.
Hvis ikke > 1bar kan det tolkes som
- defekt spændebånd (rustet væk) slange hoppet af
- utæt trykslange
- utæt intercooler
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Vingenut_12
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. okt 2019 12:03
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: 3300

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af Vingenut_12 »

Ikke fordi jeg ikke vil bruge vcds, men den er utæt, den væser voldsomt under præs.

Jeg har, da jeg skiftede tandremmen, også skiftet det spændebånd nær intercooleren.
Der sidder en slangeholder, der er knækket, hvor der umiddelbart kommer lidt rest olie fra (formegentlig utætheden)

Jeg skal have løftet den op en af dagene.
Men hvad nummer har denne slange/hvor kan den købes?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af VAGtech.dk »

Så er der god sandsynlighed for at den er revnet i knækket lige efter turboen...
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Vingenut_12
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. okt 2019 12:03
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: 3300

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af Vingenut_12 »

Yep, men vi er faktisk ligeså langt som før.

Hvor kan man finde den slange??
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af Skipper »

Må jeg foreslå VW/Audi, Vagtech eller en hugger for en brugt? :mrgreen:
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af olefredrik »

Jeg havde nøiaktig det samme problem engang. Alt ok indtil gas pådrag. Jeg troede der var lekkasje i forbindelse med intercooler. Det var der ikke.

Tok bundpladen af.
La meg under vognen og begynte at føle meg frem langs slangen nedenfra og fant en revne.
Inkøb fra VAG ca 500DKK.
Skiftet og problem løst i mitt tilfell.

(der er av og til at slangen ligger og skubber indtil andre dele der nede som f.eks ekstrautstyr som motorvarmern...)
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Vingenut_12
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. okt 2019 12:03
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: 3300

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af Vingenut_12 »

olefredrik skrev: man 7. sep 2020 23:40
Inkøb fra VAG ca 500DKK.
Skiftet og problem løst

Jaa... men hvad hedder slangen?,nu siger du hos vag.. den har vel et nummer?

Vi kommer tættere og tættere på det jeg spørger om, men ikke rigtigt noget svar :D
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af olefredrik »

:D kør til VW så tar de frem tegningene på det hele og du kan peke på den slangen du vil ha.
Det var min løsning ;) ta med lommebogen så du får slangen med hjem. (Når man først er et slikt sted med glasfasader og det hele plejer jeg å ta en selfie :) Husk at handle på Brugsen på vej tilbage så der kan nydes et eller andet når det hele er gået iorden.)
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af Skipper »

Der er ingen af de foreslåede steder der har brug for et nummer. De ved nøjagtig hvad det er for en slange. Der er kun en slange fra turbo til intercooler som går under motoren(eller nogen anden vej for den sags skyld). Det er der vist ikke mange muligheder for at nogen reservedelssælger kan forstå forkert. Det er da lykkedes dig at forklare flokken her, hvad det er for en slange du mener du mangler.

Hvorfor fortæller du os ikke hvad du skal bruge det nummer til, så kan det jo måske være, at der er en der gider slå det op for dig. Ellers er det ærlig talt bare spild af tid.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Vingenut_12
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. okt 2019 12:03
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: 3300

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af Vingenut_12 »

De foreslåede steder? der er kun foreslået vw, den var jeg klar over.. og prisen i Norge er nok anderledes end i dk :D

Som udgangspunkt har jeg kun kunne finde en trykslange/intercoolerslange og det er ikke den jeg mangler, derfor ville et reservedels nummer jo være en hel del nemmere at søge på.

Efter hvad jeg kan se, på tegninger over turbo/intercooler, så er det 2 typer slange/plastrør, men der står bare 3a eller 3 og det kan jeg ikke lige bruge til noget.

Men du må meget gerne liste shops/firmaer, udover vw, som har denne reservedel - det er jo nu alligevel nemmere at have den med ind under vognen, nu man piller den gamle af.
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af Ejner »

På den defekte slange - kan du ideelt set udføre "hjælp til selvhjælp" - ved at finde part nummeret indgraveret på delen. Alternativt kan din lokale VW forhandler hjælpe dig videre såfremt du oplyser reg. nr. på bil og udpeger delen på hans dokumentation.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af CJohansen »

Helt seriøst. Har du overhovedet læst svarene der er givet dig.

Der er foreslået Vagtech, som i øvrigt også har givet dig råd om hvor du måske finder fejlen. VW/Audi (VAG) er nævnt flere steder. I DKK, ikke norske kroner som du har fået det til. Der er sågar foreslået en tur til ophuggeren efter en brugt. Nogle af landets skarpeste 3L hoveder har forsøgt at hjælpe, men det er som om du ikke rigtig er modtagelig overfor de ledetråde der bliver smidt i hovedet på dig. Hverken med fejlfindingen, eller med at finde den stump som MÅSKE er synderen. For helt ærligt, så gætter jeg på at du jo nok ikke har tjekket den anden slange, intercooleren, eller plastikdelen der kommer ud af turboen.

Så kan jeg i øvrigt sige dig at trykslangen fra turbo til IC ikke nødvendigvis er i stykker bare fordi der er olie på den. Faktisk har jeg aldrig haft en 3L der ikke havde olie hængende der. Tag nu og undersøg hvor fejlen er først.... Du har måske ret (god chance), men det kan også være andre steder.

