Defekt turbo på Lupo - kan der ske noget ved at blokere olietilførsel

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Defekt turbo på Lupo - kan der ske noget ved at blokere olietilførsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej Knægten har en Lupo 3L hvor jeg tror turboen er stået af, den oser helt vildt og spytter olie ud af udstødningen 🤪 men jeg ikke selv set den endnu 🙈
Den holder 50 km væk, og det var immervæk noget nemmere at stå i værkstedet og skifte turbo 😎
Såfremt den ikke er helt smadret og spiser blade fra vingerne, kan der så ske noget ved at sætte en prop på olietilførslen til turboen, så jeg kan køre den hjem ?
Jeg tænker om der kommer for meget olietryk på andre steder eller den skyder en pakning ud eller noget 🤔
Det er en Lupo 3L med AYZ motor reg nr DG27880

På forhånd tak 👍🏻
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Defekt turbo på Lupo - kan der ske noget ved at blokere olietilførsel

Indlæg af HamSjelv »

Nej, du skaber ikke olieovertryk andre steder hvis du propper olierøret til turboen, men...

... turboen vil ganske givet smelte lejer Og når det sker har du en fikseret prop i både indsugning og udstødning - noget der reducerer motoreffekt markant.

Og jeg er enig med dig. SÅdan en motor der laver run-away på motorolie giver en masse ekstra besvær... :?

Her i lokalområdet er det alimindeligt at købe turboladerens midterdel (lejer, blade, afbalanceret) på Ebay. 'Standardprisen' for dén del er i området 1tkr.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Defekt turbo på Lupo - kan der ske noget ved at blokere olietilførsel

Indlæg af KMDTHY »

Har du en update Kim? Fik du den kørt til værkstedet og skiftet møllen? :D :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Defekt turbo på Lupo - kan der ske noget ved at blokere olietilførsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Tak for info 👍🏻
Jeg fik blændet olietilførslen af, rykket indsugningen af, så den ikke spiste flere sjove ting og kørte i den hjem 👍🏻
Den havde uheldigvis ædt/smidt alt olien ud, så den klævrede en del da jeg startede den 😱
Det blev lige så stille bedre, og virker nu til at være helt væk 🤷🏼‍♂️
den osede helt sindssygt de første ca 15-20 km men det blev lige så stille bedre 👍🏻
Jeg har ikke fået kigget på den endnu, jeg har omkring 60 timers arbejdsuge i tiden 🤪🙈
Det ser ud til møtrikken er røget af skovlhjulet på indsugningen og har smadret vingerne og ja - resten af turboen 🙈
Brugt turbo er lagervare, så den bliver lige renset og smidt på, så tænker jeg den kører lidt endnu 😎👍🏻
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Defekt turbo på Lupo - kan der ske noget ved at blokere olietilførsel

Indlæg af HamSjelv »

Ja, det arbejde tager alt for meget af fritiden...

Baseret på dine billeder ovre på Vagcars synes det ret tydeligt turboladeren er udenfor mulig renovering

Så er der kun skruearbejde tilbage...
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Defekt turbo på Lupo - kan der ske noget ved at blokere olietilførsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Nå - må hellere lige opdatere lidt 🤪 jeg går ud og skiller den ad lige om lidt 👍🏻😎




Jeg ved ikke helt hvorfor, men folk så lidt bekymrede ud og et par modkørende bremsede faktisk ned 🤷🏼‍♂️ Jeg ved ikke om de simpelthen ikke kunne se noget eller hvad de troede 😂😂😂😂

Lige den video tog da det hele startede 🤪 lig mærke til lyden lige da han starter 😱

Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Defekt turbo på Lupo - kan der ske noget ved at blokere olietilførsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Defekt turbo på Lupo - kan der ske noget ved at blokere olietilførsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Så kører vognen igen - brugt turbo renset og monteret, alle indsugningsrør og intercooler renset og ny olie på 😎😇
Den har ikke engang mislyde, men det har helt sikkert afkortet levetiden for motoren at den kørte tør 🤪🙈
Det set ud til at det er møtrikken til indsugningsskovlhjulet der er faldet af og gået i klemme, akslen er både bøjet og knækket, så det er lidt svært at se hvad der skete først 🤷🏼‍♂️🤔
Men det vigtigste er at den kører igen 👍🏻
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Defekt turbo på Lupo - kan der ske noget ved at blokere olietilførsel

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev: lør 19. okt 2019 16:13 Men det vigtigste er at den kører igen 👍🏻
Tommel-op.jpg
Tommel-op.jpg (1.3 KiB) Vist 3973 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar