årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
HansH
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Taulov

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

Indlæg af HansH »

Bandit skrev: søn 12. jul 2020 17:41 Tak du bare fat i kriller. Han har tidligere selv kørt / vedligeholdt Lupo 3l og har et godt navn inden for T4, T5 & T6 kredse.
Bruger ham selv, både til min ulv og T5 Caravelle.
"kriller"... :D
Mange tak for anbefalingen. Han lyder som et godt bud.
Brugeravatar
HansH
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Taulov

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

Indlæg af HansH »

Lidt underligt forløb..

Mandag aften 3/8 kører vi bilen til Give Auto og stiller den, og dropper nøglen i postkassen.
Den kører fint, som den hele tiden har gjort, men naturligvis stadig med den "tøven" når der skal skiftes til / kobles ind i 3. og 5. gear.

Lidt over en uge senere har jeg ikke hørt fra Christian, så jeg giver et ring:
- "Hej Christian, hvordan går det?"
- "Jeg kan ikke starte den. Hvordan fik I den herop .. kørte I selv, eller på fejeblad ??"
- "Vi kørte den selv. Der var ingen problemer"
- "Den blinker i lamperne nede ved skiftekulissen. Jeg prøver om jeg kan grundindstille den"
- "Kan du heller ikke starte den ved at sætte i N og så starte?"
- "Nej! Den er helt død"


En uge senere .. ingenting hørt .. ringer for at følge op.
- "Hej Christian, hvordan går det?"
- "Jeg kan ikke grundindstille den. Den hopper ud på et ret tidligt tidspunkt i processen"
- "OK. Batteriet er kun ½ år gammelt, men erfaring viser at den er følsom overfor spænding under grundindstillingen. Sæt evt ekstern forsyning på, og så prøv igen"
- "Det vil jeg prøve"


En uge senere .. ingenting hørt .. ringer igen.
- "Hej Christian, hvordan går det?"
- "Har prøvet 15-17 gange at gennemføre en grundindstilling. Ikke noget at gøre - den hopper ud hver gang"
- "Andre idéer?"
- "Nej. Nu er det kun at begynde og skifte dele fra en ende af"


Status er altså at bilen kørte fint til Give, og åbenbart døde i det øjeblik jeg tog tændingsnøglen mandag aften 3/8...

Vi står med en bil der er 19 år gammel og har kørt 605.000km (motor dog kun 185.000).
Den kostede i indkøb 15.000 for et år siden, og siden har den fået 4 nye dæk og et nyt batteri.
Jeg kan ikke få det til at give mening på nogen måder, at give et værksted GO for at begynde at renovere gearkasse og kobling.
For det første ved jeg ikke hvor meget det kunne løbe op i (kunne sikkert godt overstige bilens værdi), og desuden er der jo aldrig nogen der ved hvornår (og om) man rammer løsningen på problemet.

Jeg tænker at dette kun kan være relevant som et projekt for én der selv kan og vil rode med tingene.
Skrotpræmien er 2200 kr, så salg skal indbringe mere end dette før det giver mening.
Tænker at prøve at sætte den til 6K og se om nogen er interesseret....
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

Indlæg af Kim B Olesen »

Øv da osse 😱🙈
Det var da godt nok total mærkeligt og ikke mindst Rigtigt træls på godt jysk 😡
Nej det er lidt farligt bare at udstede en blankocheck til et værksted 😬🤷🏼‍♂️
Mon ikke problemerne er løst hvis den får en frisk Gangsteller 😎🤔 men ja - også lidt farligt at begynde med at koste på den, hvad sp hvis det ikke gør det - så er de første par tusind kr jo smidt ud af vinduet 🤪🙈
Campinglarsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 14. jan 2020 14:13
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Herning

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

Indlæg af Campinglarsen »

Ville meget gerne høre om der er noget resultat.

mvh peter larsen
Brugeravatar
HansH
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Taulov

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

Indlæg af HansH »

Tja.. well...