Og her er så et godt råd. Folk her KAN hjælpe dig, men det er tvivlsomt om de gider blive ved, med den holdning du kører på med. Tag det fra en der selv er en larmende, selvfed, bedrevidende og højrøvet narrehat. Jeg får jævnligt klø her pga. min store mund og facebook agtige måde at sige tingene på. Men helt ærligt, den måde du disser folk med voldsom stor erfaring på, får sgu selv mine sure gamle tæer til at krumme. Det er fair nok at du ikke har nogen ide om hvad der er op og ned i et motorrum. Sådan er der mange der har det. Men lad nu være med at kombinere det med at lade som om du har 110% styr på det, når nu der tegner sig et tydeligt billede af at det måske er lidt i den anden grøft.

Bare lidt velment input herfra, og så vil jeg nu gå hen et sted og forsøge at rette mine tæer ud igen.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Vingenut_12
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. okt 2019 12:03
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: 3300

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af Vingenut_12 »

CJohansen skrev: tirs 8. sep 2020 18:58 Helt seriøst. Har du overhovedet læst svarene der er givet dig.
Nu er det ikke for at lyde arrogant eller som en nedladeene tåbe :lol: men jeg synes nu selv at jeg spurgte om noget ret simpelt, uden rigtig at få svar.

Jeg forklarede hvordan bilen gjorde og havde spørgsmål til en slange - jeg fik det, du beskriver som ledetråde ;)

Det havde været så nemt, "hvis bilen gør sådanne, og du har kontrolleret alt andet, så skal du finde slange pos.4 (på billedet nedenunder) den fås her og her - er det ikke den slange, så er det slange pos. 2 (på billedet nedenunder), og den fås her og her - se det havde været svar 8-)

Jeg har kigget flere steder, som der bliver sagt.
Vagtec havde, ikke umiddelbart, den slange (kiggede dog kun i vw).
Den nærmeste vw har den måske hjemme (ikke undersøgt).
Det blev så slemt at jeg gik til huggeren (når jeg kunne jeg høre turboen væse gik bilen i nødprogram, altså omkring 2500 - 3000rpm)
Nogle af landets skarpeste 3L hoveder har forsøgt at hjælpe, men det er som om du ikke rigtig er modtagelig overfor de ledetråde der bliver smidt i hovedet på dig.
Og det er jeg glad for!.. jeg har, som beskrevet, læst op og ned om problemerne og løsningerne, og har prøvet/udelukket løsningerne/mulighederne, og var derfor ret sikker på det var en slange, fra turbo til IC, der var utæt - det gør jeg, da man ellers bliver mødt med "har du overhoved søgt på det" - det var absolut ikke for at disse nogen!


Nå, men det er tid til løsningen, og jeg håber da at andre med samme udfordringer lige læser med.

Hos huggeren, fik jeg for 75kr delene som på billedet herunder:
Billede

pos. Nr. 11
pos. Nr. 4
pos. Nr. 10
pos. Nr. 21
pos. Nr. 3A
pos. Nr. 20
pos. Nr. 12
pos. Nr. 2
pos. Nr. 10

Altså en komplet slange og rør :o

Det var som
VAGtech.dk skrev: man 7. sep 2020 15:13 Så er der god sandsynlighed for at den er revnet i knækket lige efter turboen...

Nemlig, den slange, som var revnet 8-)
Dog var den revnet lige ved holderen pos. nr. 21 (denne var knækket, og derved har slangen haft "frit slag", læste jeg i en post fra dette forum, hvor en utæt slange var beskrevet)

Nå men det var nu dejligt at jeg havde slangen med ind under bilen (istedet for at skille det hele ad, for at samle og bestille den nye del, og skille det hele ad igen - jeg kører i den hver dag :cry:)

Bilen skød lige et par røgskyer efter montage - der var vel lidt rest der lige skulle skydes af (da revnen blev for stor så, udover larmen fra turbo, meldte måleren at den brugte 5,5l/100km ved 80km/t i 5 gear)

Bilen kører helt optimalt nu, (på vej til arbejde idag, viste måleren 3,2l/100km) og det er dejligt at der næsten er stille (ja altså udover at en lupo larmer meget) og at have sine 90hk igen (mod nærmest 20hk før)

Jeg håber ikke at jeg fik trådt nogen over tæerne, i så fald, undskylder jeg - det er ikke så nemt at udtrykke sig på tekst, fremfor mundtligt.

Fortsat god dag :)
Senest rettet af Vingenut_12 ons 9. sep 2020 11:01, rettet i alt 1 gang.
Vingenut_12
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. okt 2019 12:03
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: 3300

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af Vingenut_12 »

Hov.. jeg fik desuden gummipropperne til plastikdækslet (som sad løst) og oliepinds plastik dimsen (den orange dims til at holde oliepinden), alt sammen til 75kr.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af CJohansen »

Godt Gået!!

Du skal ikke tage det så tungt. Det er bare mig der er en rapkæftet sur gammel nar :oops:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af olefredrik »

CJohansen skrev: ons 9. sep 2020 14:38 Godt Gået!!

Du skal ikke tage det så tungt. Det er bare mig der er en rapkæftet sur gammel nar :oops:
Synes nå ikke du er hverken rapkøftet eller sur eller noget :D
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Henrik L
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 9. aug 2015 11:32
Geografisk sted: Brøndby Strand

Re: Nederste trykslange?

Indlæg af Henrik L »

Hej. Ved godt det er en halvgammel tråd. Ikke desto mindre er problemet stadig relevant. Jeg har fundet følgende original nummer Indsugningsslange Lupo 3L AYZ [6E0145790E]. Jeg skal dog bruge det til en Audi A2. Er det den samme?

8Z0145832B er det nummeret?
Lupo 3l Softblue 2001
Lupo 3l Rød 2002 - UDLÅNT
Audi A2 Sølv 2003
Besvar