Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Moshage
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 16. jan 2020 19:12
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: skærbæk

Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af Moshage »

Hej lupo folk
Tænkte på der var nogle der kunne hjælpe mig med et problem, jeg har med min lupo.
Som er kommet efter vi har skiftet gearkassen, hvor vi så har prøvet at grundindstille den med 3 testere dog uden held.
Den først (vcds) sagde den ikke var kompatibel, mens de andre to sagde manglende kodning. Den skulle skifte fint mellem gearene hvorefter den kommer med meldingen om manglende kodning. På forhånd mange tak
Ps er helt grøn og ved ikke så meget om biler så ganske simpelt tak 😂😂
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af KMDTHY »

Hvilken VCDS har i benyttet? Få fat i et original Netech(Rosstech) kabel. Det virker. Det lyder til at du har forsøgt dig med et billigt kina kabel hvor softwaren ikke har været "aktiveret" med alle funktioner. Du kan prøve at finde en i nærheden af dig her: vcds.php
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Moshage
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 16. jan 2020 19:12
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: skærbæk

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af Moshage »

Hej KMDTHY

Vil da lige prøve at følge op på om det er et orginalt Rosstech kabel, ellers vil jeg da lige kigge på kortet ;-)
Mange tak for svar og god weekend :D
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af 383CI »

I mangel på bedre kan Kina V12.12 også gennemføre en grundjustering. V4.xx virkede ikke for mig.


Men ellers beskriv hændelsesforløbet op til den ikke kan køre. Jeg har set på en engang der havde været skilt af, den gennemførte en grundjustering og stoppede så.

Der var det galt at stikkene på gangstelleren var byttet rundt, så det er en reel mulighed for fejlkilden hvis I har haft dem skilt af?
Tjek ved at se om der er baklys på bilen i de rigtige trin i grundjusteringen, husker ikke hvilke det er, men der skal være baglys i nogle få trin, og kun dem.
Senest rettet af 383CI fre 17. jan 2020 17:24, rettet i alt 2 gange.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Moshage
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 16. jan 2020 19:12
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: skærbæk

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af Moshage »

Hej

Altså det er lidt svært at sige, da den faktisk ikke har villet noget efter der er kommet anden gearkasse i den. Men altså det startede med at den viste noget der vist "arect" så var den i gang med grundindstille min sad så fast, efterfølgende prøvede vi igen skrev det samme. Så stod den nogle dage hvorefter en anden prøvede og der skrev den, at den ikke er kompatibel, dernæst afleverede jeg den på et autoriseret værksted, hvor stikkene viste sig at være sat forkert på og dette er blevet rettet, men der viste de to testere at den mangler kodning 🤔
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af 383CI »

Moshage skrev: fre 17. jan 2020 16:08 men der viste de to testere at den mangler kodning 🤔
Jeg ved ikke hvad testere dækker over, men hvis ikke det SPECIFIKT er VCDS V12.12 eller op kan du, ærligt talt. smide lortet helt og langt langt væk.
Grundjusteringen er en meget specia funktion på Lupoerne, så hvordan de håndteres af alle mulige andre Delphi testere, Texas og Bosch modeller er utilregneligt.
Batteri polen af, vent og på med VCDS +12.12 og en lader, ned på parkeringslys, juster kobling og igang.

Det slog mig om det kan være fordi der ikke er gennemført en korrekt grundjustering at en eller anden "Bling/dong" tester siger "manglende kodning", det er et udtryk jeg aldrig har set før i forbindelse med LupoNesere, men /og VCDS har en fejlkode for netop det, så det kan være det er den der går galt med en udefineret "tester
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Moshage
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 16. jan 2020 19:12
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: skærbæk

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af Moshage »

Har lige fået at vide at det er 100% originalt kabel, hvor der er blevet betalt lincens på. Fejlen som VCDS melder er at der ikke kan findes kontakt til skifteventilerne.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af 383CI »

Moshage skrev: fre 17. jan 2020 19:03 Har lige fået at vide at det er 100% originalt kabel, hvor der er blevet betalt lincens på. Fejlen som VCDS melder er at der ikke kan findes kontakt til skifteventilerne.
Tjek, det er eddermagme et svar der kan bruges til noget, så er du noget længere.

Så er mit bud der er en fejl på en stelforbindelse et sted, siden det er dem alle. Tjek stik og forbindelser, eller om der er røget en sikring.

Klip evt. fejlkoderne op her, med både numre og tekst.

