årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Helt ny på 3L forum og helt ny i forhold til 3L, så bær over med rookie spørgsmål
Sønnike på sabbatår har købt en gammel svend til at pendle til arbejde.
Den har egentlig kørt fint de første par måneder, men nu driller den os lidt.
Lidt underlig startprocedure:
- bil kan ikke umiddelbart startes. Der er strøm på, men når man drejer nøglen til Start, sker der ingenting
- bemærker, at med tænding på, viser gearindikatoren i speedo at bilen står i 5 .. wtf ?
- sætter tænding på og flytter gearvælger til N, og derefter kan bilen fint startes
Problembeskrivelse:
- problemet er nu at lamperne (altså R, N, D..) nede ved gearvælgeren, bare står og blinker, ligegyldigt hvad vi vælger
- gearindikator i speedo følger gearvælgeren. Dvs flytter vi til R, viser den R i speedo. Flytter vi til N, viser den N ... D osv. Men lamperne nede ved gearvælgeren blinker bare
- selv om gearindikator i speedo viser D, så tager bilen ikke gas når vi slipper bremsen og trykker på speederen. Vi kan trykke speederen i bund, og den går bare i tomgang.
Det virker som om den ikke kan sætte sig i gear.
Har læst sussi's fine post her: viewtopic.php?f=22&t=2085
.. og tænker at det skal vi helt klart have tjekket (altså at den har nok hydraulikolie).
Men lige nu pisser det ned og det er blevet mørkt, og jeg har alligevel ikke noget olie... så det må vente til i morgen
Er i tvivl om én ting:
I sussi's artikel nævnes "stikket ved pumpen" i 2). Er der nogen der kunne levere et billede af det stik man skal have fat i ?
Nogen generelle kommentarer ellers til vores kvaler ?
p.s.: er ikke ny til VAG generelt og har org VCDS. Jeg kunne cleare alle fejlkoder på den.
Sønnike på sabbatår har købt en gammel svend til at pendle til arbejde.
Den har egentlig kørt fint de første par måneder, men nu driller den os lidt.
Lidt underlig startprocedure:
- bil kan ikke umiddelbart startes. Der er strøm på, men når man drejer nøglen til Start, sker der ingenting
- bemærker, at med tænding på, viser gearindikatoren i speedo at bilen står i 5 .. wtf ?
- sætter tænding på og flytter gearvælger til N, og derefter kan bilen fint startes
Problembeskrivelse:
- problemet er nu at lamperne (altså R, N, D..) nede ved gearvælgeren, bare står og blinker, ligegyldigt hvad vi vælger
- gearindikator i speedo følger gearvælgeren. Dvs flytter vi til R, viser den R i speedo. Flytter vi til N, viser den N ... D osv. Men lamperne nede ved gearvælgeren blinker bare
- selv om gearindikator i speedo viser D, så tager bilen ikke gas når vi slipper bremsen og trykker på speederen. Vi kan trykke speederen i bund, og den går bare i tomgang.
Det virker som om den ikke kan sætte sig i gear.
Har læst sussi's fine post her: viewtopic.php?f=22&t=2085
.. og tænker at det skal vi helt klart have tjekket (altså at den har nok hydraulikolie).
Men lige nu pisser det ned og det er blevet mørkt, og jeg har alligevel ikke noget olie... så det må vente til i morgen
Er i tvivl om én ting:
I sussi's artikel nævnes "stikket ved pumpen" i 2). Er der nogen der kunne levere et billede af det stik man skal have fat i ?
Nogen generelle kommentarer ellers til vores kvaler ?
p.s.: er ikke ny til VAG generelt og har org VCDS. Jeg kunne cleare alle fejlkoder på den.
- KMDTHY
- Indlæg: 4985
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
- bil kan ikke umiddelbart startes. Der er strøm på, men når man drejer nøglen til Start, sker der ingenting
Ganske normalt hvis bilen ikke har styr på kobling eller gear.
- bemærker, at med tænding på, viser gearindikatoren i speedo at bilen står i 5 .. wtf ?
Ganske normalt, selvom det er lidt misvisende, da bilen står i bakgear i STOP.
- sætter tænding på og flytter gearvælger til N, og derefter kan bilen fint startes.
Kan i høre/se om gangsteller/gearvælgeren er aktiv her?
