Brændstof filter uden returventil

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Brændstof filter uden returventil

Indlæg af CJohansen »

Jeg prøver at luse så mange af fejlkilderne ud som muligt, og det har været success intil nu.

Så er der bøvl med returventilen i brændstoffilteret. Ja jeg ved man kan få en billigere og bare skifte den, men det er ikke det jeg går efter. Jeg vil gerne have den helt væk hvis man kan, så mit spørgsmål er:

Har den en hemmelig funktion?. Holder den et bestemt modtryk, eller er det bare for at putte flere ting ind der kan/vil gå i stykker, så man kan sælge nogen reservedele?

Hvis den ikke har nogen funktion ud over at sende diesel tilbage i filteret, og evt. luft tilbage til tanken, så skulle man jo nok kunne sætte et filer på uden ventil. Ren guf frem, alt overskud tilbage til tank. Ligesom man har gjort med diesel motorer lige siden de blev opfundet

Kan det la sig gi sig tror I?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af Brabus »

Fedt spørgsmål.
Jeg fik nemlig lige den dejlige herlighed at bilen døde midtvinlyskryds i dag med glæderørs lampe blinkende samt motor fejl lampe tændt. Og så gad pisser ikke starte og meldte både fejl på krumtap sensor G28 og G40 knast sensor.
Så tænker man sådan lige ahhhh det kna satme ikke us af den blå luft lige komme samtidig. Så ind og slette fejlene og vupti starter motoren igen som om intet var hændt og køre igen.

Så læste mig til det sådan man får fejlen når denne ventil vælger og ophøre med at virke. Og ja jeg havde lige skiftet diesel filter for 1000 km side. Dog uden og skifte retur ventilen. Men ok den står nok for tur jo. Så jeg har en i baglommen hvis den laver fejlen igen. Men derfor er jeg da lige så nysgærig omkring den kan undgåes.

Jeg ser heller ikke lige fidusen med den andede end h is det var for at holde tryk når motoren er slukket så den starter promte igen (start stop) måske derfor det er vigtigt.

Men en eller anden form for envejs ventil er der jo behov for. Men det er måske dennes funktion?

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af Skipper »

T ventilen som den også kaldes, eller termostatventilen. Har den funktion at den opvarmer filteret (og indhold) via den varme retur diesel. Jeg kan ikke umiddelbart se der skulle være andre funktioner, og tilbageløb/kontraventil tager den ikke vare på så vidt jeg kan se. Det burde absolut heller ikke være nødvendigt, hvis der ikke er utætheder i systemet. Lille returventil kan i øvrigt købes til peanuts, og er altid en god ting i et diesel system. Just in case.

Jeg har selv kørt i flere år med dette filter i stedet: Meyle 100 127 0006. Samme mål, blot uden returventil.

Returventilen stopper med at varme filteret op når/hvis det når op på ca. 30 grader. Hvorfor VAG syntes det er nødvendigt at varme dieselen op kan der være flere forklaringer på, men ingen af dem syntes jeg giver mening under danske forhold, og med en bil der bruges regelmæssigt.

1. kan der være noget mekanisk som kører bedst hvis dieselen har en given temperatur? Ved det ikke, men tvivler. Bilen starter og kører fint når den er kold.

2. Diesel udskiller vokspartikler når det køles ned til under en given temperatur. I danmark er det 0 grader om sommeren, og -10 om vinteren. Det er her cloud punktet er, og hvor udskillelsen begynder. For vinterdieselens vedkommende, når man et niveau af vokspartikler som kan/vil stoppe brændstof filteret omkring de -24 grader. Det der kommer ind i motoren varmes lynhurtigt op inden brug, og er ikke påvirket. I andre lande er frostsikringen tilpasset klimaet der, i hvertfald i alle de lande du sansynligvis kunne finde på at køre din 3L til. I koldere lande er det typisk ned til -36

3. Det jeg ikke har tænkt på, og som gør det her til en rigtig dårlig ide.

Med det danske klima i betragtning, og med erfaringen fra mange tidligere diesel biler, så jeg ikke den mindste grund til ikke at bypasse ventilen, MEN. Lad nu være med at tanke dytten fuld af sommer diesel, og så stille den til det en dag fryser -15 eller -20, for så har du nok et problem. Mon ikke også det er heri, samt muligheden for at VAG har diverse TDI maskiner kørende i alle afkroge af verden, der gør at der gåes med livrem og seler.

Jeg har i øvrigt på vores A2'ere flyttet filteret op i motorrummet, blot for at der er der jo så lidt lunere, hvis vi mod forventning skulle komme til at se snemænd i stribevis her til lands. Og så er det jo en del lettere at komme til deroppe.

Er man meget til at der skal varmevæksles lidt, så kunne man jo lave en lille intermistisk væksler af 2 stykker 8mm kobberrør coilet op sammen, og sætte ind før filteret. Uautoriseret...JA, men mon ikke det har den ønskede effekt.

Godt tænkt med at udelukke fejlkilder IMO
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af Atjuh 3L »

@Skipper:
Kunne du lige en dag ved lejlighed knipse et par billeder af placering/beslag, da jeg gerne vil ha' filteret op foran?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af doktorfrank »

Som jeg ser det, skal det tilførte brændstof til dyserne op på arbejdstemperatur så hurtigt som muligt af hensyn til viskositeten, der formentlig påvirker sprøjtemønsteret. Temperaturføleren i slangen ved siden af tandempumpen giver informationen, og termostaten i T-ventilen på filteret sørger for, at holde brændstofkøleren under vognbunden ude af cirkulationen så vidt det er muligt.
Jeg gætter på, at vi dermed får forsinket opvarmningen af tankindholdet så længe som muligt. Alt i alt en nødvendig indsats for at mindske spildvarme og altså nødvendigt i optimering af kørselsøkonomien.
Lad mig høre et par solide modargumenter. :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af CJohansen »

Tak for smader go information. meyle filter bestilt.

