Gear problemer.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Nelsson
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 4. maj 2020 12:43
Geografisk region: København
Geografisk sted: Brøndby

Gear problemer.

Indlæg af Nelsson »

Hey jeg har nogle gear problemer, og jeg syntes hverken jeg kan finde noget her eller på andre forumer, så jeg håber der er nogle af jer der har nogle ideer eller har lidt mere styr på det end mig, da det er min første lupo.
Her kommer lige historen fra start til nu.

Bilen starter og når så man sætter den i gear så skriver den fint inde i displayet hvilket gear man vælger R/N/D men kan ikke bevæge sig og har ingen fejlkoder.
Jeg kontrolere standen på hydralik olien og der er som den skal være. Efter jeg har kontrolleret så når jeg sætter den i D så lyser den også op i 1tallet og kan derefter køre frem af men den kan ikke køre nogle steder i R. Jeg kontrollere armen på gangsteller og den sidder som den skal. Efter kort tid holder den op med at lyse op i 1tallet og kan igen ikke køre. Jeg læser fejl ud på den igen og får jeg følgende 2 fejkoder frem:

00263
-Automatic Gearbox
-Faulty signal
-Intermittent

01612
-Valve for clutch actuator
-Open Circuit
-Intermittent

Det gør ingen forskel om fejlene er slettet eller ej. Og de kommer ikke frem igen efter man har slettet dem.

Vh Mike
Nelsson
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 4. maj 2020 12:43
Geografisk region: København
Geografisk sted: Brøndby

Re: Gear problemer.

Indlæg af Nelsson »

SJeg har nu flyttet hele de hydraliske system over fra en donor bil. Systemet var dog fra en gammel model og min er ny. umiddelbart ligner det at den eneste forskel er slangerne og ophænget. Jeg har bare monteret ophænget fra den gamle model (med batteriholder) på min så jeg ikke skulle åbne det, da jeg ved det 100% virker på den anden. Nu kan bilen så overhovedt ingen ting, men tænker at der nok er noget der skal grundindstilles før det fungere.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gear problemer.

Indlæg af doktorfrank »

Du har helt ret - den udførte operation kræver definitivt (mindst) en grundindstilling. Kan den tester, du bruger, det?? Ellers giv et kald/PB; jeg skal nok til Hovedstaden ca. fredag. :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Nelsson
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 4. maj 2020 12:43
Geografisk region: København
Geografisk sted: Brøndby

Re: Gear problemer.

Indlæg af Nelsson »

Jeg bruger bare en Delphi kopi tester, den kan desværre ikke så meget på lupoen. Jeg kan låne en vcds af en kammerat. Ved du om man kan klare den med sådan en?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gear problemer.

Indlæg af 383CI »

Nelsson skrev: tirs 5. maj 2020 17:07 Jeg bruger bare en Delphi kopi tester, den kan desværre ikke så meget på lupoen. Jeg kan låne en vcds af en kammerat. Ved du om man kan klare den med sådan en?
En Delphi tester er, i bedste fald ubrugelig i forhold til Lupoèr. I værste fald kan de give en direkte fejlaktigt eller mangelfuld diagnose da der mangler en masse special funktioner.

VCDS bør kunne alt efter version. Hvis du er ny i grundjustering så læs lidt om de mest almindelige fejl i den forbindelse, i FAQèn. RTMF, og ikke mindst hvordan det undgåes, er f.eks. et begreb der er værd at vide lidt om, men også beskrevet mange gange her,

Ellers kan jeg jo se Dokteren er på banen, det er bestemt både et tilbud og et selskab der skulle begrundes meget tungt for at afvise. Eller vendt om, hvis du har nogen som helst LuProblemer bliver kompetancemuligheden næppe større.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Nelsson
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 4. maj 2020 12:43
Geografisk region: København
Geografisk sted: Brøndby

Re: Gear problemer.

Indlæg af Nelsson »

383CI skrev: ons 6. maj 2020 07:28
Nelsson skrev: tirs 5. maj 2020 17:07 Jeg bruger bare en Delphi kopi tester, den kan desværre ikke så meget på lupoen. Jeg kan låne en vcds af en kammerat. Ved du om man kan klare den med sådan en?
En Delphi tester er, i bedste fald ubrugelig i forhold til Lupoèr. I værste fald kan de give en direkte fejlaktigt eller mangelfuld diagnose da der mangler en masse special funktioner.

