Motor skift.
Motor skift.
God aften.
Jeg har i weekenden skiftet motor i min lupo. Da den anden var slidt. Fik den startet op. og den lød ganske fin. Da jeg så skulle til at køre hjem fra mit værksted Maks 1km. Begyndte Oile lampen at lyse. Men da jeg lige havde lavet service i forbindelse med motorskift. Vidste jeg at der var Oile på. Så valgte at trille meget langsomt, samt lytte til motor imens. I de sidste 500m. Men Gik så ud På parkeringspladsen. Ingen banke lyde eller lign. Og nu vil den ikke starte igen. Har en billig tester fra thansen. Som ingen fejl melder. Skal lige siges, at den har fået en sjov summe lyd fra kabinen. Lyder nærmest som en mobil. Der ligger og vibrer. Og det gjorde den ikke før. Kommer ikke fra gangsteller.
Kunne være dejligt vis nogle havde en ide om problemet. Så jeg slap for at få den på fejeblad. Har ikke rørt ved gangsteller. Eller gearskifte. Og blev faktisk grundjusteret for 10.000km siden. ( dog med gammel motor) Kunne dog godt bruge lidt hydraulik Oile.
Og den melder fejl på de 3 gløderør. Har haft dem ude og renset dem. Og slettet fejlkoden. Men de kommer bare igen. Sikringer er tjekket. Og virker fine.
PROBLEM LØST.
Så blev problemet fikset. Oile føler var defekt. Alle 3 gløderør var defekte. Og rensede diverse stik osv. Så nu virker den igen
Jeg har i weekenden skiftet motor i min lupo. Da den anden var slidt. Fik den startet op. og den lød ganske fin. Da jeg så skulle til at køre hjem fra mit værksted Maks 1km. Begyndte Oile lampen at lyse. Men da jeg lige havde lavet service i forbindelse med motorskift. Vidste jeg at der var Oile på. Så valgte at trille meget langsomt, samt lytte til motor imens. I de sidste 500m. Men Gik så ud På parkeringspladsen. Ingen banke lyde eller lign. Og nu vil den ikke starte igen. Har en billig tester fra thansen. Som ingen fejl melder. Skal lige siges, at den har fået en sjov summe lyd fra kabinen. Lyder nærmest som en mobil. Der ligger og vibrer. Og det gjorde den ikke før. Kommer ikke fra gangsteller.
Kunne være dejligt vis nogle havde en ide om problemet. Så jeg slap for at få den på fejeblad. Har ikke rørt ved gangsteller. Eller gearskifte. Og blev faktisk grundjusteret for 10.000km siden. ( dog med gammel motor) Kunne dog godt bruge lidt hydraulik Oile.
Og den melder fejl på de 3 gløderør. Har haft dem ude og renset dem. Og slettet fejlkoden. Men de kommer bare igen. Sikringer er tjekket. Og virker fine.
PROBLEM LØST.
Så blev problemet fikset. Oile føler var defekt. Alle 3 gløderør var defekte. Og rensede diverse stik osv. Så nu virker den igen
Senest rettet af Mlh-01 man 4. nov 2019 21:50, rettet i alt 2 gange.
Re: Motor skift.
Update.
Har nu startet motor med diesel start. Starter fint og står i tomgang. Får jeg den op på de 2000rpm. Lyser Oile lampen igen. Og efter at have stået i tomgang i et par min. Er den ved at dø. Ved lave omdr. Slukede motoren. Og den starter ikke igen. Håber at der er nogle bud på problemet.
Har nu startet motor med diesel start. Starter fint og står i tomgang. Får jeg den op på de 2000rpm. Lyser Oile lampen igen. Og efter at have stået i tomgang i et par min. Er den ved at dø. Ved lave omdr. Slukede motoren. Og den starter ikke igen. Håber at der er nogle bud på problemet.
Re: Motor skift.
Olietryks problemet kan skyltes filteret også er et THansens et, der var nogle den var så meget modstand i engang at det var et problem.
Så jeg ville skifte filteret og se om det løser problemet med lampen.
Så jeg ville skifte filteret og se om det løser problemet med lampen.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Motor skift.
Tag dine gløderør ud igen, og med en simpel multitester kører du en ohm måling på alle 3 gløderør ved at sætte det ene måleben på toppen hvor tilkoblings stikket er klikket på og det andet ben til stel på den udvendige side af gløderøret.
Du kan også udføre øvelsen når de sidder monteret med samme fremgangsmåde.
Må ikke vise ret meget over 1 ohm, så skal du smide den over højre skulder og anskaffe en ny.
Inden du evt. monterer nye er det en god ide lige at finde ohm tallet på en dugfrisk, så har du den viden til en anden god gang.
Ellers kan der på et 12V system ikke afleveres ampere nok til at gløderøret kan opnå den funktion den skal, nemlig at levere ca. 900-1.000 °C på spidsen for start af "selbstzünderen"
Du kan også udføre øvelsen når de sidder monteret med samme fremgangsmåde.
Må ikke vise ret meget over 1 ohm, så skal du smide den over højre skulder og anskaffe en ny.
Inden du evt. monterer nye er det en god ide lige at finde ohm tallet på en dugfrisk, så har du den viden til en anden god gang.
Ellers kan der på et 12V system ikke afleveres ampere nok til at gløderøret kan opnå den funktion den skal, nemlig at levere ca. 900-1.000 °C på spidsen for start af "selbstzünderen"
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: Motor skift.
Er oliepumpen ok?
Ved ikke om det fungerer ligesådan, men på min T5 lyser olielampen først fra 1700 rpm, selvom pumpen er defekt.
Ved ikke om det fungerer ligesådan, men på min T5 lyser olielampen først fra 1700 rpm, selvom pumpen er defekt.
Ulven kommer, ulven kommer
Re: Motor skift.
Hej, tak for svar. Det er et nyt Oile filter fra thansen. Så vil da lige prøve at skifte det til noget bedre. Men tak for hjælpen. Vender selvfølgelig tilbage. Vis/ når problemet er fikset.
Re: Motor skift.
Hej, det var den inden jeg skiftede. Arbejdede ved en hugger.så pillede selv motoren ud. Den havde kun gået 272***km. Virkede perfekt. Men tak for hjælpen. Vender tilbage når jeg ved mere.
-
- Indlæg: 4801
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Motor skift.
Enig med 383ci Det kunne godt være det med olielampen !
Uenig med ejnar en Lupo kan starte med 3 defekte gløderør, den ryger og halter bare lidt i starten
Hvis jeg var dig ville jeg ikke starte den mere for at sikre at den ikke tog skade pga manglende olietryk
Tjek lige alle diesel slanger eller specifik på sugesiden også dieselfilter og returventil
Uenig med ejnar en Lupo kan starte med 3 defekte gløderør, den ryger og halter bare lidt i starten
Hvis jeg var dig ville jeg ikke starte den mere for at sikre at den ikke tog skade pga manglende olietryk
Tjek lige alle diesel slanger eller specifik på sugesiden også dieselfilter og returventil
Re: Motor skift.
Hej Kim. Tak for input. Jeg er igang med at kigge på den nu. Og starter den heller ikke mere, før jeg er sikker på Oile pumpe er iorden har dog fundet en sikring som er sprunget. Der sidder 3 stk store 3x3,5cm sikringer, under sikringsboks. Har lige set at den helt ude til venstre, som hedder 40a 32v. Er sprunget. Nogen ide om hvad den er til? Bliver selvfølgelig skiftet. Skal bare lige se hvor man kan få dem
-
- Indlæg: 4801
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Motor skift.
Den har ingenting med det andet at gøre det er til brødristeren/tilskudsvarmeren i varmeapparatet
Re: Motor skift.
Så har jeg sku fået liv i lortet. Det var en sikring under rattet. Bag sikring boksen. Der hed 40a 32v. En af de store. Tror det var den. Det hjalp ihvertfaldOg Oile føler var bare defekt. Så den blev også skiftet. Gløderør er det eneste jeg mangler. Alle 3 virker ikke. Så det er nok bare en løs forbindelse. Eller lign.
Men tusind tak alle sammen. Det var dejligt med lidt hjælp. Er glad for jeg tilmeldte mig siden.
Men tusind tak alle sammen. Det var dejligt med lidt hjælp. Er glad for jeg tilmeldte mig siden.
Re: Motor skift.
Og rens af diverse stik. Og stelforbindelser. Var Nok det der gjorde mest. Men dejligt med ny motor. Som bare (næsten virker nu) men igen, mange tak for hjælpen.
Re: Motor skift.
Hej Kim. Så først din besked nu så sikring var det ikke. Nok bare rens af de diverse stik, og stel forbindelser. Men mange tak for inputKim B Olesen skrev: ↑tors 31. okt 2019 18:55 Den har ingenting med det andet at gøre det er til brødristeren/tilskudsvarmeren i varmeapparatet
-
- Indlæg: 4801
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Motor skift.
Godt den kører igen - jeg mener da 100% sikkert at de kun er til brødristeren de sikringer men kan da huske forkert