A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
FarstrupAudiA23L
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 6. jan 2020 19:49
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Farstrup

A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

Indlæg af FarstrupAudiA23L »

Hej i forum

Jeg er en relativ ny relativ lykkelig ejer af en A2 3L.
Første uge med den "nye" vogn, var der ingen problemer, men herefter har der periodisk været fejl på den.
Nogle gange er fejlen flygtigt (forsvinder efter genstart) og andre gange mere vedholdende (bliver i dagevis).

Når fejlen opstår, kommer der et helt lille lys-og-lyd-show i displayet - lys i kontrollampe for ABS og stabiliseringssystem samt bremsesystem generelt (udråbstegnet i det lille LCD-display).
Hertil kommer dårlig motorgang - antageligt kører den kun på to cylindre...

En god kammerat var så elskværdig at bistå med udlæsning af fejlkoder.
Resultatet blev som følger:

18074 Valve for Pump-Jet: Cylinder 1 (N240): Electrical Malfunction: P1666
18058 Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster: P1650
17931 Crash Signal from Airbag Controller: Implausible Signal: P1523
17978 Engine Start Blocked by Immobilizer: P1570
16685 Cylinder 1 Misfire Detected: P0301

På tidspunktet for udlæsning af fejlkoderne kunne fejlen så ikke reproduceres (typisk!) så forsøg på fejlretning blev en anelse sporadisk. Baseret på kammeratens erfaring er "elektriske forbindelser" umiddelbart hovedmistænkt, så i første omgang blev det til rens af stikket til ledningsnettet til dyserne.
Efterfølgende har det så vist sig at fejlen fortsat indtræffer periodevis.
Fra søgning i eksisterende tråde på forum har jeg læst at selve ledningsnettet til dyserne lever et hårdt liv inde i topdækslet og derfor kan være kilde til fejl. Inden jeg kaster mig ud i en potentiel omfattende omgang skift af komponenter på mistanke, vil jeg ligehøre, om de listede fejlkoder giver nogle af jer kloge hoveder nogle gode idéer til yderligere målretning af fejlsøgningen?

Med venlig hilsen og på forhånd tak ;o)
Christian
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

Indlæg af 383CI »

Her er en liste over koderne

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... ault_Codes


Hvad de så betyder er op til tolkning og erfaring. Jeg kender ikke de specifikke og mener ikke umiddelbart de kommer på LupoNeserne.

Men, hvis du mener den køre på 2 cyl af og til giver det jo fin mening der er et eller andet med cyl 1

Det ledningsnet "plejer" at give hakken i motorgangen, specielt ved lave omdrejninger hvor motoren skal trække, f.eks. i forholdsvist højt gear op af en bakke.

Et andet bud kunne være dysepakninger der er kedelige, hvordan er den at starte om morgenen og er gearskiftet helt fint?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

Indlæg af sussi »

Du starter med P1666
383CI svarer
383CI skrev: søn 19. jan 2020 15:41 Det ledningsnet "plejer" at give hakken i motorgangen, specielt ved lave omdrejninger hvor motoren skal trække, f.eks. i forholdsvist højt gear op af en bakke.
Og Ross-Tech svarer:
Special Notes
The ECU checks the Begin of Injection Period (BIP) by sending a very small amount of current (less than 0.0001 A ) through each injector. Because the current is so small, any extra resistance in the wiring due to damage or corrosion can cause this fault. Before replacing injectors, replace the wiring harness first.

Så mon ikke det er der du skal begynde :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Marlene S
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 1. jan 2019 21:50
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Brønderslev

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

Indlæg af Marlene S »

Har haft problem med vores Lupo engang der var fejlen ledningerne op til motor
Er ikk sikker på det er dit problem men koster ikke noget at kontrollere det

viewtopic.php?f=13&t=8323
Marlene s VW Lupo 3l
Christian s Mercedes w210 E300td
VCDS og delphi tester haves
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

Indlæg af doktorfrank »

Det er ikke hver gang, det hjælper med kontaktrens på dysetilslutningerne. Stikkene kan med fordel strammes lidt fx med en lille skruetrækker - jeg tror, at fjederspændingen med tiden går tabt i den høje temperatur. :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

Indlæg af 2a2 »

Altså det der vil jeg sige et et pumpe dyse net der er vef at være tjenelig til udskiftning - min a2'er havde det samme - nyt ledningsnet koster omkring en 5-600 dkkr og tager ca 15 minutter at skifte
Når ledningsnettet kortslutter når den åbner for en dyse trækker den hele kontrolleren kortvarigt hvilket giver de besynderligste fejl

Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er helt ening ... men når man står der, og weekendens langtur er aflysningsmoden, kan det være løsningen. Og jeg har så prøvet det - og jeg faldt for fristelsen til at se, hvor længe det kunne holde :roll: . Det er længe siden, og det kører endnu 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
FarstrupAudiA23L
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 6. jan 2020 19:49
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Farstrup

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

Indlæg af FarstrupAudiA23L »

Hej alle

Tusind tak for hurtige svar.
Her i weekenden vil jeg gå ombord i de anbefalede "gratis glæder" ;)
- hvis det ikke afhjælper fejlen, må jeg til læderet og have indkøbt et nyt ledningsnet til dyserne...

Den starter fint om morgenen gearskiftet kører egentlig fint (når fejlen er indtruffet, skifter bilen først op i gear ved højere omdrejninger, men jeg antager det er styringens reaktion på den lavere trækkraft).
Her efter et par dages yderligere erfaring med fejlen kan jeg supplere den tidligere symptom-beskrivelse med oplevelse af enkelte momentane udfald i trækkraft (antageligt en cylinder, der misser en forbrænding) - og så synes jeg at fejlen oftest er lettere at afhjælpe (forsvinder efter genstart) når motoren er driftvarm.

Jeg skriver lige en tilbagemelding når fejlen forhåbentlig er varigt afhjulpet.

MVH Christian
FarstrupAudiA23L
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 6. jan 2020 19:49
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Farstrup

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

Indlæg af FarstrupAudiA23L »

Hej igen

Når der er tale om en periodisk fejl, er det jo lige med hvor længe man skal vente før man kan konkludere om den er væk?
Men det lykkedes i hvert fald at frigøre en times tid eller halvanden til at rode med fejlen tirsdag i sidste uge ;)
Jeg fik inspiceret ledningsnettet i motorrummet, renset og efterspændt batteriets polsko og et par stelforbindelser i motorrummet og så kigget lidt på ledningsnettet til dyserne - afmonteret, renset, inspiceret, "kærligt klemt" og monteret igen.

Herefter har alt været i skønneste orden (7-9-13)
Nu har den da kørt nogle hundrede kilometer over nogle dage uden at kny, så jeg begynder at tro på det :D

Endnu en gang tusind tak for hjælpen til alle der har budt ind med de gode idéer så jeg er blevet godt kørende igen.

MVH Christian
Besvar