Tilkobling

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
ChrisThomsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 27. jun 2019 22:03
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Ikast

Tilkobling

Indlæg af ChrisThomsen »

Hej alle sammen, jeg har brug for lidt advice.

jeg oplevede i sidste uge at min lupo ikke rigitg koblede ordenligt til, og det samme når man bremsede var det som om den bremsede i gear som om tilkobling ikke fandt til stede.

jeg tænkte straks koblingen var defekt, så jeg rykkede gearkassen af, førings røret var helt smadret og koblingen var til slidt ihjel. jeg udskiftede kobling, udrykkerleje, føringsrør, og trykplade - også mærkede jeg også at alle gearene gik fint og det syntes jeg de gjorde. samlede det hele efter bogen, udskiftede hydraulik olien i systemet, og påfyldte 3,1 gear olie. fik indstillet koblings kablet og kørte grundindstilling igennem uden problemer, og creep point, bilen kørte perfekt i 2 dag, og nu er den begyndt og gøre det samme igen som om den bremser i gear og ikke kobler ordenligt ud i gear "3-4-5 gear."

" hvad jeg selv tænker, når jeg kan høre hydraulik pumpen har kørt, driller den ikke det næste gearskift, og det samme med nedbremsning - vil i prøve med en brugt hydraulik pumpe eller har i nogle bedre forslag?

evt nogle der kan fortælle mig, om den har seperate skifte gaffler i gearkassen.?

hit me up :D
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tilkobling

Indlæg af doktorfrank »

Hvis der er mindre end fem gearskift mellem pumpen bliver aktiveret (prøv stationært, N/D) er årsagen til tryktab sansynligvis gangsteller. Så er løsningen et sæt nye O-ringe til magnetventilerne. :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
ChrisThomsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 27. jun 2019 22:03
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Ikast

Re: Tilkobling

Indlæg af ChrisThomsen »

Ja det må jeg da lige prøve, men når jeg køre med den i triptronic så er der ingenting med tilkoblingen :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tilkobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Du skriver lidt underligt - som om den bremsede i gear 🤔 det gør den jo, den kobler kun ud for at skifte i et lavere gear 😬
Når der er noget med tilkoblingen eller mangel på samme - er det tit ABS signalet der er noget med 😎
Du har vel ikke tilfældigvis en ABS lampe der lyser 🤔
Eller på med vcds og scope alle hjulene ud, så er der tit en der dykker lidt ind imellem - så har du fundet fejlen 👍🏻
ChrisThomsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 27. jun 2019 22:03
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Ikast

Re: Tilkobling

Indlæg af ChrisThomsen »

det er satme også svær og forklare hvad fanden det er den gør :D

men nej ingen lysende " abs lampe" har trolds alt kigget de forskellige hjul sensor imens jeg køre, og de ligger alle sammen ens, men det er os kun engang imellem den gør det sjov, og ingen lageret fejl eller noget, jeg må køre med testeren på indtil den begynder på det igen :)
Senest rettet af ChrisThomsen tors 24. okt 2019 06:55, rettet i alt 1 gang.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Tilkobling

Indlæg af 383CI »

Har du vendt udrykkerlejet rigtigt på førringsrøret?

Ikke at jeg har praktisk erfaring med det, men det er før set/hørt det kan give problemer på kortere eller længere sigt hvis det er vendt 180grader, i bevægelses retningen.

Eller luft i hydraulik systemet?


Eller noget der har forskubbet sig i forbindelse med koblingscylinderen? Jeg havde en cylinder engang der sad løs på en eller anden besynderlig måde, det gav nogle underlige til og frakoblinger.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
ChrisThomsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 27. jun 2019 22:03
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Ikast

Re: Tilkobling

Indlæg af ChrisThomsen »

Udrykker lejet sidder rigtig det er 100% sikkert, og ja jeg har luftet hydrauliken ud, i tomgang i neutral og der kommer en fin stråle uden luft.

Men når jeg tænker mig om og Kim skriver det det med abs - virker det faktisk lidt som
En flækket abs ring, når jeg bremser og problemet er der vel og
Mærke. Så må lige køre lidt med vcds på abs målblokke 1, nu her når jeg skal til Århus.

Skriver lige en Update på det😀😀
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Tilkobling

Indlæg af 383CI »

ChrisThomsen skrev: tors 24. okt 2019 06:53

Men når jeg tænker mig om og Kim skriver det det med abs - virker det faktisk lidt som
En flækket abs ring, når jeg bremser og problemet er der vel og

Skriver lige en Update på det😀😀
De giver i alle fald tid ballade hvis de falder ud af og til. Specielt bag giver laaaannnnnngggggeeeeee tilkoblinger er min erfaring med dem jeg har set på.
Problemer med udkobling har jeg ikke direkte referancer til.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
ChrisThomsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 27. jun 2019 22:03
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Ikast

Re: Tilkobling

Indlæg af ChrisThomsen »

Så kom der syn for sagen, jeg kunne desværre ikke uploade videoen her på siden, så i må
nøjes med et link - https://vimeo.com/368481099


HF har vist lidt sit eget liv, hvordan er det på en Lupo er det med abs i lejet 😀? Jeg tænker evt en ny føler, da tidligere ejer havde skiftet lejet i den side før syn😀
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Tilkobling

Indlæg af Atjuh 3L »

Der er abs i lejet, og ekstern føler, så den kan skiftes.
Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
ChrisThomsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 27. jun 2019 22:03
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Ikast

Re: Tilkobling

Indlæg af ChrisThomsen »

sidste Update - jeg købte idag både føler og leje, så jeg var på den sikre side.

Jeg fik det skilt af, og konstaterede hurtigt, at låsen til lejet ikke var monteret rigtig og lejet ikke var presset helt ind - ud med det gamle leje og i med et nyt og låsen fast monteret - nu køre hun som en drøm igen :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tilkobling

Indlæg af sussi »

ChrisThomsen skrev: fre 25. okt 2019 20:32 Jeg fik det skilt af, og konstaterede hurtigt, at låsen til lejet ikke var monteret rigtig og lejet ikke var presset helt ind - ud med det gamle leje og i med et nyt og låsen fast monteret - nu køre hun som en drøm igen :-)
Rart at høre :-)
Hvis lejet ikke sidder korrekt, kan føleren ikke aflæse ABS ringen :-(
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tilkobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Så skal man sgu vist holde sig fra at makke bil, hvis man ikke kan vurdere om et leje er presset helt i :shock: :?
Men godt det blev løst 👍🏻
Besvar