Bagbremser

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Crawlie
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 24. nov 2019 02:03
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Bagbremser

Indlæg af Crawlie »

Hejsa!
Jeg ordnede bagbremser for godt og vel 1 måneds tid siden. Det blev de billigste tromler + bakker + bremsecylinder fra thansen, suppleret med et nyt sæt fjedre.

Fik det hele installeret, no problemos, renset med bremserens både inden jeg samlede det, og efter.

Håndbremsen havde bogstaveligt talt ingen virkning efter denne renovation! Tjekkede at splitten som kører op og ned (og bestemmer klodsernes justering, var justeret ordentligt. Hjulene havde ikke en lille smule bid, som det anbefales, men derimod bid et bestemt sted, for hver omgang hjulet løb. Hvis jeg justerede den blot en smule strammere, fik den bare alt for godt bid.

Har nu prøvet alt fra nye bremsekabler, til justering og rensning af hele bagbremsesystemet. Tilkørsel med et par hårde opbremsninger, tjekket at systemet var udluftet ordentligt, osv!

Og det spiller bare ikke..... Skal trykke mere på pedalen for at få bremset bilen, og det er bare som om at bakkerne ikke kan bide fast..... Systemet er ikke utæt noget sted, har prøvet med de gamle bremsecylindre, og nu er jeg ved at få nok :x

Hvad er jeres erfaringer? Hvor kan jeg købe et sæt tromler, bakker og evt. bremsecylinder som bremser tilfredsstillende og har ordentligt bid, uden at jeg skal betale spidsen af en jetjager? :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bagbremser

Indlæg af Kim B Olesen »

Det lyder som om de nye tromler er ovale 🤪🙈
Bildeleshop.dk bruger jeg en del eller ATP autoteile - du skal bare dobbelttjekke alt, fx vil de gerne sælge 200mm tromler og bakker til Lupo selvom de kun er 180 mm 🤔
Crawlie
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 24. nov 2019 02:03
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Bagbremser

Indlæg af Crawlie »

Kim B Olesen skrev: tors 9. jan 2020 15:23 Det lyder som om de nye tromler er ovale 🤪🙈
Bildeleshop.dk bruger jeg en del eller ATP autoteile - du skal bare dobbelttjekke alt, fx vil de gerne sælge 200mm tromler og bakker til Lupo selvom de kun er 180 mm 🤔
Tak! Jeg tror jeg må prøve at benytte mig af bildeleshop.dk i stedet for :D
Er det ikke lidt underligt at tromlerne er ovale, når de kommer fra ny? Lidt svært at brokke sig over, eller bevise noget som helst, når det sidder på bilen og er brugt nu :x Måske det bare er kvaliteten man kan forvente af thansen.....

Lidt træls at have kastet penge efter, men bremser skal bare være i orden, så jeg må prøve en ny omgang :D
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bagbremser

Indlæg af doktorfrank »

Jeg følger lige med på sidelinjen. Ganske vist er de bagbremser en kilde til mange grå hår, sorte fingre og rødglødende frustration, men de plejer at ende med at virke så godt, som man forvente af 180 mm x 25 mm. Men så slemt som det omtalte har jeg ikke været ude for.
Hvis tromlen er bare +1 - 2 mm kan justeringskilen ikke kompensere. Slør i håndbremsearmens lejring på den medløbende bakke er en dræber for funktionen (og meget ofte set på nye billigbakker). Endelig kan afstandsstykket mellen bakkerne være slidt, hvor armen har kontakt - nye fås løse, så vidt jeg husker via autoparts, eller de er lette at finde, når man først har fundet ud af, hvad de hedder på tysk. :lol: Hvis de bliver aktuelt, kan jeg finde det. :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Crawlie
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 24. nov 2019 02:03
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Bagbremser

Indlæg af Crawlie »

Jeg har plukket et nyt sæt af bogstaveligt talt ALT, på bildeleshop.dk og vil i samråd med min ven (han har været mekaniker hos VW i ca. 15 år) sørge for at alt bliver samlet og justeret 110% rigtigt. Jeg ved godt at man ikke skal forvente alverdens af sådan et bremsesystem, men det er vel retfærdigt at forvente samme bremsevirkning som tidligere, samt en håndbremse som kan tage fat :D - Hvis det viser sig ikke at fungere efter runde 2. kører jeg den i havnen. :mrgreen:
Adventurer1316
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 28. maj 2014 17:20
Geografisk sted: 4070 Kr. Hyllinge

Re: Bagbremser

Indlæg af Adventurer1316 »

Jeg ville nok nøjes med at skubbe den i - vandet er max. 6 grader :lol:
Audi A2 2002 450.000 km
Besvar