Har læst sussi's fine post her: viewtopic.php?f=22&t=2085
.. og tænker at det skal vi helt klart have tjekket (altså at den har nok hydraulikolie).
Men lige nu pisser det ned og det er blevet mørkt, og jeg har alligevel ikke noget olie... så det må vente til i morgen
Godt sted at starte og få styr på det
Er i tvivl om én ting:
I sussi's artikel nævnes "stikket ved pumpen" i 2). Er der nogen der kunne levere et billede af det stik man skal have fat i ?
Der er ikke så meget at være i tvivl om, pumpen sidder sådan lidt for sig selv, det er det eneste stik der er på den.
Nogen generelle kommentarer ellers til vores kvaler ?
Få styr på 383CI sangen
Ganske normalt hvis bilen ikke har styr på kobling eller gear.
- bemærker, at med tænding på, viser gearindikatoren i speedo at bilen står i 5 .. wtf ?
Ganske normalt, selvom det er lidt misvisende, da bilen står i bakgear i STOP.
- sætter tænding på og flytter gearvælger til N, og derefter kan bilen fint startes.
Kan i høre/se om gangsteller/gearvælgeren er aktiv her?
Har læst sussi's fine post her: viewtopic.php?f=22&t=2085
.. og tænker at det skal vi helt klart have tjekket (altså at den har nok hydraulikolie).
Men lige nu pisser det ned og det er blevet mørkt, og jeg har alligevel ikke noget olie... så det må vente til i morgen
Godt sted at starte og få styr på det
Er i tvivl om én ting:
I sussi's artikel nævnes "stikket ved pumpen" i 2). Er der nogen der kunne levere et billede af det stik man skal have fat i ?
Der er ikke så meget at være i tvivl om, pumpen sidder sådan lidt for sig selv, det er det eneste stik der er på den.
Nogen generelle kommentarer ellers til vores kvaler ?
Få styr på 383CI sangen
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- KMDTHY
- Indlæg: 4985
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Rød pil på stikket
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Tak Klaus!
I forhold til hydraulikolie -
Jeg læser indlæg herinde, der siger at det ikke må købes i T. Hansen o.lign.
Hvor køber man (helst fysisk butik) den rigtige olie ?
I forhold til hydraulikpumpen med stikket -
Det vil jo være en oplagt fejlkilde hvis den simpelt hen ikke kører og laver dét den skal.
Når motoren er startet, skal denne pumpe så køre konstant ?
EDIT: fandt svar i denne - viewtopic.php?f=22&t=30
I forhold til hydraulikolie -
Jeg læser indlæg herinde, der siger at det ikke må købes i T. Hansen o.lign.
Hvor køber man (helst fysisk butik) den rigtige olie ?
I forhold til hydraulikpumpen med stikket -
Det vil jo være en oplagt fejlkilde hvis den simpelt hen ikke kører og laver dét den skal.
Når motoren er startet, skal denne pumpe så køre konstant ?
EDIT: fandt svar i denne - viewtopic.php?f=22&t=30
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Købte 1L G 004 000 M2 hos lokal VW forhandler til kr 143,- incl. moms.
Stik af pumpe, skrue trykkugle af og tjekke at den ikke skvulper, igen monteret og tilspændt trykkugle.
Derefter efterfyldt olie. Jeg kunne fylde ca 200ml på, og så stod det oppe i kraven ved det grønne låg.
Grønt låg på, stik på.
Derefter:
- åbner venstre dør. Pumpe kører i 10-15 sekunder og stopper derefter
- gearvælger i STOP
- tænding på, og om til START .... dødt.
- gearvælger i N
- nu kan den startes
Så snart den er startet, blinker lamperne nede ved gearvælgeren. Dvs ingenting ændret ved at efterfylde hydr.olie
Stik af pumpe, skrue trykkugle af og tjekke at den ikke skvulper, igen monteret og tilspændt trykkugle.
Derefter efterfyldt olie. Jeg kunne fylde ca 200ml på, og så stod det oppe i kraven ved det grønne låg.
Grønt låg på, stik på.
Derefter:
- åbner venstre dør. Pumpe kører i 10-15 sekunder og stopper derefter
- gearvælger i STOP
- tænding på, og om til START .... dødt.