VCDS bør kunne alt efter version. Hvis du er ny i grundjustering så læs lidt om de mest almindelige fejl i den forbindelse, i FAQèn. RTMF, og ikke mindst hvordan det undgåes, er f.eks. et begreb der er værd at vide lidt om, men også beskrevet mange gange her,

Ellers kan jeg jo se Dokteren er på banen, det er bestemt både et tilbud og et selskab der skulle begrundes meget tungt for at afvise. Eller vendt om, hvis du har nogen som helst LuProblemer bliver kompetancemuligheden næppe større.
Jeg har også skrevet til ham at jeg meget gerne vil have hans hjælp, hvis jeg ikke har fået løst problemet inden fredag.

Delphi testeren Kan desværre ikke andet end at læse fejl ud på min lupo, det har jeg været ude for på et par andre biler før også desværre..
Til gengænd har jeg fået opdateret licencen til min Bosch tester så nu kan jeg bruge den. Og den kan sagtens grundindstille. Jeg får dog en fejl frem som jeg ikke fik frem med delphi testeren. Den skriver 01FF - Gearvælger - Komponent defekt - Fejl statisk. Går ud fra det er gangsteller og ikke selve gearvælgeren inde i bilen den snakker om? Den burde bare fungere. Som jeg har skrevet før er den er blevet pillet af en fuld fungerende Lupo 3L
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gear problemer.

Indlæg af 383CI »

Nelsson skrev: ons 6. maj 2020 07:50
Delphi testeren Kan desværre ikke andet end at læse fejl ud på min lupo, det har jeg været ude for på et par andre biler før også desværre..
Til gengænd har jeg fået opdateret licencen til min Bosch tester så nu kan jeg bruge den. Og den kan sagtens grundindstille. Jeg får dog en fejl frem som jeg ikke fik frem med delphi testeren. Den skriver 01FF - Gearvælger - Komponent defekt - Fejl statisk. Går ud fra det er gangsteller og ikke selve gearvælgeren inde i bilen den snakker om? Den burde bare fungere. Som jeg har skrevet før er den er blevet pillet af en fuld fungerende Lupo 3L
Det viser jo bare at antagelsen og Delphi og Lupoer er korrekt.
At du får andre fejl med en Bosch ved jeg stadigt ikke om er fyldestgørende. 01FF - Gearvælger - Komponent defekt siger jo ikke et klap!
VCDS har en helt specifik fejlkode der kan slåes op, men de fleste almindelige ligger på rygraden af rutinerede LupoIster.

Der kan være utroligt mange fejl i forbindelse med den rokering du har lavet, og igen vægter jeg udelukkende VCDS så at komme med kvalificerede bud vil, for mig, være lige så svært som at ramme en lerdue med bind for øjnene. (Og der er sgu svært nok uden!)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Nelsson
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 4. maj 2020 12:43
Geografisk region: København
Geografisk sted: Brøndby

Re: Gear problemer.

Indlæg af Nelsson »

Jeg fandt ud af at gangsteller forbindelserne var justeret helt helt forkert og den er holdt op med at ligge fejl nu efter det er blevet justeret korrekt.
Jeg vil nu prøve og justeret koblingskablet også udføre en grundindstilling.
Nelsson
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 4. maj 2020 12:43
Geografisk region: København
Geografisk sted: Brøndby

Re: Gear problemer.

Indlæg af Nelsson »

Stadig ingen fejl. med uanset hvilken vej jeg justere på kablet bliver den ved med at glide lidt frem og tilbage imellem 4,16-4,20v.. Har også prøvet og sætte den gamle slavecylinder på igen, men det ændre ikke noget. Hvis jeg tager den der ikke er koblet på systemet og sætter på stikket så kan jeg sagtens få den til og vise andre værdier, men når jeg så montere den så ændre værdien sig fra 2,80v til 4,16-4,20 ligeså snart der kommer tryk på systemet.
Nelsson
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 4. maj 2020 12:43
Geografisk region: København
Geografisk sted: Brøndby

Re: Gear problemer.

Indlæg af Nelsson »

Har nu fået justeret koblingskablet til 1,86v. men når jeg prøver og lave en grundindstilling så skifter den en masse gear også efter en del tid siger den at grundindstillingen er fejlet og ligger en fejlkode der hedder 0107 ukendt fejl. Efter det så vil den ikke grundindstille igen og siger der er nogle parametre der ikke er opfyldt, selvom alt umiddelbart ser ud som det skal.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gear problemer.

