Hop i omdrejninger ved igangsættelse i 1. gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
conz
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2015 20:55
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Sjælland

Hop i omdrejninger ved igangsættelse i 1. gear

Indlæg af conz »

Den lille røde er begyndt at lave et lille hop i omdrejningerne, når jeg sætter i gang i 1. gear.
Den starter ved de sædvanlige 11-1200 omdrejninger, men det er som om, at den ikke får koblet ordenlig ind, og så hopper den op til 15-1600 omdrejninger, og får så ordenlig fat der. Sjældent hopper den endda op til omkring 2000 rpm, før den får koblet ordenligt ind.

En grundjustering er afhjulpet problemet lidt, men det føles som om, at den er begyndt at gøre det mere og mere igen.

Er der nogen, der har et bud på, hvad det kan være?
Lupo 3L 2000
Octy II FL Combi 2010
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hop i omdrejninger ved igangsættelse i 1. gear

Indlæg af 383CI »

Uden at vide mere om bilen er det svært men hvis der er hydraulikolie nok på er bud i villårlig række. Udrykkerleje/rør, ABS ring bag.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
conz
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2015 20:55
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hop i omdrejninger ved igangsættelse i 1. gear

Indlæg af conz »

Jeg kontrollerede hydralikolie (og efterfyldte en smule) inden jeg grundjusterede, så det burde være fint.

Hvordan kontrollerer jeg udtrykkeleje / rør?

ABS ringen kunne være et bud, da jeg faktisk synes at mærke, at ABS' sparker ind, når jeg bremser normalt, men det kan jeg vel kontrollere med en tester og se på hastighed på de enkelt hjul (mener at huske, at den kan ses under ABS?)? Men hvorfor lige ABS ring bag?
Lupo 3L 2000
Octy II FL Combi 2010
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hop i omdrejninger ved igangsættelse i 1. gear

Indlæg af 383CI »

Bag fordi det er signal herfra der bruges til kobling og gearskifte
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hop i omdrejninger ved igangsættelse i 1. gear

Indlæg af doktorfrank »

Jeg udtaler mig som sædvanlig udelukkende på grundlag af, hvad jeg tror, jeg ved :roll: men jeg har været ude for, at en føler i højre forhjul gav voldsomme påvirkninger i tilkobling og motorstyring ... sååe deeet.
Faktisk tror jeg, at jeg lavede et indlæg om det, og årsagen var jernstøv fra brug af vinkelsliber - det var suget fast på lejets magnetring og gjorde denne virkningsløs. :shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
conz
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2015 20:55
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hop i omdrejninger ved igangsættelse i 1. gear

Indlæg af conz »

@383CI: Ah, der kan man bare se, det var jeg slet ikke klar over. :oops:

@doktorfrank: Tusind tak for tippet, det lyder dog som en lidt mere specielt situation, men helt sikkert noget, der er værd at tjekke op på. Hvilken føler foran var problemet? Kan du huske hvad dit indlæg hedder - du har jo 94 sidder kan kigge igennem! :lol:
Men hvorfor er det nu at bremser foran kan være årsagen? :?

Nu hvor jeg tænker mig om, så tror jeg også at timing med at problemet opstod, passer meget godt overens med at jeg fik nye tromler (stål denne gang) på, så måske det sagtens kan hænge sammen med bremser. Men hvordan kan jeg teste specifikt for dette? Er det hastigheden på de enkelte hjul jeg skal kigge på eller er det noget helt andet?
Lupo 3L 2000
Octy II FL Combi 2010
Brugeravatar
conz
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2015 20:55
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hop i omdrejninger ved igangsættelse i 1. gear

Indlæg af conz »

Det slog mig lige, at jeg da har udlæsningen fra da jeg grundindstillede :roll: Det er da nok meget relevant lige at lægge med her.

ABS-bremser melder om ingen fejl, men der er fejl på både

Kode: Vælg alt

16705 - Motoromdrejningsføler (G28) 
            P0321 - 35-00 - Urealistisk signal
og

Kode: Vælg alt

01612 - Ventil for koblingsregulator (N255) 
            36-10 - Afbrydelse - Periodi
Hvor sidder de mon hver især, og er der en god måde at teste dem på?
Lupo 3L 2000
Octy II FL Combi 2010
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hop i omdrejninger ved igangsættelse i 1. gear

Indlæg af 383CI »

conz skrev: ons 19. feb 2020 13:22 @383CI: Ah, der kan man bare se, det var jeg slet ikke klar over. :oops:

Men hvordan kan jeg teste specifikt for dette? Er det hastigheden på de enkelte hjul jeg skal kigge på eller er det noget helt andet?
Hej igen

Jeg beklager svartiden, var lige ufrivilligt indisponibel en periode.

Nu ved jeg ikke hvad du fejludlæser med, men det absolut eneste rigtige er VCDS. Alt andet er, i bedste fald, retningsgivende, i værre fald direkte fejlaktigt.

Du skal bruge en funktion i VCDS der hedder scoop, så kan du se signalerne fra samtlige hjulfølere på en gang, så tænker jeg der er støj på et af baghjulene.
Det kan bare være det er spæner og skidt, men det kan også være aftasterringen der er ødelagt.

Den bruger signalet fra baghjul til at se farten, og sammenholder med målinger af gearkassen for at se om den får sat rigtigt igang.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
conz
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2015 20:55
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hop i omdrejninger ved igangsættelse i 1. gear

Indlæg af conz »

@383CI: Jeg beklager også, jeg har selv været ukampdygtig (Lalandia :lol: )

Jeg fejludlæser med VCSD, så det burde være fint. Jeg har ikke haft tid til at få den sat til endnu, så jeg kan ikke sige noget om resultatet.

Men til gengæld, så er problemet gået over af sig selv :?: Det har eller stået på fra før jul af, men her da jeg satte mig ind i mandags til arbejde, der kørte den som aldrig intet var hændt, og har gjort det siden. Mærkeværdigt. Jeg vil dog stadig lige at få et scoop på den, når jeg lige får tid til overs.
Lupo 3L 2000
Octy II FL Combi 2010
Besvar