Bil sidder “fast” i tænding.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Mukisimba »

Hej alle.

Jeg har et problem med, at Lupo ikke vil tænde ELLER slukke (stå på 0).

Nøglen kan godt komme ud, men den sidder simpelthen fast i tændingen, hvad kan det mon være. Jeg har læst en del på forummet, at det sagtens kan være bundstykket i tændingen, der er slidt.

Nøglen kan ikke drejes om på start. Rattet har været kørt helt op og helt ned, prøvet i STOP og i N, ingen held.
Bilen er grundjusteret, ny kobling er monteret for 5t km siden.

Hvad skal jeg forsøge med?
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tænker det er tappen i bunden af tændingslåsen der er knækket, søg lidt herinde, det er set før 😎👍🏻
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Mukisimba »

Det er palen der er knækket, bundstykket var også færdig.
Hvor i alverden finder jeg sådan en pal?? HASTER
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Ejner »

Pal sidder for enden af cylinder for tændingsnøgle, og stikker ned i bundstykket. Så ved vrid af nøgle ledes der via bundstykke i de forskellige sekvenser spænding til strømkredse for start/stop.
Skiftede cylinder ud for små 2 år pga. netop knækket pal og skiftede samtidigt til nyt bundstykke.
VW har cylinder der passer til nøgle som reservedels nr. 107905855LB formedelst ca. kr. 1.150 +m. Bundstykke res. nr. 6NO905865 ca. kr. 290 +m.
Bestilles via nr. plade med leveringstid ca. 4 dage. Alternativt kan VW også levere ny cylinder med ny nøgle til lavere pris, men så kan princippet om kun én nøgle til alle låse ikke opretholdes.
Som en hurtig og midlertidig løsning kan du demontere beklædning ved ratstamme, afviser- og viskerstik, airbag og rat(kræver aftrækker) for komme til bundstykkets multistik, som demonteres. Det hele samles igen bortset fra du lader multistikket være løst hængende, og så farer du i T. Hansen og køber deres bundstykke til ca. kr. 100. Dette bundstykke trykkes på multistik, og anvendes nu med en passende skruetrækker til start og stop.
Nøglen anvendes nu kunne til at låse ratlås og startspærre op.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Mukisimba »

Ejner skrev: ons 11. dec 2019 22:16 Pal sidder for enden af cylinder for tændingsnøgle, og stikker ned i bundstykket. Så ved vrid af nøgle ledes der via bundstykke i de forskellige sekvenser spænding til strømkredse for start/stop.
Skiftede cylinder ud for små 2 år pga. netop knækket pal og skiftede samtidigt til nyt bundstykke.
VW har cylinder der passer til nøgle som reservedels nr. 107905855LB formedelst ca. kr. 1.150 +m. Bundstykke res. nr. 6NO905865 ca. kr. 290 +m.
Bestilles via nr. plade med leveringstid ca. 4 dage. Alternativt kan VW også levere ny cylinder med ny nøgle til lavere pris, men så kan princippet om kun én nøgle til alle låse ikke opretholdes.
Som en hurtig og midlertidig løsning kan du demontere beklædning ved ratstamme, afviser- og viskerstik, airbag og rat(kræver aftrækker) for komme til bundstykkets multistik, som demonteres. Det hele samles igen bortset fra du lader multistikket være løst hængende, og så farer du i T. Hansen og køber deres bundstykke til ca. kr. 100. Dette bundstykke trykkes på multistik, og anvendes nu med en passende skruetrækker til start og stop.
Nøglen anvendes nu kunne til at låse ratlås og startspærre op.
Dejlig info. Men har nyt bundstykke, og jeg søger udelukkende den pal der. Synes det er så åndsvagt at smide helt ny cylinder i.

Kan denne måske bruges?
https://www.thansen.dk/product.asp?pn=- ... =1900-3960

Bare et skud i bøssen :-)
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Mukisimba »

Her kommer lige et billede af det møg. :evil:

https://imgur.com/IZC5v6f
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Ejner »

Jeg søgte højt og lavt på nettet uden at kunne finde en cylinder der passede. T. Hansen har bundstykker til lavere pris.
Endte med oem reservedele fra VW, og det spiller stadig som forventet, dyrt men dejligt...
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Mukisimba »

Hej igen.

Det bliver højst sandsynligt en brugt tændingslås hos ophugger jeg bruger. Jeg har fundet 2 i nærheden af mig selv. Håber det funker. :shock:
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Ejner »

Det burde sagtens kunne fungere.
Dog bliver nøgle til dørlås og start forskellig, løsningen bliver mere økonomisk spiseligt forudsat at pal på den nye "gamle" holder på sigt.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Mukisimba »

Ejner skrev: tors 12. dec 2019 09:56 Det burde sagtens kunne fungere.
Dog bliver nøgle til dørlås og start forskellig, løsningen bliver mere økonomisk spiseligt forudsat at pal på den nye "gamle" holder på sigt.
Ja, lige præcis. Men man kan jo selvfølgelig også tage palen ud og bruge i den nuværende lås, jeg kan se at på det jeg har hentet, der er der forboret, idet låsen er fra en 05’er Lupo, så det burde faktisk være lige til.
Men for at undgå mere uforudsigeligt, så tror jeg bare, at jeg holder mig til 2 nøgler.
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af 383CI »

Mukisimba skrev: tors 12. dec 2019 13:23
Men for at undgå mere uforudsigeligt, så tror jeg bare, at jeg holder mig til 2 nøgler.
For lige at foregribe så kan det give andre problemer med en anden nøgle.
Startspærren vil ikke accepterer den umiddelbart og mig bekendt er det ikke lykkes nogle at kode den om endnu. VW kan sikkert hvis ikke de har glemt det, men alternativt er det "nemt" at deaktiverer den.
Startspærren altså, men det kræver et Vag-Commandor kabel, det kan ikke gøres med VCDS.

