årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Sønnikes 3L har fået et lille issue ved skift til 3. og 5. gear.
Symptombeskrivelse:
- man kører i 2g og bilen kobler ud for at skifte til 3g
- skift (og/eller tilkobling?) tager forholdsvis lang tid. Som om den "søger" efter gearet..
- efter noget tid (vi snakker 3-5 sekunder) sker en af to ting:
-- enten finder den 3g som den skal, kobler til og kører videre som normalt
-- eller, den giver ligesom op, og falder tilbage i 2g og tager så ved derfra igen
Lidt flere observationer:
- problemet er der KUN ved skift til 3g + 5g. ALDRIG ved skift til 2g og 4g...
- det er samme uanset om jeg kører i D eller tiptronic. Dog - hvis jeg kører i tip, har jeg endnu ikke oplevet at den er faldet tilbage i 2g og begyndt forfra ... det er som om den er mere stædig, og bare VIL i 3g, når man kører i tip. Men i bund og grund samme problem: for lang tid om at lande i 3/5 og få koblet til
Efter at have læst ½ mio tråde om knækket skiftegaffel herinde, og andet relateret, er jeg kommet frem til at det ikke har noget med skiftegaflen at gøre
Den har ikke sat nogen fejl i fejllageret, og der er heller ikke tale om at den hopper ud og i nødprogram osv osv.
Her til morgen har jeg haft den på lift, og:
- tjekket armen til gangsteller for slør --> Intet.
- rykket den manuelt ind i alle gear. Det føles altsammen fint (og ens). Ingen modstand eller underlige følelser.. det siger fint "klik" og føles ubesværet
Trykkugle er tjekket ved at skrue af og ryste, som beskrevet herinde.
Hydraulikoliestand er kontrolleret.
Bilen kører som sådan helt fint... Men om en måneds tid skal den til salg, og jeg er lidt bange for at dette lille issue vil ødelægge salget. Potentiel køber vil formodentlig (og forståeligt) sige at man ikke aner om man står overfor en truende reparation af ukendt størrelse, og derfor bruge det til at trykke prissætning.
Derfor skal det gerne fikses inden salg.
Nogen pointere ?
Symptombeskrivelse:
- man kører i 2g og bilen kobler ud for at skifte til 3g
- skift (og/eller tilkobling?) tager forholdsvis lang tid. Som om den "søger" efter gearet..
- efter noget tid (vi snakker 3-5 sekunder) sker en af to ting:
-- enten finder den 3g som den skal, kobler til og kører videre som normalt
-- eller, den giver ligesom op, og falder tilbage i 2g og tager så ved derfra igen
Lidt flere observationer:
- problemet er der KUN ved skift til 3g + 5g. ALDRIG ved skift til 2g og 4g...
- det er samme uanset om jeg kører i D eller tiptronic. Dog - hvis jeg kører i tip, har jeg endnu ikke oplevet at den er faldet tilbage i 2g og begyndt forfra ... det er som om den er mere stædig, og bare VIL i 3g, når man kører i tip. Men i bund og grund samme problem: for lang tid om at lande i 3/5 og få koblet til
Efter at have læst ½ mio tråde om knækket skiftegaffel herinde, og andet relateret, er jeg kommet frem til at det ikke har noget med skiftegaflen at gøre
Den har ikke sat nogen fejl i fejllageret, og der er heller ikke tale om at den hopper ud og i nødprogram osv osv.
Her til morgen har jeg haft den på lift, og:
- tjekket armen til gangsteller for slør --> Intet.
- rykket den manuelt ind i alle gear. Det føles altsammen fint (og ens). Ingen modstand eller underlige følelser.. det siger fint "klik" og føles ubesværet
Trykkugle er tjekket ved at skrue af og ryste, som beskrevet herinde.
Hydraulikoliestand er kontrolleret.
Bilen kører som sådan helt fint... Men om en måneds tid skal den til salg, og jeg er lidt bange for at dette lille issue vil ødelægge salget. Potentiel køber vil formodentlig (og forståeligt) sige at man ikke aner om man står overfor en truende reparation af ukendt størrelse, og derfor bruge det til at trykke prissætning.
Derfor skal det gerne fikses inden salg.
Nogen pointere ?
Senest rettet af HansH lør 4. jul 2020 12:13, rettet i alt 1 gang.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Det "lugter" langt væk af:
Af med gearkasse........
Mvh,
Atjuh 3L.
Af med gearkasse........
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Naah .. tøv lie lidt. Det kunne være en træt/utæt magnetventil i gangsteller. Tjek skiftene i stilstand + tiptronic.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Skal lige forstå hvad du mener:
- skift i tip under kørsel har jeg testet (som beskrevet i mit indlæg)
Hvad forstår du ved "tjek skiftene i stilstand" ?
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Tænding "on", motor ikke startet, gearvælger i tiptronic spor, skift op: 2, 3, 4, 5 og tilbage.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Jeps, bestemt også en mulighed.
(Som omdrejningsføler, abs-enheder, osv.)
Mvh,
Atjuh 3L.
