Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Roson112
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. aug 2015 10:26
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Lindved

Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Roson112 »

Håber der sidder nogle kloge hoveder derude som kan hjælpe, for føler efterhånden jeg har prøvet alt! Jeg har læst og læst på forummet og på facebookside og forsøgt mig med diverse ting, men intet hjælper....
Min kære lupo bliver ved med at skrive "SEARCHNG" under grundindstillingen. Der er lige skiftet til renoveret gearkasse, komplet LUK kobling, udrykkerleje og originalt føringsrør.
Efter at have forsøgt at rokke med den ved step 9-11 og justere koblingsaktuatoren til forskellige settings er jeg begyndt at forsøge mig med at skifte et par dele, herunder gearkasse omdrejningsføler G38.
I mellemtiden oplevede jeg RTMF 12, også blev skifter stangen og baklyskontakten skiftet.
Nu har jeg så forsøgt mig med en anden hydraulik station og efterfølgende en anden koblingsaktuator, dog uden held.

Når jeg slukker den i searching kan jeg godt starte den igen i "N" og få den til at skifte gear, har dog ikke været ud og kører, men bare gjort det på liften.

Ved nogen hvad det er der skal ske og hvad der bliver målt på når den skriver searching? Er der noget jeg har overset? eller er der bare ikke anden udvej end at gearkassen skal af for at dobbelt tjekke det hele? Håber virkelig der er en venlig sjæl der kan hjælpe for jeg er løbet tør for ideer til hvordan jeg får min kære lupo på vejen igen, og er efterhånden ret frustreret over at den bare hænger på liften.
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af HamSjelv »

Hænger den på lift, med løftede hjul, når du grundjusterer?

Alle 4 hjul skal være blokeret når der grundindstilles. Trækaksler skal være monteret m.v.

'Searching' er en kalibrering af koblingens krybepunkt.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Kim B Olesen »

Den passer ikke helt den der Claus - jeg har nok grundjusteret 100 gange på lift 😎👍🏻

Hvis den kan køre når den kan starte, så bare ud og køre nogle km i den - synes jeg kan erindre at der er nogle få der har døjet med tilsvarende og det har hjulpet når det er slidt lidt til 👍🏻
Jeg tror ikke på det hjælper at pille gearkassen af igen(ikke før det har været fejlfundet lidt mere i hvert fald)
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af HamSjelv »

Hej Kim,

Men jeg husker også flere her på forummet der ikke er kommet igennem grundinstilling fordi vognen har hængt på lift.

Hænger vognen på lift og den ikke gennem 'searching', laver du en uventet afbrydelse af grundindstillingen. Derfor bliver er ikke lagret kalibreringsværdier for de individuelle gearspor på gearkassen.

Passer kalibreringsværdier for gearene er jeg enig i at 'koblingskalibreringen' nok skal indfinde sig ved kørsel på vej.

Hvis OP'er har vognen på lift er det en lille simpel opgave at sænke vognen og forsøgsmæssigt gen-gennemføre grundindstillingen.

Til OP'er:
Der er også nogle der har gode erfaringer med blot at hive let i koblingskablet hvis 'searching' ikke afsluttes. Pas på fingrene!!
Roson112
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. aug 2015 10:26
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Lindved

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Roson112 »

Den hænger pt. på liftet, men har også forsøgt mens den har stået. Jeg tager dog gerne forsøget og sænker den nu her efter jeg har skiftet nogle flere dele, i samme omgang forsøger jeg mig lige med at hive lidt i koblingskablet.

Når det så er sagt har jeg selv også tidligere haft fin erfaring med at få den igennem hængende på en lift.

Jeg forsøger når jeg kommer hjem og prøver og se om jeg kan trille en tur i den. - Tak for hurtig feedback!
Roson112
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. aug 2015 10:26
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Lindved

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Roson112 »

Nu har jeg forsøgt at grundindstille nede på jorden dog med samme resultat, den ender i searching, også selvom jeg hiver i kablet.

