Grundjusterings problem

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Grundjusterings problem

Indlæg af Brabus »

Jeg har monteret ny brugt tæt koblings aktuator da den gamle pisseede hele beholder ud over natten. Og den nye er justeret ind til værdi 1.86 og 3.85

Gear vælger armen er ligeledes skiftet da der var meget slør i kuglerne.

Starter grundjusteringen og da den siger adjust løsnet jeg nederste møtrik så armen er løs for spænding og strammer den igen.

Herefter køre den hele gear justeringen igennem fra 0 til 28 og siger så Kickdown. Jeg træder speederen i bund til Kickdown trykkes ned. Herefter siger den så N! Hvor jeg slipper speederen igen og smider gear vælgeren I Neutral. Så skriver den start motoren som jeg så gør. Og der skrives searching og så kommer den ik videre.

Jeg har prøvet og tage batteri kablet af og kortslutte kablerne i nogen tid. Og starte forfra. Uden ændring. Koblingen virker fint og kan trække og slippe når jeg har den i D men i N der er den konstant sluppet og vil ikke trække nær kwg træder på bremsen som jeg mener den bør.

Hvad er næste step?

Det hele virkede før jeg skiftede dele.
Og den er chippet men har aldrig gledet i koblingen eller lign. Der org. Kobling og det hele på den. Billede

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Kim B Olesen »

Den skal ikke gøre noget når du træder på bremsen mens den er i N, kun når den er i gear 👍🏻
Der er noget med at man kan vugge lidt frem og tilbage med den under grundjustering når den laver det nummer der 🤔 det er noget med den lige skubber lidt på et eller andet, kan sgu ikkelige huske det 🤷🏼‍♂️
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af HamSjelv »

Og bare lige for Prins Knud...

Alle 4 hjul er blokeret når du laver grundindstilling? Altså vognen hænger ikke på lift, trækaksler m.v. er monteret...?

Hvis ja til ovenstående, er det Kim's fremgangsmåde...
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Brabus »

HamSjelv skrev:Og bare lige for Prins Knud...

Alle 4 hjul er blokeret når du laver grundindstilling? Altså vognen hænger ikke på lift, trækaksler m.v. er monteret...?

Hvis ja til ovenstående, er det Kim's fremgangsmåde...
Den hænger på lift ja men hjulene drejer ikke rundt. Jeg kan dog bare sætte den ned jo hvis, det er.


Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af HamSjelv »

Du kan IKKE genneføre en gearkassegrundindstilling når bilen hænger på lift!
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Brabus »

HamSjelv skrev:Du kan IKKE genneføre en gearkassegrundindstilling når bilen hænger på lift!
Ok. Kan du forklare hvad årsagen er til det. I min logik er det ligemeget om hjulene hænger frit i luften og ikke køre rundt eller om den står på jorden og de heller ikke kan køre rundt. Teækaxlerne står stille =gearkasse. I begge tilfælde? Eller hvad er det jeg ikke ser?

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Brabus »

Kim B Olesen skrev:Den skal ikke gøre noget når du træder på bremsen mens den er i N, kun når den er i gear Billede
Der er noget med at man kan vugge lidt frem og tilbage med den under grundjustering når den laver det nummer der Billede det er noget med den lige skubber lidt på et eller andet, kan sgu ikkelige huske det Billede
Det er nu prøvet med bilen nede fra liften. Både før og midt i seach. Ingen forskel. Har så justeret koblingen ned til 1.70 heller ingen forskel og den kan sagtens starte så den må jonse koblingen som værende et ok sted? Er det måske noget koblings plade der hænger eller lign.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Kim B Olesen »

HamSjelv skrev: man 13. apr 2020 10:05 Du kan IKKE genneføre en gearkassegrundindstilling når bilen hænger på lift!
Det passer nu ikke, jeg har grundjusteret måske 100 gange på lift lettere løftet, det er kun krybepunktsjustering hvor den lige skal sænkes 👍🏻
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Kim B Olesen »