(Som omdrejningsføler, abs-enheder, osv.)
Mvh,
Atjuh 3L.
Senest rettet af Atjuh 3L lør 4. jul 2020 11:59, rettet i alt 1 gang.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Fungerer superfint.doktorfrank skrev: ↑lør 4. jul 2020 11:25 Tænding "on", motor ikke startet, gearvælger i tiptronic spor, skift op: 2, 3, 4, 5 og tilbage.
Kørte 1-2-3-4-5 og tilbage 5-4-3-2-1 flere gange .. ingen problemer.
Den skifter tallene i displayet og jeg kan høre det giver et lille "grunk" derude når den sætter i gear
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Af med endedækslet og kontrol for slør på akslerne. Hvis aftastningen for gearomdrejningstal (førstegearhjulet) bliver svag på grund af forøget afstand til føleren, der sidder ved koblingsaktuatoren, bliver tilkobling forsinket. Tag også føleren ud - sidder der støv af afslidt stål på dens magnetiske endeflade, hvor den "tæller tænder" på førstegearhjulet, giver den formindsket signal. Endeslør på indgangs (koblingsakslen) medfører at 3. og 5. gear har vanskeligt ved at blive indrykket helt og har tendens til at springe tilbage.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Hold da op.... godt nok et fornemt og overbevisende input, doktorfrankdoktorfrank skrev: ↑lør 4. jul 2020 17:12 Af med endedækslet og kontrol for slør på akslerne. Hvis aftastningen for gearomdrejningstal (førstegearhjulet) bliver svag på grund af forøget afstand til føleren, der sidder ved koblingsaktuatoren, bliver tilkobling forsinket. Tag også føleren ud - sidder der støv af afslidt stål på dens magnetiske endeflade, hvor den "tæller tænder" på førstegearhjulet, giver den formindsket signal. Endeslør på indgangs (koblingsakslen) medfører at 3. og 5. gear har vanskeligt ved at blive indrykket helt og har tendens til at springe tilbage.
Respekt.
Må jeg spørge flabet - er det en problemstilling du (andre?) konkret har set før ?
Eller fremsætter du teori ud fra din viden om hvordan mekanik og elektronik spiller sammen i en 3L...
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Se mit første svar, ikke ukendt fænomen.
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
doktorfrank er vores garkasse expert her i gruppen
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Har lige konsulteret Elsawin lidt for at se hvad vi snakker om...
"Af med endedæksel" siger mig ikke noget.. og det ser heller ikke ud til at det er en manøvre der er beskrevet i Elsawin. Har i hvert fald ikke kunnet finde det.
Så den del ville jeg skulle ud i byen og finde hjælp til.
Til gengæld har jeg fundet G38 / føler for gearkasseomdrejningstal.
Den ser umiddelbart ud til at være lettilgængelig oppefra, uden at skulle afmontere alt mulig andet ?
Så hvis det passer, kan jeg nemt lige skrue den ud og tjekke på den måde doktorfrank har beskrevet.
Men jeg tænker sådan lidt..
Hvis det nu er G38 der er sat til i metalspåner... ville problemet så ikke være der i alle gear ?
Jeg går ud fra at den leverer input (omdrejningstal) for alle gearene. Og så kan jeg ikke lige få det til at passe med at det kun er i 3/5 vi oplever problemet.
"Af med endedæksel" siger mig ikke noget.. og det ser heller ikke ud til at det er en manøvre der er beskrevet i Elsawin. Har i hvert fald ikke kunnet finde det.
Så den del ville jeg skulle ud i byen og finde hjælp til.
Til gengæld har jeg fundet G38 / føler for gearkasseomdrejningstal.
Den ser umiddelbart ud til at være lettilgængelig oppefra, uden at skulle afmontere alt mulig andet ?
Så hvis det passer, kan jeg nemt lige skrue den ud og tjekke på den måde doktorfrank har beskrevet.
Men jeg tænker sådan lidt..
Hvis det nu er G38 der er sat til i metalspåner... ville problemet så ikke være der i alle gear ?
Jeg går ud fra at den leverer input (omdrejningstal) for alle gearene. Og så kan jeg ikke lige få det til at passe med at det kun er i 3/5 vi oplever problemet.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Endedækslet ses nederst på Elsa-ill. Oliebeholdningen løber ud, når det afmonteres og efter genmontering foregår påfyldning ved demontering af speedometerdrevet.
Hvis du ikke har mod på dette ganske udvidede selvstudium, foreslår jeg assistance fra en af de erfarne Lupo- og A2 folk i området ... måske en venlig sjæl vil være parat til at melde sig frivilligt??
Og, ja, fænomenet er, som også Atjuh skriver, temmelig velkendt. Og som han startede med at sige: Det ender jo nok med at kassen skal af og renoveres.
Hvis du ikke har mod på dette ganske udvidede selvstudium, foreslår jeg assistance fra en af de erfarne Lupo- og A2 folk i området ... måske en venlig sjæl vil være parat til at melde sig frivilligt??
