Isolering-/lyddæmpning af motor

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
ErikGuldberg
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 30. maj 2019 22:08
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Karlebo

Isolering-/lyddæmpning af motor

Indlæg af ErikGuldberg »

Dette er muligvis et klassisk newbie-spørgsmål, men jeg har ikke kunne finde noget om det herinde:
Hvad gør I andre, når den der skumgummi/stof-isolering, der omslutter den øverste del af motoren, begynder at falde fra hinanden? Det ser ud til at være en dyr ting at købe fra VW (ca 100 €), så kender I til et billigere alternativ?
Jeg har googlet mig til, at den både dæmper motorstøj og isolerer motoren, så den hurtigere når optimal drifttemperatur. Men kan isoleringen helt undværes, hvis man er ligeglad med støjen?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Isolering-/lyddæmpning af motor

Indlæg af doktorfrank »

Min aldersbetingede hørenedsættelse gør, at jeg ikke kan høre forskel med/uden det avancerede formstøbte skummateriale. Og på A2erne (som har et præcist kølevandstermometer) kan jeg heller ikke se nogen forskel - opvarmningstiden har jeg ikke gidet måle på; det er alligevel så afhængigt af en mangfoldighed af variable.
Når det endelig skal være, bruger jeg en længde af byggemarkedets kraftige fugebånd til vinduesmontering.
Vigtigere end den detalje er afskærmning for den direkte køleluftadgang til motorblokken - der er en stor uafskærmet åbning udfor generatoren;. Et stykke vandfast pap her kan gøre en betragtelig forskel. I den kolde årstid sætter jeg tilsvarende et stykke foran køleren - det giver højst for høj temperatur, hvis den er chippet og der bliver drevet på alle hypperne. :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
ErikGuldberg
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 30. maj 2019 22:08
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Karlebo

Re: Isolering-/lyddæmpning af motor

Indlæg af ErikGuldberg »

Mange tak for svaret. Jeg forsøger mig med vandfast pap, som du anbefaler. Hvis det virker for dig, gør det det nok også for mig :)
Besvar