Brabus skrev: man 13. apr 2020 16:00
Kim B Olesen skrev:Den skal ikke gøre noget når du træder på bremsen mens den er i N, kun når den er i gear Billede
Der er noget med at man kan vugge lidt frem og tilbage med den under grundjustering når den laver det nummer der Billede det er noget med den lige skubber lidt på et eller andet, kan sgu ikkelige huske det Billede
Det er nu prøvet med bilen nede fra liften. Både før og midt i seach. Ingen forskel. Har så justeret koblingen ned til 1.70 heller ingen forskel og den kan sagtens starte så den må jonse koblingen som værende et ok sted? Er det måske noget koblings plade der hænger eller lign.
Jeg kan ikke helt huske årsagen, men du skal vugge frem og tilbage med den, altså med hjulene på jorden, så den lige trækker motoren med imens den grundjusterer, der er et par steder hvor den kobler til i gear og dermed drejer motoren lidt !
Hvorfor må du ikke spørge om, men det har hjulpet mig en gang jeg stod med samme problem 🤷🏼‍♂️
Tippet kommer så vidt jeg husker fra Silver AKA Morten Moe
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Brabus »

Kim B Olesen skrev:
Brabus skrev: man 13. apr 2020 16:00
Kim B Olesen skrev:Den skal ikke gøre noget når du træder på bremsen mens den er i N, kun når den er i gear Billede
Der er noget med at man kan vugge lidt frem og tilbage med den under grundjustering når den laver det nummer der Billede det er noget med den lige skubber lidt på et eller andet, kan sgu ikkelige huske det Billede
Det er nu prøvet med bilen nede fra liften. Både før og midt i seach. Ingen forskel. Har så justeret koblingen ned til 1.70 heller ingen forskel og den kan sagtens starte så den må jonse koblingen som værende et ok sted? Er det måske noget koblings plade der hænger eller lign.
Jeg kan ikke helt huske årsagen, men du skal vugge frem og tilbage med den, altså med hjulene på jorden, så den lige trækker motoren med imens den grundjusterer, der er et par steder hvor den kobler til i gear og dermed drejer motoren lidt !
Hvorfor må du ikke spørge om, men det har hjulpet mig en gang jeg stod med samme problem Billede
Tippet kommer så vidt jeg husker fra Silver AKA Morten Moe
Jeg har prøvet det nu Ca. 10 gange uden det gør en forskel. Ja faktisk den ene gang da den så skulle ud af gear lød der et orde tlig kronk fordi der jo så var belastning på axlen mens den var i et gear og prøvede og få den ud. Så det tip føles meget forkert og følge da man direkte kan ødelægge syncromesserne når den prøve og trække sig ud af et gear med belastning fra bilen rullende imens. Men om tippet blot er at rulle/vugge frem og tilbage uden den får fat i gearkassen ved jeg så ikke. Men så giver det in endt ikke så meget mening og gøre det tænker jeg.
Der må ligge noget andet til grund for mit problem. Jeg kan ikke rigtig forstå den ikke bare 1 ud af de snart 30 forsøg jeg har gjort så ikke skulle kunne ramme bare 1 gang rigtigt. Men værdierne ser rigtige ud og man får jo ikke rigtig noget og vide rent fejlkode messigt nær den går i staver over seach. Hvilket er ret dårligt lavet at den bare går i frosen tilstand nær den i alle andre hensener kan smide os en fejl rtmf 12 eller lign. Jeg frustreret kan man nok godt høre Billede

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Atjuh 3L »

Check stikforbindelser på aktuatoren en ekstra gang.

(Tricket med at "vugge" den under grundjustering er rigtig nok fra Silver - har dog aldrig selv haft lige den løsning på bordet, men den SKULLE? Være god nok???)

Mvh,

Atjuh 3L.
Senest rettet af Atjuh 3L fre 17. apr 2020 08:13, rettet i alt 1 gang.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Brabus »

Jeg smed en anden aktuator på. Og bum problemet væk. Men den trak stadig koblingen for langsomt og for lidt. Men kunne gennemføre. Men jeg tænkte hmm. Førringsrør så pillede gearkassen af og vupti ingen Førringsrør tilbage.
Så nyrenoveret kasse på med ny kobling fra Sachs og udrykkerleje fra SKF samt org Førringsrør. Så ser vi ad igen

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Kim B Olesen »

Nå for Sørensen, så var der jo en god forklaring på det 🤪🙈👍🏻

Kørte den lige så fint før eller ?

