Øv.. den drypper vand :shock:

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Vingenut_12
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. okt 2019 12:03
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: 3300

Øv.. den drypper vand :shock:

Indlæg af Vingenut_12 »

Yes.. fik anskaffet en fino lupo.. den havde da godt nok lidt problemer med at holde vandet.. fik skiftet en enkelt slange, hvor den var begyndt at bule ud.
Men..

Den drypper flere steder fra :o

Umiddelbart mest her fra.. hvad den tidligere ejer og mekanikker kalder thermostathuset?
Jeg har søgt højt og lavt, men må opgive og istedet spørge herinde.

Der er vedhæftet et billede hvor man kan se huset, og dækslet (der ligger formentlig en papirpakning her) hvor hulen finder man en ny pakning hertil? - eller er det "bare" flydende pakning der skal høvles i?

PS. Det er ikke min motor... det var bare det eneste billede af huset jeg lige kunne finde på nettet :)

Første reg.: 26-01-2001
Motorkode: AYZ

Mange tak for hælpen.
Vedhæftede filer
lupo.jpg
lupo.jpg (55.92 KiB) Vist 2730 gange
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Øv.. den drypper vand :shock:

Indlæg af doktorfrank »

Det viser blot, hvorfor man skal holde sig til mekanikere, der ved hvad de taler om :o ... termostathus? Min bare røv (undskyld mit fransk) - den udpegede komponent er den såkaldte tandempumpe! Foruden at sørge for vakuum til bremse og motorstyring giver den brændstoftryk til indsprøjtningsdyserne. Så lugt til eller smag på det, der drypper; det er dieselolie :twisted:
Pumpens dæksel er vanskelig at gøre tæt, når problemet er opstået og flydende pakning i tilførslen til dyserne er at bede og større vanskeligheder. Pakningen fås som del af er rep-sæt (til ca. 500 kr.), og det er sådan set billigt :roll: når en ny pumpe vistnok ligger i nærheden af tre tusinde.
Med hensyn vandforbrug så undersøg meget nøje, hvor spildet kommer fra. Kig nøje på det skjulte afløb fra ekspansionsbeholderen; overtryk i kølesystemet er ofte årsag til slanger (og vandpumpe) der bliver utætte - og så er årsagen oftest, at toppakningen har opgivet ævret :cry:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Øv.. den drypper vand :shock:

Indlæg af 383CI »

Hvis mekanikeren mener den spilder vand derfra hvor pilen peger vil jeg ikke vide mere!
Eller sagt på en anden måde, hvis der er vand, bare i nærheden, er det ikke vanddryp der er dit største problem.

Så er "mekanikeren" problemet, eller rettere, det er allerede udtrykt med al tydelighed han ikke har LupoStand!

Der er et ca. 1/2 tomme rør i forbindelse med varmeanlæget der drejer sig rundt om maskinen. De rådner, det er meget typisk de drypper vand derfra, så frem med pandelampen og lokaliser hvor det kommer fra.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Vingenut_12
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. okt 2019 12:03
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: 3300

Re: Øv.. den drypper vand :shock:

Indlæg af Vingenut_12 »

Bum bum.. jeg må finde en pakning til en tandempumpe istedet :lol:

Nå men har lokaliseret hvor vandet, også, forsvinder ud.. ved vandpumpen.. så ny pumpe og tandrem osv. når man nu er igang.

Tak for svar.. jeg lurer lige om jeg evt. kan se om der er mere overtryk end normalt.
Vingenut_12
Indlæg: 12
Tilmeldt: ons 30. okt 2019 12:03
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: 3300

Re: Øv.. den drypper vand :shock:

Indlæg af Vingenut_12 »

Hmm har lige opdaget.. at oliefyret , tømmer vandbeholderen?
altså når temperaturen er ok.. måske er det kommet luft i systemet?

Det er opstået efter jeg fik skiftet slange til kølesystemet.

Kan mærke at slanger til/fra oliefyr, bliver varme, men ligepludselig kommer vandet ud af det skjulte afløb fra ekspansionsbeholderen - og Yvonne siger at hun mangler vand (ca 1L kan jeg komme på)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Øv.. den drypper vand :shock:

Indlæg af sussi »

Som doktorfrank skriver længere oppe:
Med hensyn vandforbrug så undersøg meget nøje, hvor spildet kommer fra. Kig nøje på det skjulte afløb fra ekspansionsbeholderen; overtryk i kølesystemet er ofte årsag til slanger (og vandpumpe) der bliver utætte - og så er årsagen oftest, at toppakningen har opgivet ævret
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar