3L starter kun i N. 3gear defekt - grundjustering

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
chrisdk
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 5. jun 2020 22:29
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Jyllinge

3L starter kun i N. 3gear defekt - grundjustering

Indlæg af chrisdk »

Hej Lupo folket!
For det første tak fordi dette forum er tilgænglig og fedt at se i er så hjælpsomme.

Mit lupo 3L tdi 2001 ny model er begyndt at drille :cry: den kan kun starte i N :evil:
Hydrauliken aktiveres når døren åbner, og når bilen er slukket med tænding på skifter den gear fint på trip-t.

Kører i trip-t og springer fra 2, direkte til 4 for at den overhoved kan kører -
Rammer den 3g, går bilen i et slags nødprogram, hvor den står i tomgang og skal slukkes for at kunne kører igen :oops:

Kobling er skiftet for 2 år siden, jeg har netop i forsøg på at lave lidt, skiftet hydraulik olien 'M2' samt udluftet systemet.
Nogle gange i trip-t i 4 gearet kan den skifte ned til 3 og stadigvæk kører. 2/10 gange.

Håber en grundjustering kan hjælpe mig videre, da den ikke har fået dette i lang tid.
Da jeg ikke p.t. har råd til at få skiftet gearkassen :|

Vh Chris :) :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3L starter kun i N. 3gear defekt - grundjustering

Indlæg af 383CI »

Det er standardfejl der, meget desværre, koster nogle penge.
At den kun vil starte i "N" er fordi koblingsaktuatoren er slidt .Enden kan den renoveres, ellers skal den skiftes.

At den kikser 3 gear er, med meget stor sandsynlighed, fordi den har brækket en skiftegaffel. Det er også en standard fejl du vil kunne læse meget mere om i

viewforum.php?f=22

Når skiftegaflen er knækket skal gearkassen af og der skal en anden I. Det anbefales ikke at svejse dem der er brækket. Når gearkassen er pillet af er det tosset ikke at skifte lejer og, som det mindste, førringsrøret.

Så det er sikkert, desværre, lidt en større omgang.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
chrisdk
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 5. jun 2020 22:29
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Jyllinge

Re: 3L starter kun i N. 3gear defekt - grundjustering

Indlæg af chrisdk »

383CI skrev: lør 6. jun 2020 07:07 Det er standardfejl der, meget desværre, koster nogle penge.
At den kun vil starte i "N" er fordi koblingsaktuatoren er slidt .Enden kan den renoveres, ellers skal den skiftes.

At den kikser 3 gear er, med meget stor sandsynlighed, fordi den har brækket en skiftegaffel. Det er også en standard fejl du vil kunne læse meget mere om i
viewtopic.php?f=10&t=20

Når skiftegaflen er knækket skal gearkassen af og der skal en anden I. Det anbefales ikke at svejse dem der er brækket. Når gearkassen er pillet af er det tosset ikke at skifte lejer og, som det mindste, førringsrøret.

Så det er sikkert, desværre, lidt en større omgang.
Ok tak for dit svar, vil de sige hvis jeg piller gearkassen af, så kan jeg genbruge skiftegafflen og få den svejst hvis den ikke er alt for smadret self.
Og se resten igennem for at komme en anden skiftegaffer/lejer/divs, i forkøbet?

Jeg kan ikke være så utrolig heldig at det en grundjustering kan fikse gear/starter problemet overhoved?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3L starter kun i N. 3gear defekt - grundjustering

Indlæg af 383CI »

chrisdk skrev: lør 6. jun 2020 08:42

Ok tak for dit svar, vil de sige hvis jeg piller gearkassen af, så kan jeg genbruge skiftegafflen og få den svejst hvis den ikke er alt for smadret self.
Og se resten igennem for at komme en anden skiftegaffer/lejer/divs, i forkøbet?

Jeg kan ikke være så utrolig heldig at det en grundjustering kan fikse gear/starter problemet overhoved?

Hvis gearskifteren er knækket det sted de pleje. Der hvor gaflen er svejst på armen anbefales det ikke at svejse en der er knækket, men kun at forstærke en med en svejsning på begge sider der er iorden fra start. Der er meget meget små tolerancer så det er ikke sikkert den bliver præcist nok hvis du svejser en gaffel på igen.

Om lejerne skal skiftes når gearkassen er pillet ned er jo en "smagssag" jeg ville aldrig gøre andet.

Jeg jan ikke sige en komplet grundjustering ikke kan gøre det, men risikoen for den går i stå i midten af den, justeringen altså, fordi signaler ikke er rigtige er overhængende.
Hvis gaflen er knækket kan det jo ske bilen ikke kan komme rigtigt igennem grundjusteringen.
Sker det er problemet om gearkassen skal af åbentlys. Det skal den, bilen kommer ikke til at køre igen før den kan gennemfører en grundjustering når den først er sat igang.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: 3L starter kun i N. 3gear defekt - grundjustering

Indlæg af HamSjelv »

Jeg kan anbefale at tage kontakt til Dr. Frank her på forummet. Han kan nogle tricks med de der gearkasser.
chrisdk
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 5. jun 2020 22:29
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Jyllinge

Re: 3L starter kun i N. 3gear defekt - grundjustering

Indlæg af chrisdk »

Det skete for en uge siden, det begyndte på problemet
Og der kørte den godt.

ved trip-t skifter den alle gear fint når bilen er slukket. Undre mig bare det så er skifte gaffelen til 3'gearet.
Vil den så netop ikke kunne gøre dette hvis den var knækket?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3L starter kun i N. 3gear defekt - grundjustering

Indlæg af 383CI »

HamSjelv skrev: lør 6. jun 2020 10:20 Jeg kan anbefale at tage kontakt til Dr. Frank her på forummet. Han kan nogle tricks med de der gearkasser.
Lige netop, det er den mest kvalificerede løsning jeg jeg kan komme i tanke om, på Øen.
chrisdk skrev: lør 6. jun 2020 15:42
ved trip-t skifter den alle gear fint når bilen er slukket. Undre mig bare det så er skifte gaffelen til 3'gearet.
Vil den så netop ikke kunne gøre dette hvis den var knækket?
Hvordan ved du den er gået i indgreb i 3 gear når bilen ikke køre?
Den fejler jo netop fordi den lægger 3 gear ind og kobler til. Når gaflen er knækket kommer der en uforventet omdrejningstal på en aksen i gearkassen. Så panikker styringen og kobler ud.

Så for mig at se er det ikke et parameter for fejlen.

Så uden at vide det, altså om den kan lægge 3. gear ind med stoppet maskine, vil mit svar være At det kan den måske, men det hjælper jo ikke noget når den fejler ved skiftet til 3.

Hvis du vil ulejlige dig med at læse om fejen i FAQèn står der en vejledning til at teste for netop skiftegaflen. Men det er nemmere at du finder den end jeg gentager noget igen, igen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 3L starter kun i N. 3gear defekt - grundjustering

Indlæg af sussi »

Men som 383 skriver 99% sikkert en knækket skiftegaffel, og så kan du kan grundjustere fra nu af til juleaften, men det hjælper ikke.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3L starter kun i N. 3gear defekt - grundjustering

Indlæg af doktorfrank »

Hallo Chris
Giv nu ikke op for tidligt. Måske kender vi en, der kan sætte en renoveret gearkasse på din Lupo for et overkommeligt beløb. Send mig en PB, så kommer jeg op med et forslag.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar