Ledningsbrud / Dobbelt kølevæsketemperaturenføler nr. 059 919 501A

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Ledningsbrud / Dobbelt kølevæsketemperaturenføler nr. 059 919 501A

Indlæg af funktionel »

Kære Lupo-eksperter….

Ulven har kørt upåklageligt i længere tid, men nu er den begyndt at melde fejl i instrumentpanelet, i form af et blinkende blåt kølerikon. Periodiske gange forbliver det blå ikon tændt. :(

Har udskiftet sensoren / føleren, som er en grøn enhed med en diameter på 20MM, som slutter tæt via en O-pakning. Det er en dobbelt kølevæsketemperaturenføler (G62 - reservedels nr. 059 919 501A), som sidder i et plasthus med et 4-polet stik. – Desværre har udskiftningen ikke hjulpet på den periodiske fejl. :(

Vcds udmåling har givet følgende forklaring:
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: Ingen
Styreenhedsnr:: VAG-Tuning
Komponent : 1,2l R3 EDC G001DS .com
Kodning : 00002
Forhandler : WSC 01233
VCID: 00046EEA001BF94F99-4ACE

1 fejl fundet:
17664 - Føler for kølevæsketemperaturen (G62)
P1256 - 35-10 - Afbrydelse/kortslutning til plus - Periodisk
Readiness: 0 0 X X X
Ud fra trådene i Lupo-forummet er jeg bekendt med, at det kan være en klassisk fejl med knækkede ledninger til sensoren på 3L-motorerne – så det er nok her, jeg tror, at fejlsøgningen bør indsættes.
Har nogle praktiske overvejelser og håber, at nogle af jer vil dele ud af jeres, således at jeg kan drage nytte af jeres erfaring. ;)

1. Laver I fejlsøgningen, - således at I følger de 4 små ledninger fra kølevæsketemperaturen, og skærer plastkablet op med en skalpel, og følger ledningsnettet indtil man visuelt kan se et brud ?
2. Laves der en ”bypass / lus ” kun over selve bruddet, - eller udskifter I resten af ledningerne?
3. Laver I fejlsøgningen, imens kabelnettet sidder i motorrummet, - eller skal man evt. forsøge at tage det ud, således at man får bedre plads og arbejdsstilling, bedre rengøring før lodning med efterfølgende krumpfleks på samlingerne.
4. Klipper I de 4 gamle kabler over og blinder dem af, - og trækker nye kabler - og bare lægger/stripser dem over på det eksisterende ledningsnet.
5. Af tråden fremgår det, at de oprindelige kabler er ”underdimensioneret” og brækker/ knækker – formentlig pga. vibrationerne. Vil et nyt kabeltværsnit: 0,75 mm2 være at foretrække?
6. Kan alternativet være at købe et nyt ledningsnet fra en donorbil. Har set et motorkabel: 6E0971659A - til salg, - men passer det ? - og kan det også have samme fejl…?

Håber, der er nogle, der vil byde ind med erfaring og gode staldtips. 😊

På forhånd TAK.

Mange Lupo-hilsner
Nordjyden.
Besvar