Dog kunne den godt kører, men koblingen hænger så den skulle have nogle omdrejninger for at flytte sig. Den skiftede dog fint op og ned i gear under kørsel men nok fordi den stadig hænger i koblingen. Den vil også kun gå bakgear hvis den bliver trukket deri direkte fra 1. Gear.
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af omjomj »

Hvad mener du med at den “hænger”.
Det lyder på fejlene mere som den ikke kan koble helt fri.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Roson112
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. aug 2015 10:26
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Lindved

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Roson112 »

Den skal have en masse omdrejninger for at starte med at trække, så det virker ikke som om den kobler helt ud nej, hvilket også er det jeg mener med at den hænger.
Roson112
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. aug 2015 10:26
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Lindved

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Roson112 »

Vi smed den på liften og holdte øje med koblingen ved gearskift og der ser den ud til at koble ud mellem gearne. Så vi tog en test tur mere og den kobler lidt hårdere ind på 2. Gear så tror egentlig godt den kan finde ud af det, men muligvis at den filer på koblingen i 1. Og bakgear da den ikke kender krybepunktet.

Så nu følger jeg rådet fra Kim og forsøger at kører på arbejde med den i morgen, så må jeg se om det ikke går godt. Så kan det være den bliver lidt slidt til af et par køreture også håber jeg det endelig lykkes at komme igennem grundindstillingen.
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af HamSjelv »

Hvad med den der krybepunktslæring i MVB 25? Vil den gennemføre den?
Roson112
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. aug 2015 10:26
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Lindved

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Roson112 »

Har i dag kørt frem og tilbage på arbejde, en tur på i alt 120 km. Det gik fint, men start opad bakke på afkørselsrampen afgav noget koblingslugt. Den glider stadig i koblingen på 1. gear og bakgear, jeg skal gå direkte fra 1. for at kunne få den i bakgear, den kobler lidt hårdt ind i 2. gear og så motorbremser den ikke i andet end 5 gear så vidt jeg kan se på L/km måleren.

Jeg forsøgte igen da jeg kom hjem med en koblingsjustering til 1,89 og efterfølgende grundjustering, men ender stadig i "Searching".

Hvis jeg går i måleblok 025 siger den 1: 99,6% - 2: 99,6% og 3: 0.0 - forsøger jeg at slæbepunktsjustere ved at sætte den i D og hhv. give slip på bremsen i 3 sek og trykke på bremsen i 3 sek, sker der ikke noget.

Desuden har jeg observeret at den ved kørsel blinker i D i skiftekulissen.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Kim B Olesen »

Det lyder godt nok lidt træls 🙈🤔 jeg kan huske der er nogle der har haft tilsvarende problemer herinde, men kan sgu ikke huske løsningen 🤪🤷🏼‍♂️
Kan det måske være den svejsning på armen ned til koblingen der er revnet 🤔 du skal kigge rigtigt godt efter 👍🏻
Det med at den blinker der hvor den står, er fordi grundjusteringen ikke er gået igennem 👍🏻
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Ejner »

Der er et lille hint med, at forskellen i volt mellem lukket og åben kobling skal være større end 2 volt. Er lukket kobling indstillet til 1,85v skal du aflæse > 3,85v når du træder på koblingen = åbner koblingen.
Det kan så føres tilbage til hydraulikstation bla. har Crispie omtalt dette i et indlæg tirsdag 7. aug 2012 16:50
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af HamSjelv »

Tråd omkring samme udfordring, og hvor Kim og jeg er lige så enige som vi er nu :D : viewtopic.php?f=13&t=8669&p=77957&hilit=lift#p77957

(Jeg er helt enig i Kims kommentarer omkring kun blokeret hjul ved krybepunktsjustering)
Roson112
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. aug 2015 10:26
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Lindved

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Roson112 »

Ejner skrev: lør 29. aug 2020 10:24 Det kan så føres tilbage til hydraulikstation bla. har Crispie omtalt dette i et indlæg tirsdag 7. aug 2012 16:50
Jeg har forsøgt, uden held, at finde det indlæg. Er det muligt du kan sende et link til tråden?
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Ejner »

ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af olefredrik »

Jeg hadde en vogn der stoppet i "searching".
Jeg gikk ud av vognen. Skubbet riktig hård i vognen og den kom videre......
Tror den skriver searching når den skal finne hvornår clutchen begynner at gribe tak i svinghjulet..