- gearvælger i N
- nu kan den startes
Så snart den er startet, blinker lamperne nede ved gearvælgeren. Dvs ingenting ændret ved at efterfylde hydr.olie
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Stort skulderklap til NS Auto Horsens!!
Havde fået dem anbefalet, og da jeg ikke selv havde succes med de ting jeg forsøgte, ringede jeg til Niels:
"Når det blinker nede ved gearvælgeren, betyder det at bilen er i nødprogram"
"Prøv lige at kontrollere de 4 små sikringer i kassen ved hydraulikpumpen.."
Bingo!
Den gule 20A var sprunget. Da den var blevet skiftet kørte bilen igen.
Efterflg har jeg været i Elsawin for at finde ud af hvad den sikring forsyner.. men jeg har ikke kunnet få tingene til at stemme. Som jeg læser dokumentationen, skulle den plads (SA7) være en 30A .... så måske tidl. ejer bare har sat en for lille sikring i ?! Anyways, jeg brugte en 20A igen.
Havde fået dem anbefalet, og da jeg ikke selv havde succes med de ting jeg forsøgte, ringede jeg til Niels:
"Når det blinker nede ved gearvælgeren, betyder det at bilen er i nødprogram"
"Prøv lige at kontrollere de 4 små sikringer i kassen ved hydraulikpumpen.."
Bingo!
Den gule 20A var sprunget. Da den var blevet skiftet kørte bilen igen.
Efterflg har jeg været i Elsawin for at finde ud af hvad den sikring forsyner.. men jeg har ikke kunnet få tingene til at stemme. Som jeg læser dokumentationen, skulle den plads (SA7) være en 30A .... så måske tidl. ejer bare har sat en for lille sikring i ?! Anyways, jeg brugte en 20A igen.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Tak for en tilbagemelding! Nu er det spændende, om den sikring springer igen. 20A er det normale i den position, men om den klarer, at pumpen kører hele tiden er nok tvivlsomt - fornuftigvis? for pumpemotoren er kun beregnet til intermitterende drift.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- KMDTHY
- Indlæg: 4985
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Hvor læser du pumpen hele tiden kører?doktorfrank skrev: ↑lør 23. nov 2019 14:54 Tak for en tilbagemelding! Nu er det spændende, om den sikring springer igen. 20A er det normale i den position, men om den klarer, at pumpen kører hele tiden er nok tvivlsomt - fornuftigvis? for pumpemotoren er kun beregnet til intermitterende drift.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Det var fint du lige bekræftede at der skal sidde en 20A på den plads. Havde tænkt at kaste det spørgsmål op herdoktorfrank skrev: ↑lør 23. nov 2019 14:54 Tak for en tilbagemelding! Nu er det spændende, om den sikring springer igen. 20A er det normale i den position, men om den klarer, at pumpen kører hele tiden er nok tvivlsomt - fornuftigvis? for pumpemotoren er kun beregnet til intermitterende drift.
Jeg mener ikke pumpen kører konstant.
Når jeg åbner venstre fordør, kører den i noget der ligner .. 10-15 sekunder måske, hvorefter den stopper. Hvornår den så stopper/starter igen, ved jeg ikke rigtigt, for så kører man jo...
Men i hvert fald - ved "cold boot" af bilen, kører den kun kortvarigt ved døråbning, og så slukker den igen.
Så tænker det er som det skal være.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
I trådens andet indlæg var spørgsmålet, om pumpen skal køre hele tiden. Det misforstod jeg derhen, at det på et tidspunkt, evt på grund af mangel på hydraulikolie, havde været tilfældet. Deraf mit forslag til en forklaring på den overbrændte sikring.
Når det så ikke er tilfældet, kan jeg foreslå en overgang i elmotorens kommutator på grund af ophobet, afslidt materiale fra “kullene”. Adskillelse kræver blot, at de to nitter bliver boret ud. Ved genmontering skal de bare erstattes af et par skruer og møtrikker.
Når det så ikke er tilfældet, kan jeg foreslå en overgang i elmotorens kommutator på grund af ophobet, afslidt materiale fra “kullene”. Adskillelse kræver blot, at de to nitter bliver boret ud. Ved genmontering skal de bare erstattes af et par skruer og møtrikker.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Jeg tror også at min formulering efterlod rum til fortolkning..doktorfrank skrev: ↑søn 24. nov 2019 10:28 I trådens andet indlæg var spørgsmålet, om pumpen skal køre hele tiden. Det misforstod jeg derhen, at det på et tidspunkt, evt på grund af mangel på hydraulikolie, havde været tilfældet. Deraf mit forslag til en forklaring på den overbrændte sikring.