Godt du fik det løst 👍🏻
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Brabus »

Kim B Olesen skrev:Nå for Sørensen, så var der jo en god forklaring på det BilledeBilledeBillede

Kørte den lige så fint før eller ?

Godt du fik det løst Billede
Førringsrøret var der faktisk fandt jeg ud af. Men ja det var tid til ny kobling og så den dejlige skifte gaffel.

Men ny gearkasse på og alt spillede pludseligt.

Nu kan den state i stop og den kan beige start/stop kunne den heller ikke før. Og den skifter som blødt smør.

Det var et af de skarpe men nødvendigt hjørner man krydser på et eller andede tidspunkt i bilens levetid og nogle gange 2 gange alt efter hvor længe man har den jo.

Så nu skulle der gerne være 300K km mere i den igen. Inden den skal af igen forhåbentlig.

Og krybepunktet er også dejligt lavt nu. Ikke ved 2500 som før Billede
Nu 1200 Ca. Eller koblings punktet Billede

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Brabus »

Af med det gamle tilsølede efter div utætheder af diesel pumpe hydraulic og kølervæske. BilledeBilledeBillede

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Brabus »

På med ny LUK/Sachs kobling og SKF udrykkerleje samt org. Førringsrør og så en nyere brugt gangsteller arm. Grund justering samt koblings justering. Så køre det BilledeBilledeBilledeBillede

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Kim B Olesen »

Godt du fik det fikset 👍🏻 Ja ja - det er jo noget af der skal til for hver 3-4-500000 km 🤷🏼‍♂️
Det er jo ikke urimeligt 😎👍🏻
Så er man også sikker på det ikke fejler foreløbig 😎👍🏻
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Brabus »

Ja helt sikkert. Kim. Der er jo de kendte fejl med skifte gaffel Førringsrør og selve armen som knækker på nogen I svejsningen. De fejl er træls da kassen så skal af. Men når jeg har kunne holde den helt ud til der hvor en kobling alm. Vis går. Så det helt ok. Trods, min kobling så fin ud var den for skidt til værdierne var gode.
Mener også med en forstærket gaffel sker den fejl ikke igen? Og så der det med hvis, de ikke shimset ordentligt op fra fabrikken.

Men jeg glad for det her. Og når man kan skrue selv så vinder man stort med de små lupoer. Jeg har jo også lige skiftet toppakning efter det kendte problem de får. Samt koblings aktuator og gangsteller pind. Så jeg føler jeg har klaret nogle af de rigtig skarpe hjørner.

Nu mangler jeg så bare og få wabastoen til og virke inden vinter samt nyt kabel til fart piloten. Så spiller det

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja sådan er det jo 😎🤔
Det burde ikke ske igen med forstærket skiftegaffel, men jeg har ikke nogle gearkasser kørende som har kørt mere end de kunne have kørt med alm gaffel - så det er ikke nemt at udtale sig 100% om 😬🤪
Du har da også været lidt igang så 😂
Kan du ikke bare købe et fx bagbremsekabel fra en knallert og selv lave det 🤔
Senest rettet af Kim B Olesen tors 23. apr 2020 14:15, rettet i alt 1 gang.
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjusterings problem

Indlæg af Brabus »

Ja igang er ikke ordet. Det sidste år har været sindsygt. Men det opveje af 2 helt væsentlige ting. 1 mn kan skrue selv (kæmpe besparelse) 2 den er så billig i drift at det ok det koster lidt. Kontra købe nyere bil smider man meget mere efter økonomisk plus hvis man ikke laver sin Lupo har den jo ingen værdi og kan ikke sælges.

Men det kabel er lidt specielt da der er øje i begge ender. Så det skal have en spicidik længde. Men ja man kan vel fixe noget. Men der må bare ik være den mindste smule modstand så køre fartpiloten af bæ.

Alternativt kan man jo montere Org. Men så der noget med det ikke virker med chipning som jeg har. Samt den så sider oppe i armen og man mister økonomi nulstillingen som jeg har forstået det.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Besvar