Ny generator....igen

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Ny generator....igen

Indlæg af Bandit »

Så kunne generatoren på ulven ikke længere. Den har så også holdt 2,5 år / 70k km. :? Ikke videre imponerende hvis i spørger mig. Kan ikke anbefale Cargo generatorer.
Det startede med en lysende ABS lampe og blinkende håndbremse symbol. En genstart fjernede det, men dagen efter lyste ladelampen. Mellem ca. 900-1200 rpm slukkede ladelampen, men ellers lyste den konstant.
Den gamle generator kunne måske fixes med et nyt laderelæ / kul, men da jeg fik pillet plast dækslet af bagenden så jeg adskillige irede punkter og valgte
istedet at købe den billigste generator på autodoc - små 900kr incl. levering. Den er så uden friløb, men mon ikke det går :)
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ny generator....igen

Indlæg af doktorfrank »

Det må du endelig berette om ... indtil videre har jeg ikke hørt om en eneste, der har undgået problemer efter montering af generator uden friløb, men man kan jo altid blive klogere.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Ny generator....igen

Indlæg af Bandit »

Hvilke problemer skulle det give?
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Ny generator....igen

Indlæg af Supercharger »

Skiftede selv en ny generator med friløb. købt i biltema dengang.
Ved godt at en uden friløb er billigere, men blev frarådet det, da det vil smadre remstrammeren pga voldsommere rem-vibrationer. :shock:
Ved ikke om det var vrøvl, men vil være dumt at smadre en anden del. ;)
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ny generator....igen

Indlæg af doktorfrank »

+1 :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Ny generator....igen

Indlæg af Bandit »

Det var nu heller ikke planene at den skulle være uden friløb, men det var en uopmærksomhed fra min side.
Nu er den monteret, så får vi se om det går helt galt.
Ulven kommer, ulven kommer
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Ny generator....igen

Indlæg af CJohansen »

Jeg er jo langsomt opfattende. Kan nogen give mig en forklaring på hvorfor der er fritløb på generatoren, og hvorfor man ikke kan bruge en uden? Der er jo masser af biler der kører med en uden fritløb. :?: :?: :?:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ny generator....igen

Indlæg af sussi »

CJohansen skrev: tors 20. aug 2020 15:54 Jeg er jo langsomt opfattende. Kan nogen give mig en forklaring på hvorfor der er fritløb på generatoren, og hvorfor man ikke kan bruge en uden? Der er jo masser af biler der kører med en uden fritløb. :?: :?: :?:
Gå 4 indlæg tilbage :mrgreen:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Ny generator....igen

Indlæg af CJohansen »

sussi skrev: tors 20. aug 2020 22:19
CJohansen skrev: tors 20. aug 2020 15:54 Jeg er jo langsomt opfattende. Kan nogen give mig en forklaring på hvorfor der er fritløb på generatoren, og hvorfor man ikke kan bruge en uden? Der er jo masser af biler der kører med en uden fritløb. :?: :?: :?:
Gå 4 indlæg tilbage :mrgreen:

Har læst det. Det er sådan set ikke en forklaring, bare en konstatering. Jeg leder efter hvorfor :mrgreen:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ny generator....igen

Indlæg af doktorfrank »

Hvis du kender til mislyden fra drivaksel-systemet ved let gas og 1200-1500 omdr i topgear, kan du forstå, hvad motorens uregelmæssighedsgrad er ... og gør. Hver forbrændingsimpuls øger momentant omdrejningstallet, selv om motorens svinghjul absorberer det meste af den tilførte energi. Som derpå leveres tilbage til krumtapakslen (mens omdrejningstallet altså er aftagende - stadig indenfor den samme motoromdrejning) indtil den næste forbrænding. Jo større svinghjul jo mindre uregelmæssighed.
For at undgå denne omdrejningsvariationskabte påvirkning på generatorsystemet (rem og dæmper) tillader friløbet, at hver af de ødelæggende impulser slipper generatorakslen, der således roterer jævnt.
Besvarer det dit spørgsmål??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Ny generator....igen

Indlæg af Ejner »

Her er "sakset" en forklaring på formålet med en friløbskobling på generatoren.
Friløbskobling formål.JPG
Friløbskobling formål.JPG (111 KiB) Vist 4132 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ny generator....igen

Indlæg af doktorfrank »

Tak for supplement :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Ny generator....igen

Indlæg af CJohansen »

Tak. Så giver det mening. Det var da et par forklaringer der kunne forstås :-)
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Besvar