Jeg spurgte af uvidenhed, om det var meningen at den skulle konstant. Ikke fordi jeg havde konstateret at den gjorde det.
Men det fremgik ikke klart.
Tak for tip mht. "renovering" af elmotorens kommutator. Indtil videre kører bilen fint, men dette er noteret.
- KMDTHY
- Indlæg: 4985
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Der manglede jo 200ml olie, så lidt mere har pumpen nok kørt. Men om det virkelig har gjort udslaget skal jeg ikke gøre mig klog på. Bare r
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Mjaa.... jeg tror selvfølgelig kun det har gavnet at få den toppet op, så der er den mængde på der skal være.
Men det er min umiddelbare (mave)fornemmelse at det var den sprungne sikring der var det største problem.
Men det er min umiddelbare (mave)fornemmelse at det var den sprungne sikring der var det største problem.
-
- Indlæg: 4801
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
I og med at der kun er ca 400 ml på systemet er det jo en ret stor procentdel der manglede
Måske der har været for lidt og pumpen har kørt væsentligt mere end den burde og derfor har sprunget sikringen
Måske der har været for lidt og pumpen har kørt væsentligt mere end den burde og derfor har sprunget sikringen
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Kim - Det lyder som en sandsynlig teori. Jeg har læst mig frem til at der skal være 600ml ... så dvs 1/3 mangledeKim B Olesen skrev: ↑søn 24. nov 2019 12:10 I og med at der kun er ca 400 ml på systemet er det jo en ret stor procentdel der manglede
Måske der har været for lidt og pumpen har kørt væsentligt mere end den burde og derfor har sprunget sikringen
Men.. er det hydraulikpumpen der sidder på det kredsløb som den gule 20A sikrer ? (altså den der var sprunget)
Som skrevet tidligere, kunne jeg ikke finde det rigtige strømskema i Elsawin for en 2001 med motor ANY. Der var for alle mulige andre motorkoder....
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Strømskemaer er ikke lette at komme over ... og varierer med årsmodel (jeg er fortsat forvirret, omend på et højere plan ). Men det er en tålelig opgave at snuppe sikringen og se, om pumpen går i stå
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- HansH
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Taulov
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Det hjalp på mine opslag i Elsawin at anvende rigtig årgang...
Bilen er produceret 06.06.2001 og dermed modelår 2002
Motorkode AYZ.
Sikring SA8 på 20A er til V7 - køleventilator.
NS Auto snakkede om at køleventilatoren egentlig bare er defekt på mange af de 3L der kører rundt.
Den lille TDI motor afgiver ikke meget varme, og derfor er der kun sjældent brug for den.
Tænker det nok skal passe at den også bare er "groet til" på vores..
Bilen er produceret 06.06.2001 og dermed modelår 2002
Motorkode AYZ.
Sikring SA8 på 20A er til V7 - køleventilator.
NS Auto snakkede om at køleventilatoren egentlig bare er defekt på mange af de 3L der kører rundt.
Den lille TDI motor afgiver ikke meget varme, og derfor er der kun sjældent brug for den.
Tænker det nok skal passe at den også bare er "groet til" på vores..
- KMDTHY
- Indlæg: 4985
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: årg 2001 - D,R,N blinker i skiftekulisse
Hvis den kun forsyner køleventilator kan man da undre sig hvorfor bilen ikke kan køre. Men... det er jo en Lupo 3L...HansH skrev: ↑man 25. nov 2019 08:46 Det hjalp på mine opslag i Elsawin at anvende rigtig årgang...
Bilen er produceret 06.06.2001 og dermed modelår 2002
Motorkode AZY.
Sikring SA8 på 20A er til V7 - køleventilator.
NS Auto snakkede om at køleventilatoren egentlig bare er defekt på mange af de 3L der kører rundt.
Den lille TDI motor afgiver ikke meget varme, og derfor er der kun sjældent brug for den.
Tænker det nok skal passe at den også bare er "groet til" på vores..
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.