Og der er (måske) forvirring, som jeg læser det. Bundstykket kan drille, det er det sorte kontaktsæt der sidder neden for tændingslåsen. Det kan (også) drille så når det er skilt af ville jeg skifte det også. Det er vist rimeligt "nemt" modsat det alu. stykke der går fra låsen og end i bundstykket, det er det der knækker.


Så operationen er ikke helt problemfri uanset. Jeg har dog, men stor og ubetinget beundring, set et "palskifte" udført, efter 3èren pludeseligt midt om natten måtte på ryggen af en Falckbil og køres til doktor.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Mukisimba »

383CI skrev: tors 12. dec 2019 13:45
Mukisimba skrev: tors 12. dec 2019 13:23
Men for at undgå mere uforudsigeligt, så tror jeg bare, at jeg holder mig til 2 nøgler.
For lige at foregribe så kan det give andre problemer med en anden nøgle.
Startspærren vil ikke accepterer den umiddelbart og mig bekendt er det ikke lykkes nogle at kode den om endnu. VW kan sikkert hvis ikke de har glemt det, men alternativt er det "nemt" at deaktiverer den.
Startspærren altså, men det kræver et Vag-Commandor kabel, det kan ikke gøres med VCDS.

Og der er (måske) forvirring, som jeg læser det. Bundstykket kan drille, det er det sorte kontaktsæt der sidder neden for tændingslåsen. Det kan (også) drille så når det er skilt af ville jeg skifte det også. Det er vist rimeligt "nemt" modsat det alu. stykke der går fra låsen og end i bundstykket, det er det der knækker.


Så operationen er ikke helt problemfri uanset. Jeg har dog, men stor og ubetinget beundring, set et "palskifte" udført, efter 3èren pludeseligt midt om natten måtte på ryggen af en Falckbil og køres til doktor.
Også hvis jeg flytter den lille styreboks i nøglen til den “ny” nøgle?

PS der er indkøbt ny bundstykke også.
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af 383CI »

Mukisimba skrev: tors 12. dec 2019 14:16

Også hvis jeg flytter den lille styreboks i nøglen til den “ny” nøgle?

PS der er indkøbt ny bundstykke også.
Nej så tænker jeg det vil virke, startspærren skal jo "se" chippen i nøglen som så skal passe til en streng i HEX format i styringen.
Eller sagt på almindeligt Dansk, chippen i nøglen skal passe til startspærren.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Mukisimba »

383CI skrev: tors 12. dec 2019 15:36
Mukisimba skrev: tors 12. dec 2019 14:16

Også hvis jeg flytter den lille styreboks i nøglen til den “ny” nøgle?

PS der er indkøbt ny bundstykke også.
Nej så tænker jeg det vil virke, startspærren skal jo "se" chippen i nøglen som så skal passe til en streng i HEX format i styringen.
Eller sagt på almindeligt Dansk, chippen i nøglen skal passe til startspærren.
Det endte med at palen blev flyttet og alting spiller nu. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Så skal bilen lige spores imorgen og synes, så kan den lidt igen. :P
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Mukisimba »

Hej alle.

En lille update.

Havde Lupo til syn i går og den gik desværre IKKE igennem.

Synsmanden prikker med fingeren hul omme i Venstre bag, se link til billede: https://imgur.com/4vbg4eg

Nå, det var sådanset den eneste fejl den havde, han ville naturligvis ikke godtage den, hvilket jeg i den forstand godt kan forstå. Ønskede ham god weekend og sagde “vi ses mandag morgen.”

Her til morgen var det så igang med projekt udbedring og “kom videre”. :lol:

Af med bundmåtte i bag, af med bagsæde, for at kunne komme til bundmåtte.
Fik løftet bilen på liften og skåret det rådne område væk samt fjernet diverse ledninger i frygt for evt. nedsmeltning ved svejsning.

Nyt jern blev påsvejst, slebet, rustbeskyttet og malet i nogenlunde samme farve som resten af undervognen, samt en omgang korrosionsbeskyttelse. Den fik sgu også lige lidt at leve af inde i bilen, så nu burde der ikke være mere at komme efter. :P

Resultat: https://imgur.com/k7VfU8w

Har ikke lige nogle billeder inde fra, men er godt tilfreds med det lille resultat.

Nu mangler jeg bare lige et godkendt stempel på mandag i synsbogen, og så har vi igen igen 2 år af drøne i.

Dette var blot en lille “historie”, der bliver puslet omkring den lille sølvgrå ulv.

Rigtig god weekend allesammen, nu må julefrokosten godt komme an i aften! :lol: :lol:
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Mukisimba »

Så blev ulven omsynet og GODKENDT. :mrgreen: :mrgreen:

God jul inden så længe folkens. 8-)
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af sussi »

Tommel-op.jpg
Tommel-op.jpg (1.3 KiB) Vist 6943 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Bil sidder “fast” i tænding.

Indlæg af Atjuh 3L »

Tillykke, og i lige måde.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar