omløber til olierør til turbo

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
32972
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 10. nov 2019 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: lolland

omløber til olierør til turbo

Indlæg af 32972 »

Jeg er desværre kommet til at ødelægge omløberen, der skal holde olierøret nede i turboen.
Er der nogen af jer der ved hvor jeg kan få fat i en ny en?
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: omløber til olierør til turbo

Indlæg af Ejner »

Omløberen på olierør skrues fast på niplen monteret i turbohus uden anvendelse af klemmering med system Ermeto.
Jeg har fået identificeret rørenden m/ omløber der passer i niplen som: Ermeto (EO) 8 mm serie L, da jeg til en brugt turbo manglede niplen i huset.
Du kan dog ikke udskifte omløber på olierøret, der er sammenhængende med først et kort stykke fleks rør med større diameter end stålrør som omløber ikke kan gå over, og som dernæst fortsætter videre i stålrør, der er placeret højre rundt om motor og er koblet ved afgang oliefilter på forsiden af motor med endnu en omløber.
1. Opsøg et brugt olierør med omløber, fleks og omløber i den anden ende alternativt et nyt olierør.
Husk at tjekke om nippel på turbohus er ubeskadiget i gevindet, ellers er der et nyt problem når du monteret et andet olierør.
2. Finder du en ny omløber ved en stålgrossist der sælger Ermeto fittings fex Sanistål kan olierøret evt. skæres over på en lige strækning før fleks. Omløber udskiftes og efterfølgende hårdmetal loddes røret igen. Husk niplen skal være intakt på gevind, og rør skal renses efter lodning.
1 og 2 kræver begge demontage/genmontage af olierør fra turbo til oliefilter.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
32972
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 10. nov 2019 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: lolland

Re: omløber til olierør til turbo

Indlæg af 32972 »

Tak for svaret, jeg har måske formuleret mig forkert. Det er niplen som omløberen er skruet fast på, det er den der er knækket. :)
Besvar