Indlæg af doktorfrank »

Foretag en nøje kontrol af de to multistik under hydraulikstationen samt multistikket til selve hydrauliksationen. Og hvis de tre slanger har været demonteret, skal deres forbindelse til konsollet i bunden af hydraulikstationen også tjekkes.
Spørgsmål: Når tænding har været afbrudt i nogle minutter, skulle den gerne kunne gennemføre en grundindstilling - selv med tidligere fejl (som naturligvis skal slettes før hvert forsøg på grundindstilling). Under forløbet skal du kunne iagttage at den kobler ud og kobler til - på koblingsarmen eller på testeren. Hvis det ikke er tilfældet, har du en fejl på hydraulikstationen eller de elektriske tilslutninger. Den udførte kontrol med dublering af koblingsaktuatoren udelukker, at den er årsagen.
Jeg forstod ikke, hvad det var, der var koblet forkert op - gangstellerstik eller hvad??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Nelsson
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 4. maj 2020 12:43
Geografisk region: København
Geografisk sted: Brøndby

Re: Gear problemer.

Indlæg af Nelsson »

doktorfrank skrev: ons 6. maj 2020 16:53 Foretag en nøje kontrol af de to multistik under hydraulikstationen samt multistikket til selve hydrauliksationen. Og hvis de tre slanger har været demonteret, skal deres forbindelse til konsollet i bunden af hydraulikstationen også tjekkes.
Spørgsmål: Når tænding har været afbrudt i nogle minutter, skulle den gerne kunne gennemføre en grundindstilling - selv med tidligere fejl (som naturligvis skal slettes før hvert forsøg på grundindstilling). Under forløbet skal du kunne iagttage at den kobler ud og kobler til - på koblingsarmen eller på testeren. Hvis det ikke er tilfældet, har du en fejl på hydraulikstationen eller de elektriske tilslutninger. Den udførte kontrol med dublering af koblingsaktuatoren udelukker, at den er årsagen.
Jeg forstod ikke, hvad det var, der var koblet forkert op - gangstellerstik eller hvad??
Jeg må lige prøve og kontrollere stikkene imorgen.
Det var ikke gangsteller stik der var monteret forkert. Det var justeringen af selve gangstelleren jeg ikke havde lavet. Jeg pillede den bare af den ene bil og smed den på den anden uden at justere skifte mekanismerne.
Nelsson
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 4. maj 2020 12:43
Geografisk region: København
Geografisk sted: Brøndby

Re: Gear problemer.

Indlæg af Nelsson »

Har nu prøvet med en vcds og får RTMF 12 frem.
Jeg tænker at jeg nok har lidt mere arbejde foran mig
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gear problemer.

Indlæg af sussi »

Nelsson skrev: tors 7. maj 2020 12:14 Har nu prøvet med en vcds og får RTMF 12 frem.
Jeg tænker at jeg nok har lidt mere arbejde foran mig
RTFM 12 = Gear Actuator incorrectly adjusted or measured values out of specification.  Potentiometer, Valves and Selector Finger at the Ball Heads for correct assembly and seating  Perform Basic Setting again after adjusting the Gear Actuator

app.php/googlesearch?cx=011559452940050 ... itesearch=

Hvis ikke du allerede har prøvet at søge :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gear problemer.

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har i baggrunden anbefalet FAQ for at - til en start - at få selve grundindstillingsproceduren på plads. Så lad os se, om det ikke løser et par udfordringer 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Nelsson
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 4. maj 2020 12:43
Geografisk region: København
Geografisk sted: Brøndby

Re: Gear problemer.

Indlæg af Nelsson »

Jeg har nu med franks guideing fået grundindstillet den. Bilen køre dog ikke så længe før at den så skifter mærkeligt og så slukker motoren og man kan ikke starte den igen før man sletter fejlkoder. Det har så udløst at den kommer med nogle fejlkoder som jeg nu kan arbejde ud fra. Jeg har dog ikke tid til at kigge på den igen før senere på ugen. I får dog lige fejlkoderne her hvis i allerede ved hvort jeg skal starte med at lede når jeg kigger på den igen.

00263 - Gearkasse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk

01073 - Tryksystem Kobling
35-10 - - - Periodisk

001155 - Kobling
17-10 Reguleringsdifference - Periodisk

Jeg syntes at pumpen køre længe på den når man åbner døren, men systemet er ikke utæt, så jeg kunne forstille mig at pumpen er dårlig eller at gangsteller måske har dårlige pakninger inden i så den taber trykket. Men nu må vi se, jeg læste bare fejlkoder ud og smed den i skammekrogen end til når jeg har tid igen.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gear problemer.

Indlæg af Kim B Olesen »

Den der reguleringsdifference plejer desværre hyppigst at forekomme i forbindelse med defekt udrykkerleje/føringsrør eller revnet svejsning på koblingsarmen 😬🤪
Besvar