Dæk - større diameter

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Dæk - større diameter

Indlæg af Bandit »

Husker jeg helt forkert, eller var der ikke en der havde gået op i dæk størrelse på sin lupo 3L?
Skal have nye dæk her til vinter og overvejer 165/70-14. Grunden til ændringen er et ønske om dels at få speedometer til at passe bedre og dels en bedre brændstoføkonomi.
Jeg kører dagligt 2x 105 km fordelt på 20km landevej - 50km motorvej -35 km landevej. Fart på landevejen er ca.. 80km/t og på motorvej ca. 110km/t.

Nogle tanker eller erfaringer?
Ulven kommer, ulven kommer
bertlov
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 31. okt 2012 18:46
Geografisk sted: Fyn

Re: Dæk - større diameter

Indlæg af bertlov »

175/65-14 (Continental EcoContact) - Sommerdæk
Så passer speedometer 100%
Det har jeg erfaret på de sidste >100.000km. så nu skal de også snart skiftes :D

/Søren

Ps. Da jeg havde en revnet inderskærm, ramte dækket imod ved fuldt styreudslag, men der var plads nok da jeg fik sat en hel inderskærm i.
Pps. Vinterdæk bruger jeg Continental TS 850 155/65-14 med misvisning. (>80.000km og stadig ok mønster)
Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 Med kopholder, hanskerum og Micro GRA (Km 740.000+)
Audi A2 1,2 TDI 3L - 2003 model
Audi A6 2,8 Quattro - 1995
Audi A8 4,2 Quattro - 2003
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Dæk - større diameter

Indlæg af Bandit »

Hvordan oplever du økonomien på sommer vs. vinterhjul?
Bredden trækker vel nedad, men den større rulle diameter og deraf sænket motor omdrejninger, bør trække op.

Hvordan føles trækkraften ved 80 km/t? Er den helt død?

Hvordan med retning stabiliteten - bedre, værre eller det samme?
Ulven kommer, ulven kommer
bertlov
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 31. okt 2012 18:46
Geografisk sted: Fyn

Re: Dæk - større diameter

Indlæg af bertlov »

Økonomien sommer vs. vinterdæk kan jeg ikke give et entydigt svar på, da jeg skifter mellem sommer og vinterdæk ved omkring 7 grader i gennemsnit for det tidspunkt jeg køre (6-7 og 16-17) men hvis det er frost, så ryger vinterhjulene på.
Således vil jeg altid have et større forbrug med vinterdæk, da varmeapparatet jo bruger strøm til "brødristeren" når det er meget koldt, og derudover, så tager oliefyret jo også en slat så jeg har god komfort fra turens start.

Jeg føler bedre retningsstabilitet med sommerdæk, men det er nu heller ikke værst med vinterdæk.

Trækkraften føles uændret, men teoretisk bør der være en forskel, men som skrevet ikke noget jeg kan mærke.

Jeg sender dig en pb med et regneark med mit forbrug, så kan du selv se om du kan se en forskel.

/Søren
Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 Med kopholder, hanskerum og Micro GRA (Km 740.000+)
Audi A2 1,2 TDI 3L - 2003 model
Audi A6 2,8 Quattro - 1995
Audi A8 4,2 Quattro - 2003
bertlov
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 31. okt 2012 18:46
Geografisk sted: Fyn

Re: Dæk - større diameter

Indlæg af bertlov »

Hov. der var jeg nok lige for hurtig. Der kan ikke vedhæftes filer i PB...

Så her er et regneark med mit forbrug, og på ark 2 en beregning af præcisionen misvisningen af km. tælleren v. de store dæk.

/Søren
Vedhæftede filer
Lupo forbr.xls
(142 KiB) Downloadet 162 gange
Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 Med kopholder, hanskerum og Micro GRA (Km 740.000+)
Audi A2 1,2 TDI 3L - 2003 model
Audi A6 2,8 Quattro - 1995
Audi A8 4,2 Quattro - 2003
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Dæk - større diameter

Indlæg af Bandit »

Tid en tilbagemelding
Jeg skiftede fra godt brugte 155/65-14 Conti wintercontact TS850 årg. 14 til nye 165/70-14 Conti wintercontact TS860.

Hjulene fylder godt ud i hjulkasserne, men skraber ikke på nogle steder, selv om ulven er sænket en smule.

Sammenlignet med de gamle dæk, føles det nærmest som bilen har fået servostyring

Fejlvisningen på speedometeret er gået fra ca. 8km/t til 2km/t.
Ved 80 km/t ligger den nu på ca. 1500 omdr/min. hvilket nok er til den lave side.
Det har været svært at vende sig til at speederen ikke skal så langt ned for at ramme de

Ifølge triptæller har jeg pludselig fået 5,7 km kortere på arbejde - før 105,8, km nu 100,1 km.
80 km/t

Brændstoføkonomien virker til at blevet ramt.
Jeg ligger på ca. 26,5-27 km/l ved samme kørsels mønster.
Hvis jeg iberegner fejlvisningen på triptælleren, lagde den tidligere omkring 28,5 km/l.
Temperaturen er så samtidig faldet, så det kan også have indflydelse.
Højre hjul bliver en smule varmere , så muligvis slæber bremserne en smule, hvilket selvfølgelig også har noget at sige.
Ulven kommer, ulven kommer
Besvar