Og, ja, fænomenet er, som også Atjuh skriver, temmelig velkendt. Og som han startede med at sige: Det ender jo nok med at kassen skal af og renoveres.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Okay, modtaget.doktorfrank skrev: ↑søn 5. jul 2020 17:32 Hvis du ikke har mod på dette ganske udvidede selvstudium, foreslår jeg assistance fra en af de erfarne Lupo- og A2 folk i området ... måske en venlig sjæl vil være parat til at melde sig frivilligt??
Og, ja, fænomenet er, som også Atjuh skriver, temmelig velkendt. Og som han startede med at sige: Det ender jo nok med at kassen skal af og renoveres.
Det er også min mavefornemmelse at dette rækker videre end jeg kan tage itu med, og at jeg derfor må søge erfaren assistance.
Da vi havde noget bøvl ved juletid, fik jeg kontakt til en gut der hedder Christian hos Give Auto.
Jeg er næsten 99% på at det var en reference jeg havde fundet herinde.
Snakkede med ham dengang, og han virkede ganske fornuftig, og bekræftede at han havde erfaring i at rode med 3L.
Vi fik så ikke brug for ham ved den lejlighed, men min umiddelbare tanke er at tage fat i ham, da det er i vores region indenfor rimelig afstand.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Så er du i gode hænder.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Også en mulighed er Steffen, VAGshop, Middelfartvej 297, 5200 Odense V, der er specialist i 3L.
Du skal anvende mailadressen: ste@vagtech.dk eller vagshop@gmail.com
Du skal anvende mailadressen: ste@vagtech.dk eller vagshop@gmail.com
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
-
- Indlæg: 27
- Tilmeldt: tirs 14. jan 2020 14:13
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Herning
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Hej.
Bløder den hydraulikolie nogen steder?
Min kunne ikke koble ind og var lidt sløv i gearskift indtil jeg fik skiftet div oringe og pakning på hydraulik slange til koblingscylinder.
Den kunne sagtens grundjustere, men blev ikke helt godt resultat.
Bløder den hydraulikolie nogen steder?
Min kunne ikke koble ind og var lidt sløv i gearskift indtil jeg fik skiftet div oringe og pakning på hydraulik slange til koblingscylinder.
Den kunne sagtens grundjustere, men blev ikke helt godt resultat.
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Var det i alle gear du havde problemet ?Campinglarsen skrev: ↑fre 10. jul 2020 10:53 Bløder den hydraulikolie nogen steder?
Min kunne ikke koble ind og var lidt sløv i gearskift indtil jeg fik skiftet div oringe og pakning på hydraulik slange til koblingscylinder.
Og kunne du fjerne problemet ved at toppe op.... og så fungerede det, indtil den igen havde "blødt" nok olie.. ?
Vi har jo kun problemet ved indkobling til 3+5.
Jeg tænker, at hvis det var pga mangel på hydraulikolie, så ville det forekomme i alle gear.
-
- Indlæg: 27
- Tilmeldt: tirs 14. jan 2020 14:13
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Herning
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Hmmm svært at forklare, men nej ikke alle gear og lidt efter omdrejninger.
Har mere en opfattelse af, at grundindstillingen ikke bliver helt i orden hvis den lækker bare det mindste.
Efter alt nu er tæt, kører den perfekt. Men som sagt, så måske knap så meget fumlen med gearne, som du beskriver, men langsom til at skifte og koblingen som ikke rigtig fulgte med.
Har mere en opfattelse af, at grundindstillingen ikke bliver helt i orden hvis den lækker bare det mindste.
Efter alt nu er tæt, kører den perfekt. Men som sagt, så måske knap så meget fumlen med gearne, som du beskriver, men langsom til at skifte og koblingen som ikke rigtig fulgte med.
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
Tak du bare fat i kriller. Han har tidligere selv kørt / vedligeholdt Lupo 3l og har et godt navn inden for T4, T5 & T6 kredse.HansH skrev: ↑søn 5. jul 2020 18:07Okay, modtaget.doktorfrank skrev: ↑søn 5. jul 2020 17:32 Hvis du ikke har mod på dette ganske udvidede selvstudium, foreslår jeg assistance fra en af de erfarne Lupo- og A2 folk i området ... måske en venlig sjæl vil være parat til at melde sig frivilligt??
Og, ja, fænomenet er, som også Atjuh skriver, temmelig velkendt. Og som han startede med at sige: Det ender jo nok med at kassen skal af og renoveres.
Det er også min mavefornemmelse at dette rækker videre end jeg kan tage itu med, og at jeg derfor må søge erfaren assistance.
Da vi havde noget bøvl ved juletid, fik jeg kontakt til en gut der hedder Christian hos Give Auto.
Jeg er næsten 99% på at det var en reference jeg havde fundet herinde.
Snakkede med ham dengang, og han virkede ganske fornuftig, og bekræftede at han havde erfaring i at rode med 3L.
Vi fik så ikke brug for ham ved den lejlighed, men min umiddelbare tanke er at tage fat i ham, da det er i vores region indenfor rimelig afstand.
Bruger ham selv, både til min ulv og T5 Caravelle.
Ulven kommer, ulven kommer