Modstand/resistor til at slukke sprungen pære lys

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Modstand/resistor til at slukke sprungen pære lys

Indlæg af CJohansen »

Jeg har problemet at det lys jeg har på dytten ikke virker super godt med den lave spænding der er på kørelys. Derfor har jeg sat direkte strøm med relæer på. Relæerne trækkes af de originale + og - til pærerne. Men, relæerne trækker ikke nok modstand til at advarslerne ikke kommer op. Bilen tror pærerne er sprunget. Det sku ku fixes ved at sætte en modstand ind, men hvor stor behøver den være? Jeg kan selvfølgelig bare sætte en ind der giver modstand som en 55w pære, men det ville jo være dejligt med en mindre, for eller går strømmen jo bare op i røg/varme.

Jeg kan se at der sælges 6ohm 50w modstande universal, men sådan en fætter brænder jo ca. 35w, og der er jo så 140w op i røg.

Ku det måske lade sig gøre at kode med vcds så der ikke kom fejl?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Modstand/resistor til at slukke sprungen pære lys

Indlæg af HamSjelv »

Nej, du ksn umiddelbart ikke kode lyskilde-overvågningen fra.

Den 'lave' kørelysspænding på 11V laves som et spændingsfald over 2 meter 0,5mm^2 ledning under instrumentbordet. Det betyder den absolutte spænding ved lyskilden er afhængig af strømmen. Monterer du andre lyskilder (Xenon - 35W eller LED - 10W), bør spændingsfaldet være mindre.

Hvis du nu bare fjerner (kortslutter) den der 2 meter 0,5 mm^2 'modstand' bør der være fuld systemspænding ved lyskilden. Væk med relæer og lygtefejl... :?:


Umiddelbart synes det at lyde som noget spændingsfølsomt lyskilde du har monteret....
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Modstand/resistor til at slukke sprungen pære lys

Indlæg af CJohansen »

Tak for svar. Det var brugbart. Det er ganske almindelig hid lys. Når jeg tænder bilen og den går på kørelys, så tænder der kun den end lygte. så snart jeg vipper kontakten over på fuld blus, så er der også lys i den anden.

Simpel fix hvis jeg bare kan fjerne den ledning.

Tak
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Modstand/resistor til at slukke sprungen pære lys

Indlæg af HamSjelv »

Et eller andet obskurt sted i ledningsnettet under instrumentbordet er der en samling mellem et stk. 0,5mm^2, to stk. 1,5mm^2 og et stk. 2,5mm^2 enfarvet gule ledninger. Den 0,5mm^2 er den ene ende af 'modstandsledningen'. den anden ende af 'modstaden' havner på lyskontakten, klemme 3/TFL.


Mit gæt vil være du bare kan lægge en kort, kraftig jumper mellem klemme 3/TFL (0,5 gul) og 5/56D (2,5 gul) på lyskontakten...


God jagt...
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Modstand/resistor til at slukke sprungen pære lys

Indlæg af CJohansen »

HamSjelv skrev: ons 19. feb 2020 17:55 Et eller andet obskurt sted i ledningsnettet under instrumentbordet er der en samling mellem et stk. 0,5mm^2, to stk. 1,5mm^2 og et stk. 2,5mm^2 enfarvet gule ledninger. Den 0,5mm^2 er den ene ende af 'modstandsledningen'. den anden ende af 'modstaden' havner på lyskontakten, klemme 3/TFL.


Mit gæt vil være du bare kan lægge en kort, kraftig jumper mellem klemme 3/TFL (0,5 gul) og 5/56D (2,5 gul) på lyskontakten...


God jagt...
Tusind tak igen en gang. :-)

Nu er jeg ikke autoelektriker. Ikke engang en smule i familie med en. Nærmere tværtimod, men. Hvis nu jeg er hamrende ligeglad med at lade den stump ledning blive i bilen, kunne jeg så ikke bare cutte udgangen fra klemme 3 af, og så luse over på normal lys udgangen?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Modstand/resistor til at slukke sprungen pære lys

Indlæg af CJohansen »

Nå. jeg ser at du allerede tilføjede svaret til det mens jeg skrev spørgsmålet. Takker bukker og tilbeder :-)
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Besvar