Den korte version - som jeg gengiver efter at have fået den fra bilens nye ejer:
Defekt pakning ved slange på hydraulikbeholder, betød at den sugede falsk luft ind, med tab af hydrauliktryk til følge.
Det (lidt for lave) hydrauliktryk forårsagede problemet med skift til 3. og 5. gear, hvor vandringen er længst, samt at den ikke kunne gennemføre grundjustering.
Ny pakning og efterfyld af hydraulikolie, og så spillede det igen.

Den længere version;
Og her vil jeg starte med en disclaimer.
Jeg har hverken nogen grund til, eller noget ønske om at hænge nogen ud. Overhovedet ikke.
Og derfor skal den længere version læses i den kontekst.
Har været i tvivl om hvorvidt dette skal gengives, da det nemt kan opfattes på den forkerte måde.
Men da det nu er et forum for deling af viden og erfaring, så tænker jeg at det er på sin plads at berette.

Uge 1
Bilen køres til Give mandag aften efter lukketid, og nøglen droppes i postkassen.
Hører ingenting resten af ugen.

Uge 2
Ringer selv til Christian (Give Auto) om tirsdagen.
mig: hvordan går det ?
Chr: sig mig... hvordan fik i den bil herop? kørte I den selv, eller på et fejeblad...
mig: den kørte vi selv. Ingen problemer.
Chr: Jeg kan ikke engang starte den. Den blinker bare nede i skiftekulissen. Har prøvet at køre grundjustering et antal gange, men den ender i RTMF12 hver gang.
mig: kan du ikke engang starte den ved at sætte gearvælger i N ??
Chr: Nej. Den reagerer slet ikke. Men jeg prøver lige igen i morgen.
Hører ikke mere den uge.

Uge 3
Ringer selv til Christian om torsdagen.
mig: hvordan går det?
Chr: har haft den på liften og justeret armen fra gangsteller. Ingen ændring. Den vil ikke gå igennem grundjustering.
mig: er der strøm nok på? Den har tidligere vist sig følsom overfor batterispænding når man vil lave grundjust..
Chr: OK - jeg prøver at sætte en kraftig lader på, og så prøver jeg igen

Hører ikke mere den uge.

Uge 4
Ringer selv til Christian om torsdagen.
mig: hvordan går det?
Chr: den er helt død. Intet at gøre. Nu er der kun tilbage at begynde at skifte dele fra en ende af.
mig: OK - det skal vi ikke. Vi sætter den til salg som den er.

Den bliver omgående sat på DBA til 5.900 med detaljeret beskrivelse af status.
I weekenden der følger, får vi et par henvendelser, og ender med en ubeset aftale på 4.500.
Aftaler med køber at vi mødes hos Give Auto (hvor bilen stadig står) søndag eftermiddag.

Jeg spørger køber for en sikkerheds skyld - "øh.. du er jo obs på at den ikke kan køre? Så der skal ordnes noget transport"
Køber svarer gådefuldt - jow jow... jeg skal nok finde på noget.

Vi møder køber som aftalt Søndag eftermiddag på pladsen. Tilfældigvis er Christian der også.
Vi tjekker tingene og ordner papirer, og mens jeg står og taler med købers hustru, hører jeg pludselig Lupo springe i gang bag mig.
Wtf ?!??
Køber har rodet lidt i motorrummet, og nu er bilen startet. Han rykker den lige kort frem, og kort tilbage i gearene og konstaterer at den kan flytte sig, og spørger så om vi lige kan køre med ud til hans adresse, hvor vi vil få nummerpladerne da den skal afmeldes.
Jeg er lettere målløs ..... hvordan i hede hule ... fik han den startet på 2 min, når fagkundskaben ikke har kunnet få liv i den i 4 uger ....