Når nu man kender Skipper, så sku det sgu være underligt hvis der ikke kom noget til punkt 3 :mrgreen: :mrgreen:

Den med viskositeten tror jeg ret begrænset på. Hvis der højst opvarmes til 30 grader i filteret, så lyder det mere som frostsikring til alle forhold i mine øjn. Jeg tænker at uanset starttemperaturen på brændstoffet, så når det op på ca. motorens temperatur under alle omstændigheder, på turen gennem pumpe, gennem rør, og gennem dyseklumpen osv, inden der sprøjtes ind. Men hvad ved jeg.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af CJohansen »

Har været lidt ude på det der interweb.

Det ser ud som om det er en ret afprøvet manøvre i udlandet og på mange forskellige VAG biler. Der fås filtre i usa hvor der er en bypass studs på uden hul til filteret, så det er direkte 1:1 byt. Der fås også flere aftemarket dummy t-ventiler, som lukker hullet i filteret, og leder brændstof direkte til tank. Det virker nu som en fjollet ide, da det jo var for at slippe for mulig bøvl med utætheder osv.

Jeg har ikke kunnet søge mig frem til nogen der har erfaring med det på nogen negativ måde.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af Skipper »

Atjuh 3L skrev: ons 19. feb 2020 11:07 @Skipper:
Kunne du lige en dag ved lejlighed knipse et par billeder af placering/beslag, da jeg gerne vil ha' filteret op foran?

Mvh,

Atjuh 3L.
Jo. Jeg har lige lavet det på en bekendts A2, og tog et par billeder undervejs.

Her er filterkumpen som sidder under bunden på A2, og som i dette tilfælde var smadder utæt ved stort set alle "klik slange og rør sammen" koblinger, samt ved ventilen.
20200413_134306.jpg
20200413_134306.jpg (1.44 MiB) Vist 8145 gange
Den originale filter holder skal blot have ørerne bøjet lidt. Det er blødt, så det er smertefrit med en papegøjetang.
20200413_121639.jpg
20200413_121639.jpg (1.05 MiB) Vist 8145 gange
Beslaget passer i passagersiden lige foran fjeder tårnet. Der er enda to montagehuller ab fabrik. Kan man ikke lige få beslaget krøllet på plads, så bor et nyt hul i den flap, der stikker op fra fjedertårnet.
20200413_124528.jpg
20200413_124528.jpg (1.37 MiB) Vist 8145 gange
Under bunden klippes alt halløjet af, og der sløjfes således. De to rør der går til returventilen luses. De to andre er fra tank til motorrum, og de luses også. Det står jo en frit for, hvor man vil sætte lusene ind :-)
20200413_133053.jpg
20200413_133053.jpg (1.6 MiB) Vist 8145 gange
I motorrummet lader man retur slangen være urørt. Man tager den slange ud der kommer fra tank, og trækker frisk slange fra tank "+ eller suge" studsen, og til filter ind. Igen nyt slange træk fra filter ud, til sugerør på venstre side af motor, hvor man tog slangen af.
20200413_133943.jpg
20200413_133943.jpg (1.41 MiB) Vist 8145 gange
Dette filter er ikke nemt af pre fylde, så sæt vakuum sug på, til der kommer rent diesel ud af filterets udgangs studs. En vakuum bremse udlufter klarer opgaven super fint.

Spørgsmål så spørg :-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af Atjuh 3L »

Super, tak!

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af Atjuh 3L »

Hvor købte Du fuellines og clamps?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af CJohansen »

Jeg har i dag lavet ændringerne som Skipper har skåret ud i pap her. Det kører upåklageligt. Alt er som før. Ingen forskæl. Bare endnu færre ting der ka gå i udu. Og klart nemmere at skifte filter nu!

Hvorfor hulen VAG i deres uendelige visdom har tænkt at det bedste sted til det skide filter skulle være under bunden på bilen :evil: Og så er der guhjælpemig fin plads til den oppe foran, med montagehuller og det hele! Lampaniværk, dårskab og klamphuggeri!

God Guide!! TAK!!
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af Skipper »

Atjuh 3L skrev: man 13. apr 2020 21:44 Hvor købte Du fuellines og clamps?

Mvh,

Atjuh 3L.
Hejsa.

Slangen er en 1/4" ID. Det er noget jeg får hjem fra USA i anden sammenhæng sammen med så meget andet. Super god kvalitet. Husk det skal være til Diesel :-)

Clampsene er 12mm til netop den slange, bestilt hjem i bunker fra kinesien. Koster håndører. https://www.aliexpress.com/item/3285827 ... 4c4dK1SfT6
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af Atjuh 3L »

Takker.

Mvh,

Atjuh 3,L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brændstof filter uden returventil

Indlæg af HamSjelv »

https://www.biltema.dk/bil---mc/bilrese ... 2000042684

5 meter ø6mm for 129 kr. - billigere end tyske Ebay når forsendelsen medregnes...

Samme virksomhed har også 1-øre slangeklemmer.



(Jeg har ikke aktier i virksomheden)
Besvar