Tja.. well...
Den korte version - som jeg gengiver efter at have fået den fra bilens nye ejer:
Defekt pakning ved slange på hydraulikbeholder, betød at den sugede falsk luft ind, med tab af hydrauliktryk til følge.
Det (lidt for lave) hydrauliktryk forårsagede problemet med skift til 3. og 5. gear, hvor vandringen er længst, samt at den ikke kunne gennemføre grundjustering.
Ny pakning og efterfyld af hydraulikolie, og så spillede det igen.
Den længere version;
Og her vil jeg starte med en disclaimer.
Jeg har hverken nogen grund til, eller noget ønske om at hænge nogen ud. Overhovedet ikke.
Og derfor skal den længere version læses i den kontekst.
Har været i tvivl om hvorvidt dette skal gengives, da det nemt kan opfattes på den forkerte måde.
Men da det nu er et forum for deling af viden og erfaring, så tænker jeg at det er på sin plads at berette.
Uge 1
Bilen køres til Give mandag aften efter lukketid, og nøglen droppes i postkassen.
Hører ingenting resten af ugen.
Uge 2
Ringer selv til Christian (Give Auto) om tirsdagen.
mig: hvordan går det ?
Chr: sig mig... hvordan fik i den bil herop? kørte I den selv, eller på et fejeblad...
mig: den kørte vi selv. Ingen problemer.
Chr: Jeg kan ikke engang starte den. Den blinker bare nede i skiftekulissen. Har prøvet at køre grundjustering et antal gange, men den ender i RTMF12 hver gang.
mig: kan du ikke engang starte den ved at sætte gearvælger i N ??
Chr: Nej. Den reagerer slet ikke. Men jeg prøver lige igen i morgen.
Hører ikke mere den uge.
Uge 3
Ringer selv til Christian om torsdagen.
mig: hvordan går det?
Chr: har haft den på liften og justeret armen fra gangsteller. Ingen ændring. Den vil ikke gå igennem grundjustering.
mig: er der strøm nok på? Den har tidligere vist sig følsom overfor batterispænding når man vil lave grundjust..
Chr: OK - jeg prøver at sætte en kraftig lader på, og så prøver jeg igen
Hører ikke mere den uge.
Uge 4
Ringer selv til Christian om torsdagen.
mig: hvordan går det?
Chr: den er helt død. Intet at gøre. Nu er der kun tilbage at begynde at skifte dele fra en ende af.
mig: OK - det skal vi ikke. Vi sætter den til salg som den er.
Den bliver omgående sat på DBA til 5.900 med detaljeret beskrivelse af status.
I weekenden der følger, får vi et par henvendelser, og ender med en ubeset aftale på 4.500.
Aftaler med køber at vi mødes hos Give Auto (hvor bilen stadig står) søndag eftermiddag.
Jeg spørger køber for en sikkerheds skyld - "øh.. du er jo obs på at den ikke kan køre? Så der skal ordnes noget transport"
Køber svarer gådefuldt - jow jow... jeg skal nok finde på noget.
Vi møder køber som aftalt Søndag eftermiddag på pladsen. Tilfældigvis er Christian der også.
Vi tjekker tingene og ordner papirer, og mens jeg står og taler med købers hustru, hører jeg pludselig Lupo springe i gang bag mig.
Wtf ?!??
Køber har rodet lidt i motorrummet, og nu er bilen startet. Han rykker den lige kort frem, og kort tilbage i gearene og konstaterer at den kan flytte sig, og spørger så om vi lige kan køre med ud til hans adresse, hvor vi vil få nummerpladerne da den skal afmeldes.
Jeg er lettere målløs ..... hvordan i hede hule ... fik han den startet på 2 min, når fagkundskaben ikke har kunnet få liv i den i 4 uger ....
Vi kører ud til adressen, hvor jeg stiger ud af bilen og siger til køber : Jeg forlader ikke det her sted før du fortæller hvad du gjorde !! Så må I selv bestemme hvor længe I gider have mig hængende
Han svarer, at han rokkede lidt med armen fra gangstelleren, hvorefter den kunne starte.
Han forklarer, at hvis den arm står lidt skævt, eller ikke er helt rigtigt justeret, så tror bilen at den står i gear, og så vil den ikke starte .. som Chr oplevede.
Så hvis man lige nulrer lidt med den, så kommer den lige pludselig.
Og voila! Bilen kunne køre. Uden problemer - som da vi afleverede den.
Men hvad så med det tøven .... det mærkede du vel da du kørte herud ??
- "Ja det gjorde jeg. Jeg tænker at det er manglende hydrauliktryk"
- "Hvis den suger falsk luft et sted, så kan den ikke opbygge tryk, og så vil du opleve at den får problemer med at skifte til de gear hvor vandringen er længst."
- "Jeg bemærkede også at den lækker lidt hydraulikolie, hvilket bestyrker min mistanke"
- "Hvor problemet ligger ? Det kan være hele hydraulikstationen, eller det kan bare være en O-ring. Det skal jeg nok finde ud af. Det med byt-til-nyt, det gør vi æ' så møj i herud ...... vi får dét, der er der, til at virke i stedet.."
Eftermatematikken;
Lad mig igen starte med at slå fast, at vi
intet udestående har med Christian.
Han er en superflink fyr og behandlede os meget, meget fair for den tid han trods alt brugte på det.
Fra start var det aftalt, at der kun skulle ofres meget begrænset på projektet, da bilens værdi ikke ville kunne bære en større reparation.
Derfor var hans rammer fra starten meget stramme, kan man sige. Der var ikke spillerum til lige at prøve ret meget forskelligt, uden at det ville blive hans egen interessetid han skulle putte i det, i givet fald.
Det er jo, medgivet, også hårde odds mht at fejlsøge, når man også skal drive en forretning.
Derom skal ikke herske tvivl.
Når det er sagt, så studser jeg selvfølgelig alligevel lidt over, at køber kommer ind fra gaden, og på 2 min har han bilen ude og køre.
Bevares - det var ikke bare en ukyndig der kom ind fra gaden. Han havde god erfaring med 3L, og vidste tydeligtvis meget om dem.
Men det er jo også det ry Give Auto/Christian har, og grunden til at han blev anbefalet herinde.
Bilen og bekymringerne er solgt. Uden tvivl til en for lav pris i forhold til den pakning der er blevet skiftet
Men sådan er det vel bare, når man ikke selv har viden.
Køber har lavet en god handel. Livet går videre..