Vi kører ud til adressen, hvor jeg stiger ud af bilen og siger til køber : Jeg forlader ikke det her sted før du fortæller hvad du gjorde !! Så må I selv bestemme hvor længe I gider have mig hængende :) :)
Han svarer, at han rokkede lidt med armen fra gangstelleren, hvorefter den kunne starte.
Han forklarer, at hvis den arm står lidt skævt, eller ikke er helt rigtigt justeret, så tror bilen at den står i gear, og så vil den ikke starte .. som Chr oplevede.
Så hvis man lige nulrer lidt med den, så kommer den lige pludselig.
Og voila! Bilen kunne køre. Uden problemer - som da vi afleverede den.

Men hvad så med det tøven .... det mærkede du vel da du kørte herud ??
- "Ja det gjorde jeg. Jeg tænker at det er manglende hydrauliktryk"
- "Hvis den suger falsk luft et sted, så kan den ikke opbygge tryk, og så vil du opleve at den får problemer med at skifte til de gear hvor vandringen er længst."
- "Jeg bemærkede også at den lækker lidt hydraulikolie, hvilket bestyrker min mistanke"
- "Hvor problemet ligger ? Det kan være hele hydraulikstationen, eller det kan bare være en O-ring. Det skal jeg nok finde ud af. Det med byt-til-nyt, det gør vi æ' så møj i herud ...... vi får dét, der er der, til at virke i stedet.."


Eftermatematikken;
Lad mig igen starte med at slå fast, at vi intet udestående har med Christian.
Han er en superflink fyr og behandlede os meget, meget fair for den tid han trods alt brugte på det.
Fra start var det aftalt, at der kun skulle ofres meget begrænset på projektet, da bilens værdi ikke ville kunne bære en større reparation.
Derfor var hans rammer fra starten meget stramme, kan man sige. Der var ikke spillerum til lige at prøve ret meget forskelligt, uden at det ville blive hans egen interessetid han skulle putte i det, i givet fald.
Det er jo, medgivet, også hårde odds mht at fejlsøge, når man også skal drive en forretning.
Derom skal ikke herske tvivl.

Når det er sagt, så studser jeg selvfølgelig alligevel lidt over, at køber kommer ind fra gaden, og på 2 min har han bilen ude og køre.
Bevares - det var ikke bare en ukyndig der kom ind fra gaden. Han havde god erfaring med 3L, og vidste tydeligtvis meget om dem.
Men det er jo også det ry Give Auto/Christian har, og grunden til at han blev anbefalet herinde.

Bilen og bekymringerne er solgt. Uden tvivl til en for lav pris i forhold til den pakning der er blevet skiftet :D
Men sådan er det vel bare, når man ikke selv har viden.
Køber har lavet en god handel. Livet går videre..
Senest rettet af HansH man 28. sep 2020 09:42, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

Indlæg af Atjuh 3L »

Køber du NOGENSINDE en 3L igen, så kig forbi Køge/Ringsted, så skal undertegnede og Dr. Frank nok få "skidtet" fikset!

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
HansH
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Taulov

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

Indlæg af HansH »

Det kommer ikke til at ske. Men mange tak for budet :)

Jeg var imod projektet fra starten, fordi jeg vidste hvor speciel en 3L er, fordi jeg ikke har den viden der skal til for at rode med den, og fordi jeg vidste hvem der alligevel ville ende med at skulle rode med den.
Men junior ville have en bil med automatgear.
Og med det budget han havde til rådighed ..... var der ikke så mange andre muligheder end en 3L.

En 3L er nutildags lidt en kultbil, og bør i min optik kun ejes af én af der har et CV som Atjuh 3L, Dr. Frank osv, eller hvis man har en sådan boende lige ved siden af sig.
Det er simpelt hen ikke noget for den "almindelige bilejer", som er henvist til at bruge værksted.
Campinglarsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 14. jan 2020 14:13
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Herning

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

Indlæg af Campinglarsen »

Tak for svar.
Lidt træls situation, men du har nok ret. Lupo er efterhånden en entusiast bil.
Havde ikke købt en til datteren, hvis ikke jeg kunne og ville selv og samtidig har adgang til dette fantastiske opslagsværk og store viden fra andre Lupofolk.


mvh peter larsen
Besvar