Jeg er endnu ikke helt med på hvordan og hvor langt I når i en grundjustering?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Moshage
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 16. jan 2020 19:12
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: skærbæk

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af Moshage »

Okay
Mener det var i trin 14/15 stykker hvor det går galt, den skifter fint mellem gearene men bliver bare ikke færdig med justeringen.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg er nok nødt til at være lidt Christian her 😂😂
Hvis der skal noget hjælp på banen, skal der noget mere konkret på bordet 🤔
I mine efterhånden mange år med Lupo, har jeg aldrig oplevet at grundjustering stoppede midt i det hele 🙈
Fejlkoder på billede tak 👍🏻
Hvad skriver den lige nøjagtigt når den stopper - billede af HELE skærmen i vcds - tak 👍🏻
Mit gæt er RTFM 12 og i har haft stikkene på Gangsteller af og byttet rundt 🤪
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af 383CI »

Kim B Olesen skrev: lør 18. jan 2020 07:29 Jeg er nok nødt til at være lidt Christian her 😂😂
Hvis der skal noget hjælp på banen, skal der noget mere konkret på bordet 🤔
I mine efterhånden mange år med Lupo, har jeg aldrig oplevet at grundjustering stoppede midt i det hele 🙈
Fejlkoder på billede tak 👍🏻
Hvad skriver den lige nøjagtigt når den stopper - billede af HELE skærmen i vcds - tak 👍🏻
Mit gæt er RTFM 12 og i har haft stikkene på Gangsteller af og byttet rundt 🤪
Ohh, ja, den med stikkene mente jeg at have påpeget var en mulighed, men det var sgu i den anden tråd der køre parrallet.
Ja vi er nød til at vide hvad der HELT præcist sker og om der er baglys i de rigtige trin i grundjusteringen.
Den sidste jeg så på der ikke kunne gennemførte som den skulle, den virkede bare ikke, så den behøver ikke få RTMF12 når stikkene er byttet rundt.

Så angriber jeg lige MENER, det er trin 14/15 så er det bedre at skrive "jeg ikke ved det" tro kan vi bruge i kirken om søndagen, hvis vi skal pin poiente Lupoèrnes fejl skal klikkene fra gearkassen beskrives med korrekt frekvens for lige at sætte det på spissen.

Og kun EN ting af gangen, hvis I bytter stik rundt, så IKKE mere, inden næste forsøg eller tjek at den så står i de rigtige gear i VCDSèn

Hvis forhandleren var autoriseret skulle han da nemt kunne finden den fejl! Nåår nej, hvad er det der står i mit signatur om mekanikere og lort *G* (og der er fed ironi i tingene bare lige for ikke at blive kaldt den sædvanlige tværing)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Moshage
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 16. jan 2020 19:12
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: skærbæk

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af Moshage »

Hej igen folkens

Billederne har jeg desværre ikke, da bilen som sagt er blevet flyttet ud et autoriseret værksted i håb om, at de kunne klare dette, og de bruger ikke VCDS testeren. Men min far siger at det er ikke stikkene, som er problemet, da vi har afmonteret gangstelleren med ledningerne og ventilerne på. Kunne det måske være fordi, at jeg tidligere har fået skiftet kobling, hvor stikkene ikke har det så godt fandt vi ud af, da vi var i gang med gang med gearkassen? Og hvis dette kunne være et problem, ligger en af jer så inde med et ledningsnet til gangstelleren?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af Kim B Olesen »

Autoriseret værksted som i VW 😱😬😳
Jeg håber de har styr på lupoer eller du i hvert fald har styr på de ikke bare skifter i blinde 🤪🙈
Lige nøjagtig den situation er for endt med en MEGET stor regning 🙈😱🤪
Ledningsnet til Gangsteller koster nok knap 1000 kr hos vw 😎👍🏻
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af 383CI »

Kim B Olesen skrev: lør 18. jan 2020 10:19 Autoriseret værksted som i VW 😱😬😳
Forhåbentligt ikke, i så fald er det med at få æsken ud i en fart, om den så skal hentes på en søndag med en helikopter.
Jeg tænker dog at VW, trods alt, burde bruge VCDS eller hvad den nye version nu hedder, så der er håb om det ikke er dem.

Når det så er sagt er jeg nød til at sige jeg ikke "gider mere" inden vi får en præcis beskrivelse af forholdene OP til og efter udskiftningen, samt hvad der er sket, OG en fejudskrift fra VCDS.

Grundjusteringen skal gennemføres komplet, ink koblings justering til 1,85V
Kan den ikke det kan vi forholde os til FEJLKODER og tekst, ikke gætterier og formodninger.
Så længe vi bliver ved det er det ren VW og det eneste der er tilbage når bilen køre igen er bagruden.

Det dur ikke.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Moshage
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 16. jan 2020 19:12
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: skærbæk

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af Moshage »

Nej nej dog ikke, bare et almindeligt værksted ;-)
Så må jeg prøve at se om jeg kan få det hen med en tester til bilen igen ;-)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lupo virker ikke efter udskiftning af gearkasse

Indlæg af ph. »

der må da være en i nærheden som har lyst til at hjælpe vcds.php
Besvar