(Selv tok jeg ud gearkassen og mitt tilfelle var koblingsrør smadret, utløserlageret utdslidt og koblingsplaten var tynn.
Gearkassen var forøvrig med mye slør og der var hull inn til koblingshuset)
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Kim B Olesen »

HamSjelv skrev: lør 29. aug 2020 10:25 Tråd omkring samme udfordring, og hvor Kim og jeg er lige så enige som vi er nu :D : viewtopic.php?f=13&t=8669&p=77957&hilit=lift#p77957

(Jeg er helt enig i Kims kommentarer omkring kun blokeret hjul ved krybepunktsjustering)
Ja det kan jeg se 😂😂 men vi er da enige om at være uenige 🤷🏼‍♂️🤔😂😂👏🏻
Roson112
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. aug 2015 10:26
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Lindved

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Roson112 »

Tak for linket Ejner
olefredrik skrev: lør 29. aug 2020 17:54 Jeg gikk ud av vognen. Skubbet riktig hård i vognen og den kom videre......
Tror den skriver searching når den skal finne hvornår clutchen begynner at gribe tak i svinghjulet..
Olefrederik: Har dog ikke prøvet at skubbe den stående i searching men imellem step 9-11 hvor den kobler ud som andre har anbefalet dog uden held. - I mit tilfælde har jeg dog dobbeltjekket at føringsrør osv ser pænt ud og sidder som det skal ved at pille starteren af og kigge ind med et lille kamera på en pind.

Men nu skete det! (Stående på jorden) - Jeg prøvede som det første i dag at skifte trykkuglen til den som sad på den stationen jeg egentlig satte på. Da jeg byttede hydraulikstationen ud holdte den nemlig trykket dårligere, så valgte at beholde den gamle trykkugle, men skiftede nu over. Så tjekkede jeg koblingsværdien der var lidt høj og tænkte bare at den alligevel ikke går i gennem, men vupti så var den lige pludselig igennem.
Jeg indstillede så krypepunkt, og kørte en tur hvor det hele så ud til at virke som det skulle - Hurra! - men slæbepunktet sagde 89 % og jeg kunne ikke starte i stop, så jeg tænkte at jeg lige måtte give det et forsøg til.....

Anden gang gik det så ikke igennem igen... så jeg forsøgte at trække i kablet osv. intet hjalp.

Så forsøgte jeg mig med at skylle magnetventilen ved at holde en finger over trykkuglehullet og tænde pumpen og smed trykkuglen på for at kører grundindstilling igennem igen. Umiddelbart også uden held, men i min frustrationen prøvede jeg at hive kablet til hydraulikstationen af og på et par gange og lige som jeg hoppede ind og ville tage tændingen ændrede den status til Ing.off! Så jeg skyndte mig at krybejustere og har nu værdierne 69.5% og 84.4% - dog vil den stadig ikke starte i stop men har ikke turde gå igang igen, lige nu er jeg bare glad for at den kører efter en måned på liften!

Kan desuden tilføje at hydraulikstationen er 33 sekunder om at opbygge tryk uden gangsteller og koblingsaktuator tilsluttet så der skal jo nok en ny trykkugle på. Derudover springer den umiddelbart fra 1.86 til 3.87 så det burde være godt nok med magnetventilen i hydraulikstationen.
Senest rettet af Roson112 lør 29. aug 2020 21:08, rettet i alt 1 gang.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Stopper på "SEARCHING" - Grundindstilling

Indlæg af Ejner »

Fint at høre om dine fremskridt med endelig at lykkes med grundjusteringen, selvom der er brug for lidt opfølgning på detaljer endnu. Jeg har for nyligt renoveret kobling "mit alles", og måtte igennem 4 grundjusteringer inden den kom fuldt og helt igennem.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Besvar