Turbo tøven, manglende tryk

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Rene skov
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 6. jan 2020 07:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Arden

Turbo tøven, manglende tryk

Indlæg af Rene skov »

Trykket forsvinder, og beskyldte sådan set min lupo for at turboen hænger.
Men så her til morgen er trykket ikke væk, men den tøver bare, nogle gange få sekunder før den trækker til. Andre gange skal jeg slippe og give gas, eller geare ned så kommer den.

Er ude i manifold kan have en revne, hvor skal jeg ellers kigge?

Nogen gange forsvinder trykket så helt, hvor den lige skal slukkes og startes. Men har lagt mærke til den tøven i tryk, siden trykket forsvandt første gang.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Turbo tøven, manglende tryk

Indlæg af 383CI »

Hej


Der mangler en definition af hvordan og hvordan trykket forsvinder, og om du er sikker på det er turbotrykket, eller bilen bliver langsommere af en anden grund.

Hvis den tøver, bilen altså, af og til og ellers vender tilbage til normalen UDEN at være afbrudt tænker jeg på en træg vakkum dåse.
Hvis den bliver sløv og kun kommer til normalen efter at være afbrudt og genstartet tænker jeg N75
Alternativt en tilgroet turbolader/vlt del.

Kig her:
viewtopic.php?f=10&t=20


Kodeordene er VLT og N75 og LIMP

Nu er det første indlæg kan jeg se. Alle problemer er løst med de biler og dem der ikke er finder vi ud af, men det er ikke FB her så vi er langt forbi olietyper og mængden på gearkassen. Men det kræver folk gider selv, så FAQen er et godt sted at bruge en aften.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Rene skov
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 6. jan 2020 07:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Arden

Re: Turbo tøven, manglende tryk

Indlæg af Rene skov »

Troede faktisk trykket forsvandt helt.
Det er først gået op for mig i dag, at bilen går ujævnt og trykket så kommer igen, fordi jeg kørte den i manuel.

Jeg havde ikke kunne læse andre fejl en overskredet tryk. Som jeg også fra 1.9 tdi kender til det med vær og n75.

Men men men. Har så lige haft min OBDeleven (og ja ved godt den ikke er velset alle steder) på her hjem i dag. Den siger nu at føleren i manifold er kortsluttet til stel.

Hvad er det for en føler?
Vedhæftede filer
Screenshot_20200106-163239_OBDeleven.jpg
Screenshot_20200106-163239_OBDeleven.jpg (683.81 KiB) Vist 2749 gange
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Turbo tøven, manglende tryk

Indlæg af 383CI »

Ladetryksregulering overskredet er den fejl der meget typisk kommer når N75 ikke får lukket VLTèn
Bilen kommer ikke til at trække normalt før motoren har været stoppet og startet igen. Det er nemt at tjekke, opskriften er at køre ind til siden når bilen mangler tryk og få en anden til at kigge på armen på turboen mens maskinen får gas. Så skal den gå ubesværet, gør den ikke det er det med stor sikkerhed N75 der fejler.

Det med den tøver kan nemt være VLT`delen der er kokset til eller en træg vakkum dåse.

Hvis den HakHakHakHakHakHakèr er det sikkert den manifold sensor der fejler, det er også en typisk fejl. Ledningerne er knækket i overgangen fra karosseri til føleren. Inde i plasticrøret. Det kan være svært at mærke/se.
Når der er forbindelse trækker den som den skal.

Jeg tænker ikke der er manifolder der er knækket, det er hørt men står ikke på de første sider i fejlbogen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Rene skov
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 6. jan 2020 07:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Arden

Re: Turbo tøven, manglende tryk

Indlæg af Rene skov »

Glemte at skrive herinde, nu det var nyt for mig.
Fejlen var map sensor. Efter den blev skiftet kører den som ny.

Den var så kun 6 måneder gammel.
Besvar