Toppakning skift

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Toppakning skift

Indlæg af Brabus »

Jeg havde et lille problem for 1 år siden, da min Lupo er udstyret med temp visning og jeg lagde mærke til den sådan steg ret hurtig i temperatur ved overhalinger og når jeg kørte over 160 (chippet og løber 190)
Jeg tilskrev det at den steg langsomt fra 87 til 95 på 3 min ved 190 som helt normalt pga den ikke er lavet til den topfart. Og på det tidspunkt var der ingen andre symtomer og der er jeg ret sikker på pakningen ikke var utæt. Eftersom den faldt ned til 87 igen ret hurtig, hvis jeg så kørte 130 igen.

Men pludselig en dag faldt drn efterfølgende kun til 90 grader og jeg tænkte det nok bare var en død thermostat. Og så her for 3 måneder siden begyndte den og blive noget hurtigere varm ved overhalinger og jeg kunne Maks køre 110 ellers steg den til 92 grader ved 130 og 96 ved 140 og kun 1 gang prøvede jeg og overhale med fuld pedal i 4 gear og kørte den helt ud til 165 og så gik det helt galt. Den steg og steg selvom jeg have sluppet gassen. 99 grader lige inden jeg slap gaden ved 165 og så steg den ellers 1 grad per sekund indtil den nåede 119 grader. Og jeg smed den ind til siden og så faldt den igen langsomt til 90. Herefter skulle, der hældes vand på samt der nu hele tiden blev presset kølervæske ud hver gang jeg havde kørt. Og der var konstant tryk i beholderen selv efter 3 dages stilstand når jeg åbnede den.

Nå så var jeg helt sikker. Nu stod den 100% på toppakning skift.

Så jeg gik i gang en fredag aften velforberedt og godt vejledt af den køre Lupo doktor Frank med special top og låseværktøj til tandrem osv.
Jeg strandende dog hurtigt da jeg fandt ud af min ikke havde M12 XZN møtrikker på som den top jeg havde fået af Frank men derimod M14 XZN møtrikker på.

Så den vilde jagt gik ind på en lang M14 XZN bit til formålet. Og jeg tænkte biltema har det 101% sikkert. Men nej. Det findes ganske enkelt ikke i deres kæmpe sortiment. Alle op til M12 men her stopper festen. Så fåes de kun i korte fra M14 og op.

Thansen var derimod lever gs dygtige både, som enkelt top til 1/2" og I et sæt de har til 499. Men jeg købte den enkelte som oven i købet er i det sorte stærke slagfaste værktøjsstål 12.1 uden og være alt for lang. Vare nummer 68209

Alt gik vel og jeg fik i samme ombæring skiftet diesel/vakum pumpen der ligeledes var utæt nu den skulle afmonteres alligevel. Samt diesel filteret og ny ekspansion beholder hvor føleren var død i og hele tiden meldte den røde blinkende temp lampe for for lav væske stand.

Tandrem vandpumpe med strammer dæmper og medløber hjul var lige skiftet for ellers, er det ligetil da alt dette skal afmonteres alligevel og derfor nemt skiftes I samme opgave hvis nødvendigt. Men her var jeg allerede for 3 måneder siden.

EGR ventil samt stopspjæld og indsugnings manifold blev også renset med, DL44 fra Kema som total opløser alt det sod og møj der sider her. Det er virkelig effektivt og skånsom mod alt andede.

Selv det lille beslag nede mellem et okierør og vandstudsen under disel pumpen fik jeg gen mobteret der er en ret ufremkommelig sag ellers.

Det var, dog også tydeligt at toppakningen var gået det sædvanlige sted ved cyl 2 ud til de 2 vandkanaler mod ind og udstødnings siden. Se billeder. Hvirfor det også gav mening den kun var utæt så lidt at kompressionen presses ud i vandet men ikke omvendt da vandtrykket ikke er højt nok og derfor holder trykket i ekspansions beholderen sig i dagevis til det lukkes ud ved, at skrue låget af.

Nu med ny toppskning opføre den sig igen som før hvor den kun stiger til 90 ved 160 og over hvis jeg presser den ud til 190.
Noget de fleste ik opdager før de får den røde, temp lampe og se ved 100 grader eller mere.

Men ellers en ok opgave på nogle timer Billede

Speciel tak til Doktor Frank for support og lån af værktøj samt den rigtige 2 huls toppakning til formålet.
Og Mikkel fra mit team der er en sand skrue mester BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Crawlie
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 24. nov 2019 02:03
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Toppakning skift

Indlæg af Crawlie »

Kører du så råddent på de danske veje? :lol:

Lyder ellers til at der er rimelig god fart på den lupo der! Min vil ikke længere op end 160............ på tyske veje selvfølgelig :mrgreen:
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Toppakning skift

Indlæg af Brabus »

Crawlie skrev:Kører du så råddent på de danske veje? Billede

Lyder ellers til at der er rimelig god fart på den lupo der! Min vil ikke længere op end 160............ på tyske veje selvfølgelig :mrgreen:
Jeg køre altid efter forholdene Billede
Den er som sagt chippet ellers ja så går de nok kun de 160.
De kan jo køre 4 gear ud til 170 hvis, du holder den nede i - i tiptronic. Samme med 3 gear her skifter de som regel ved 110 men 120 hvis du holder den i -
De rykker so. Regel ekstra godt det lille ekstra stykke helt ud til det røde felt.
Ja jeg bruger min Lupo. Gider ikke spare for at passe på. Ting skal kunne bruges og nydes til deres fulde potentiale og ja det vil altid presse delene hårdere og her er jeg så altid klar på blot og vedligeholde og udskifte efter behov. Så det meget sjovere I længden. Intet holder alligevel evigt. Men det gør det og have det sjovt uden begrænsninger Billede

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Toppakning skift

Indlæg af doktorfrank »

8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar